astraLa mai bine de două luni de la demararea procedurilor de licitaţie pentru achiziţionarea de către Primăria Arad a şase tramvaie noi, printr-un credit BERD de 8,7 milioane de euro, firma arădeană Astra Vagoane Călători SA a ajuns la aceeaşi concluzie ca şi ziarul nostru: avem de a face cu o făcătură, licitaţia nefiind organizată după standarde europene, care să asigure, aşa cum ceream noi cel puţin, un produs de cea mai bună calitate, la preţul cel mai mic. În ultimele două luni, cei de la Astra Călători au pornit un adevărat jihad împotriva ziarului Glasul Aradului, pentru simplul motiv că ne-am dorit o licitaţie corectă. Un război care are de toate, de la plângeri penale pentru şantaj, insultă şi calomnie, la încercări de intimidare atât la adresa noastră, cât şi a partenerilor noştri comerciali, prin intermediul trustului de presă deţinut de Astra Călători. Şi mai urmează şi alte acţiuni, inimaginabile, despre care veţi afla în zilele acestea.
Numai că, aşa cum e de obicei în viaţă, după două luni de isterie, cei de la Astra Călători constată, din păcate pentru ei şi pentru arădenii care au de suferit, aceeaşi realitate: avem de-a face cu o făcătură, nu cu o licitaţie serioasă. Păcat că aceste concluzii cei de la Astra le-au tras prea târziu şi nu                   s-au trezit la momentul potrivit, fiind prea porniţi să ne închidă nouă gura şi prea încrezători că totul se va derula conform aşteptărilor. Ce n-au vrut să înţeleagă cei de la Astra e faptul că, în Aradul condus de Gheorghe Falcă nimic nu merge conform aşteptărilor şi, mai important, nimic nu merge conform promisiunilor.
Astra Călători – atac dur la BERD
La câteva zile după şedinţa de clarificări a ofertelor din prima etapă a licitaţiei organizate de Primăria Arad, cei de la Astra Vagoane Călători au ieşit la atac. Un atac dur la adresa celor de la BERD faţă de care articolele din Glasul Aradului sunt adevărate mângâieri pentru organizatorii licitaţiei. Mai precis, într-un articol apărut pe site-ul vestic.ro, apropiat omului de afaceri Valer Blidar, patronul Astra Vagoane Călători, un reprezentant (nu i se dă numele) al acestei societăţi, prezent se spune la şedinţa de clarificări din 13 august, aduce acuze grave celor care organizează licitaţia, adică celor de la BERD şi consultanţilor, mai puţin primarului Gheorghe Falcă, de parcă acesta ar fi cu totul şi cu totul străin de subiect. Acuzele noi bănuim că ar veni de la Valer Blidar însuşi, fiindcă e greu de crezut că un angajat al Astra Călători îşi permite în timpul unei licitaţii să atace organizatorii în asemenea mod, însă asta e o altă poveste, mai puţin importantă.
Dar să vedem ce anume a declarat reprezentantul Astra Vagoane Călători pentru vestic.ro: „Am participat la multe licitaţii interne şi internaţionale dar aceasta este o făcătură care are menirea clară de a bloca un produs de vârf al industriei româneşti. Consider că licitaţia de la Arad nu este nicidecum una europeană ci mai degrabă o procedură aparent legală dar care în fond dă posibilitatea trimişilor BERD de a deturna procedurile europene corecte. Modul lor de lucru este mai mult decât o sfidare, este o insultă la adresa arădenilor. Este o bazaconie greu de imaginat şi cerem respectarea condiţiilor europene în materie, fără derogări sau opţiuni partizane! De altfel, am solicitat introducerea în documentaţia de licitaţie a unei prevederi care să stabilească foarte clar că nerespectarea condiţiilor tehnice prezentate în caietul de sarcini, privind proiectarea şi fabricarea prototipului, se sancţionează cu anularea contractului de furnizare, restituirea sumelor încasate şi plata de daune în cuantum de 10% din valoarea contractului! Am convingerea că o asemenea prevedere i-ar pune serios pe gânduri pe eventualii aventurieri!”
Astra ne dă dreptate, dar e târziu
Iată că cei de la Astra Călători au ajuns să fie pe aceeaşi lungime cu Glasul Aradului şi arată că cei de la BERD organizează o licitaţie pe genunchi, din care păgubit va ieşi arădeanul, indiferent dacă jocurile sunt făcute pentru Astra Călători (dinspre Primăria Arad) sau pentru PESA Polonia (dinspre consultanţi sau BERD) aşa cum sunt zvonurile şi acuzele din ultima vreme.
Ziarul nostru a atras atenţia în mai multe rânduri asupra lipsei de transparenţă în acest caz, despre cât de mult ne-am zbătut să aflăm ce anume se găseşte în caietul de sarcini, ca să constatăm, ca şi cei la Astra Călători, care s-au trezit, iată, în al 12-lea ceas, că acest caiet de sarcini este departe de standardele europene. Ceea ce noi spunem de mult, arătând că lipsesc condiţii minime pentru orice licitaţie cât de cât serioase, cum e faptul de a se cere experienţă participanţilor (acuză adusă şi de colegii de la vestic.ro), tocmai pentru a nu veni „aventurieri“, vorba reprezentantului Astra Călători, care să facă experienţe pe transportul public din municipiul Arad şi pe arădeni. Nu mai vorbim despre lipsa de interes a consultanţilor, pe care şi cei de la vestic.ro îi acuză că fac ce vor, şi care refuză să ne răspundă întrebărilor adresate acum mai bine de o lună, ignorând astfel arădenii care îi plătesc şi care vor să ştie cum se desfăşoară această licitaţie.
