La 22 septembrie este marcată, anual, Ziua mondială fără maşini.

Iniţial, data la care era sărbătorită Ziua fără maşini a fost 17 iunie, stabilită de Asociaţia pentru Transport Ecologic din Marea Britanie, în 1997. Evenimentul era marcat pe plan local, în cadrul Săptămânii Transportului Verde. Un an mai târziu, francezii au avut ideea înfiinţării campaniei ”În oraş, fără maşina personală!”.

Scopul Zilei mondiale fără maşini este descurajarea, pe cât posibil, a circulaţiei cu automobilul personal sau de serviciu, în favoarea deplasării cu bicicleta, a mersului pe jos ori, în ultimă instanţă, a transportului în comun. Pe termen lung, se doreşte crearea comunităţilor în care atât magazinele, cât şi locurile de muncă să se afle în apropierea domiciliilor, la distanţe ce pot fi uşor parcurse în plimbare.

Pe plan european, Ziua mondială fără maşini este precedată, la iniţiativa Comisiei Europene, de Campania Săptămâna europeană a mobilităţii, care în 2021 a fost programată între zilele de 16 şi 22 septembrie. Capitala României a fost una dintre cele aproximativ 2.900 de localităţi din peste 50 de ţări participante la această campanie. La 19 septembrie, porţile depoului Dudeşti din Bucureşti au fost deschise publicului larg, putând fi vizitate diferite incinte ale acestei unităţi de exploatare. În aceeaşi zi, pasionaţii de transport public au putut vizita Expoziţia Muzeală STB situată pe Strada Trapezului, nr. 4, unde sunt expuse piese şi componente ale diferitelor tipuri de vagoane sau remorci, material rulant, bilete de călătorie din trecut, machete ale vehiculelor de transport public din diferite perioade, uniforme pe care le purtau în trecut conducătorii de vehicule şi multe alte exponate rare.

„Săptămâna europeană a mobilităţii” a fost lansată la 19 aprilie 2002, la Bruxelles, fiind, în prezent, susţinută de Direcţia Generală Mobilitate şi Transport a Comisiei Europene.

Potrivit datelor publicate la 20 aprilie 2021 de Comisia Europeană, aproximativ 18.800 de persoane şi-au pierdut viaţa în urma unui accident rutier în cursul anului 2020 în Uniunea Europeană, o scădere anuală fără precedent, de 17% faţă de 2019. Cele mai sigure drumuri rămân în Suedia, în timp ce România, cu 85 decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori, a înregistrat cea mai ridicată rată a mortalităţii în 2020.

În cursul deceniului precedent, între 2010 şi 2020, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut cu 36% în Uniunea Europeană, de la 67 până la 42 de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori. Cu toate acestea, cu 42 de accidente rutiere mortale la un milion de locuitori, UE rămâne continentul cu cele mai sigure drumuri din lume. Cu titlu comparativ, media mondială este de peste 180.

În România, între 2010 şi 2020, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut cu 31%, de la 117 la 85 de decese la un milion de locuitori.

Potrivit Comisiei Europene, reducerea volumelor de trafic, ca urmare a pandemiei de COVID-19, a avut un impact clar, deşi nemăsurabil, asupra numărului de accidente rutiere mortale.

Mersul cu bicicleta a cunoscut o creştere semnificativă în popularitate şi numeroase oraşe din întreaga lume au realocat (temporar) spaţiu rutier cicliştilor şi pietonilor. Această evoluţie încurajatoare poate avea un impact pozitiv considerabil asupra calităţii aerului şi a schimbărilor climatice şi, în acelaşi timp, creează noi provocări în materie de siguranţă rutieră. 

Sursa: agerpres.ro

Recomandările redacției