ZonaDupă cum vă informam în numărul de ieri al ziarului nostru, în perimetrul Zonei Libere de lângă Aeroportul Arad a avut loc un jaf suspect. Patronul unui depozit care mai fusese spart în urmă cu doi ani, a anunţat duminică seara Poliţia că a observat o nouă spargere. Din informaţiile pe care le avem, ar fi dispărut trei TIR-uri cu ţigări, valoarea prejudiciului produs fiind de aproximativ trei milioane de euro, de aproape patru ori mai mare decât prejudiciul înregistrat la spargerea raportată acum doi ani. Se pare că persoanele care au luat ţigările au tăiat unul dintre pereţii halei cu flexul şi au aruncat marfa peste gardul aflat în imediata apropiere a depozitului, de unde ţigările au fost transportate mai departe, probabil cu un tractor. Indivizii au profitat de faptul că zona nu este supravegheată cu camere de luat vederi şi au produs un prejudiciu foarte mare bugetului de stat, având în vedere că pentru ţigările aflate în Zona Liberă nu au fost plătite taxe vamale, dar nici accize şi nici taxa pe valoare adăugată.
Prejudiciu mai mare decât veniturile Zonei Libere
În condiţiile în care valoarea prejudiciului adus bugetului de stat este de trei milioane de euro, iar în bugetul pe 2012 al Regiei Autonome Administraţia Zonei Libere Curtici Arad se vorbea de venituri de puţin peste 3,2 milioane de lei, deci cu mult mai mici decât ţeapa luată, au început să apară voci care cer desfiinţarea Zonei Libere din municipiu. Asta, cu atât mai mult cu cât Aeroportul Arad are nevoie de spaţiu pentru a se extinde.
Adversarii Zonei Libere Arad susţin că de la înfiinţare nu s-au mai făcut investiţii serioase în spaţiile deţinute de regie, nefiind amplasate nici măcar camere de supraveghere, pentru a evita producerea unor furturi. Specialiştii susţin că din punct de vedere vamal şi fiscal, firmele care operează într-o zonă liberă nu mai beneficiază de facilităţi, motiv pentru care regimul juridic al zonei libere ar putea fi înlocuit cu cel de antrepozit vamal liber. Astfel, orice firmă, indiferent de locul în care funcţionează ar putea obţine autorizaţia de antrepozit, nematrebuind să fie amplasată într-un spaţiu bine determinat, iar cât timp marfa stă acolo, nu se plătesc taxe vamale. Mai mult, şi vama ar putea asigura o supraveghere adecvată în cazul atrepozitelor. Contestatarii Zonei Libere mai susţin că în niciun stat din Comunitatea Europeană nu mai există zone libere amplasate în mijlocul comunităţii şi nici două parcele ale aceleaiaşi zone care să fie la 30 de kilometri una de alta. De menţionat că platforma din municipiu are o suprafaţă de 15 hectare, care ar putea fi folosită mult mai bine pentru dezvoltarea aerogării, în contextul în care Aradul se pregăteşte să devină capitală culturală europeană.
În ceea ce-l priveşte, Dan Bălăcel, directorul Aeroportului Arad, este reţinut în declaraţii. Acesta ne-a declarat că au fost purtate discuţii pentru a prelua o parte din terenurile Zonei Libere, dar pentru moment au fost sistate. „Avem un proiect pentru a construi în Zona Liberă turnul de control şi o remiză de pompieri. Acum încercăm toate variantele posibile pentru a obţine finanţarea necesară. Când vom dispune de sumele de care avem nevoie, vom relua discuţiile. Avem nevoie doar de o parte din Zona Liberă, care nu este ocupată”, a declarat Bălăcel. În ceea ce priveşte dezvoltarea aeroportului, în contextul candidaturii pentru titlul de capitală europeană, directorul Dan Bălăcel susţine că se lucrează în momentul de faţă la o strategie.

Recomandările redacției