Câteva întrebări… retorice
Ce o fi generat această reacţie vehementă a celor de la Astra Călători e greu de spus. Doar ei pot să ştie. Ceea ce noi însă le putem spune e faptul că au tăcut două luni de zile, acceptând condiţiile de licitaţie aşa cum sunt. De ce nu au spus nimic în momentul în care au achiziţionat caietul de sarcini şi nu au cerut atunci să se facă  modificările necesare? De ce au încercat să ne bage pumnul în gură când noi strigam că licitaţia nu e organizată după norme europene, nici măcar după cele româneşti, iar acum spun acelaşi lucru? De ce nu au contestat până acum această „procedură aparent legală dar care în fond dă posibilitatea trimişilor BERD de a deturna procedurile europene corecte“ ? De ce nu au cerut de la începutul licitaţiei „respectarea condiţiilor europene în materie, fără derogări sau opţiuni partizane“? Le-a promis CINEVA că va fi bine, iar acum CINEVA dă înapoi? De ce nu spun reprezentanţii Astra Călători nimic despre Primăria Arad, în fond beneficiarul acestei investiţii de 8,7 milioane de lei din credit BERD, şi cel care se ocupă de licitaţie?
Aşteptăm poziţiile oficiale
Aşa cum am mai spus pe parcursul acestei licitaţii, ziarul nostru nu doreşte altceva decât respectarea unor proceduri corecte, iar la final arădenii să câştige un produs de cea mai înaltă calitate, la cele mai mici preţuri. Acest lucru nu l-a înţeles mai ales patronul Astra Vagoane Călători, Valer Blidar, care a desfăşurat în ultimele două luni o campanie furibundă împotriva ziarului şi a conducerii ziarului, de parcă i-am fi scos din buzunar 8,7 milioane de euro, pe care îi câştigase deja, înainte de a se desfăşura licitaţia.
Blidar s-a aflat pe o pistă falsă şi, aşa cum spuneam în numerele trecute, în loc să se războiască cu noi, ar fi trebuit să se ocupe de licitaţie. Pentru că, iată, după două luni, angajaţii lui Blidar cel puţin au ajuns la vorbele noastre, iar acum strigă ei împotriva licitaţiei BERD. Ceea ce e o oportunitate pentru noi, fiindcă vom avea ocazia să-i arătăm şi tovarăşului Blidar că de fapt apărăm interesele arădenilor şi nu luptăm nici împotriva Astra Călători, nici împotriva PESA Polonia, ci pentru o licitaţie corectă, pe bani publici. Foarte mulţi bani publici pentru un municipiu cu oameni săraci, cum e Aradul. Cei mai mulţi, săraci, fiindcă mai avem şi bogaţi ca Blidar sau chiar Falcă. Astfel că, orice problemă a celor de la Astra Călători cu privire la legalitatea sau corectitudinea licitaţiei îşi va găsi loc în paginile ziarului nostru, iar în cazul în care aceste lucruri se dovedesc reale, Astra Călători va găsi în noi cel mai mare aliat împotriva eventualelor fraude, aşa cum şi eventualele nere­guli sesizate de cei de la PESA vor fi tratate cu aceeaşi măsură.
În cursul zilei de astăzi, vom face o adresă oficială către Astra Vagoane Călători, care îşi va putea exprima în paginile ziarului Glasul Aradului orice nemulţumire legată de procedura de achiziţie a celor şase tramvaie. De asemenea, vom lua legătura cu re­prezentanţii BERD, pentru a ne oferi lămuriri vis-a-vis de solicitările celor de la Astra Călători, dar şi faţă de acuzele aduse de reprezentantul societăţii arădene. Totodată, vom face o adresă şi către PESA Polonia, pentru a ne preciza dacă au nemulţumiri faţă de licitaţie şi eventuale comentarii de făcut faţă de acuzele mai mult sau mai puţin voalate aduse în presa din Arad, de reprezentanţii Astra Vagoane Călători.
Ar fi fost interesant să aflăm şi punctul de vedere al primarului Gheorghe Falcă sau măcar al Primăriei Arad, beneficiarul, până la urmă, al împrumutului BERD de 8,7 milioane de euro prin care se achiziţionează cele şase tramvaie. Ar fi însă o pierdere de vreme, având în vedere că banii vin de la BERD, de licitaţie se ocupă consultanţii, iar tramvaiele vor ajunge la CTP. Cum ar veni, Primăria şi primarul n-au nicio treabă cu acest subiect (mai ales primarul Falcă, cel care după ce la început s-a lăudat cu licitaţia, acum tace mâlc, lucru sesizat probabil şi de cei de la Astra Călători, care sunt nevoiţi să ia poziţie). Aşa cum cei de la Primărie şi primarul Falcă n-au nici o problemă cu pasajele, care trebuie făcute de Guvern, nici cu drumurile din Arad, care trebuie făcute de Ministerul Dezvoltării, nici cu Canalul Mureşel, care trebuie făcut de Ministerul Agriculturii şi aşa mai departe. Aşa că nu-i mai deranjăm, poate le stricăm somnul de frumuseţe.

Recomandările redacției