Fapt este că ministrul Cristian Ghinea  a primit de la Comisia Europeană  „caietul“ peste cap. Da, „temele de casă“ au fost trimise înapoi. La Fonduri Europene, minister redenumit al Investițiilor și Proiectelor Europene, a  fost (re)pus Cristian Ghinea. A mai fost și în 2016, în tehnocratul Guvern Cioloș. În treacăt fie spus, Marcel Boloș, care a deținut în mandatul lui Ludovic Orban acest portofoliu, parcă a început să miște lucrurile. Se creionase cel puțin un orizont. Aici suntem , acolo vrem să ajungem. Dar după alegeri portofoliul a revenit celor de la USR-Plus. Și ca orice reformă, că doar s-au bătut cu cărămida în piept, au  purces la schimbarea denumirii din Ministerul Fondurilor Europene în  Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. Așa că au început bine. Cu schimbare de denumire. Așa se fac reformele, așa se resetează România. Schimbăm firma și se rezolvă toate.  Drept urmare, s-a depus Planul Național de Redresare și Reziliență la Comisia Europeană. Al doilea. Primul a fost trimis prea devreme,dar nici acela n-a fost foarte reușit. Și al doilea a cam fost luat la întors. Asta deși termenul de 30 aprilie era unul orientativ. Se mai amână totul cu o lună de zile,cel puțin. Astfel că a treia încercare va fi pe 31  mai. Acest an, desigur. Așa ca idee generală , marile teme europene sunt Green Deal și digitalizare, cu tot ce implică aceste direcții strategice. La prima direcție, o subtemă ar fi și  transportul ecologic. Fie el electric sau feroviar. Noi nu, insistăm pe construcția de autostrăzi. Când toată Europa marșează pe feroviar. Este în primul rând mult mai nepoluant. Doar o simplă socoteală:poți transporta lejer 50 -60 de vagoane pe calea ferată, decât să duci marfa în 50-60 de tiruri, care folosesc ca și combustibil motorina. Cei mai cârcotași ar putea spune că da, celelalte țări au deja autostrăzi și acum, liderilor de acolo, le dă mâna să facă pe ecologiștii. Da, o fi și asta. Numai că dacă banii nu sunt la tine, „joci“ după cum  se cântă. Astea-s regulile, fie că plac sau nu. Mai mult decât atât, avem și o rețea de cale ferată bine dezvoltată, cu peste 11.000 de kilometri. Problema este că nu a mai fost reabiltată de decemii bune. Doar ruta Brașov-București-Constanșța este la standardele actuale, iar acum Curtici-Simeria –Brașov este tot în construcție. Aici era o pâine bună de mâncat. Numai că mai pierdem cel puțin o lună de zile, cu făcutul documentației. Iar marea problemă este că PNRR trebuie executat până la finele anului 2026.  La modul practic, pe teren. Nu pe hârtie sau pe rețelele sociale. Altfel pierzi finanțarea. Deci timp foarte mult nu este, deși pare. Iar dacă nu vom reuși să accesăm sumele, ele vor fi redistribuite către alte țări. Cum ar fi de exemplu Portugalia, care nu este o mare forță economică, dar  totuși,  de ani de zile reușeste să se dezvolte și prin bani europeni. Iar rata de accesare a fondurilor europene a Portugaliei este foarte mare. La noi averm doar miniștri cu pretenții, care sunt foarte buni în  când fac Opoziție. Le știu pe toate. Dar când sunt pe cale să și demonstreze, se trezesc cu temele prost făcute. Poate a treia oară o fi cu noroc. Că de știința ministrului Cristian Ghinea, ne-am cam lămurit.

Recomandările redacției