aeroport

Transformarea terminalului cargo ar putea schimba perspectivele aeroportului

Eşecuri pe bandă rulantă pentru Aeroportul Arad, a cărei conducere nu a reuşit să găsească nici acum o companie care să transforme terminalul cargo, în terminal de pasageri. Cea de a doua licitaţie pentru contractarea lucrărilor care ar putea schimba soarta aerogării arădene a fost din nou suspendată, din cauza unor contestaţii. Conducerea Aeroportului Internaţional Arad susţine că situaţia s-a complicat datorită birocraţiei şi că sunt doar chestiuni de procedură, care îşi vor găsi rezolvarea în viitorul apropiat.

Nici la a doua licitaţie pentru contractarea lucrărilor de transformare a terminalului cargo, în terminal de pasageri nu s-a reuşit finalizarea procedurii. Proiectul de circa două milioane de euro a fost scos la licitație încă din a doua săptămână a anului acesta, însă fără niciun rezultat. Procedura de licitație, cu termen limită pentru data de 31 ianuarie 2014 a fost blocată de o firmă, despre care s-a vehiculat că urmărea amânarea procedurii de contractare, întrucât nu avea încă avize pentru lucrări în aviație. În aceste condiţii, reprezentanţii aerogării arădene au scos din nou la licitaţie contractul de lucrări, imediat după soluţionarea contestaţilor la prima licitaţie. Licitaţia a fost reluată de la începutul lunii martie, însă nici de această dată autorităţile nu au reuşit să încheie un contract cu o companie care să realizeze investiţia. Procedura a fost suspendată din cauza unor noi contestaţii, de această dată pe motive financiare. Şi asta pentru că, investiţiile în terminal ar urma să se facă – potrivit conducerii Aeroportului Arad – printr-un credit furnizor. Creditul furnizor înseamnă că furnizorul livrează cumpăratorului, adică aerogării, marfa cu plata amanată, pe baza împrumutului în bani, oferit de o banca, pe o perioadă determinată, cu plata dobânzii convenite. Cumpărătorul va trebui să ramburseze creditul, direct băncii care a împrumutat furnizorul. În aceste condiţii, potrivit planurilor autorităţilor, aerogara ar urma să îşi achite datoriile pentru investiţii în timp, după ce acestea ar aduce şi profituri. „Licitaţia pentru contractarea lucrărilor de transformare a a terminalului cargo al aeroportului, în terminal de pasageri a fost suspendată pentru a doua oară. De această dată este vorba unele chetiuni de procedură, legate de dobânzi, întrucât, investiţiile urmează să se facă printr-un credit furnizor. Adică, compania care va face lucrările va veni cu finanţare. Aşteptăm decizia comisiei de soluţionare după care nu avem ce să facem decât să reluăm din nou licitaţia“, a spus Dan Balacel, directorul Aeroportului International Arad.

Transformarea terminalului cargo, în terminal de pasageri este necesară întrucât, actualul terminal nu mai corespunde cerinţelor impuse de reglementările de aviaţie civilă în ceea ce priveşte securitatea pasagerilor, cât şi din punct de vedere al asigurării condiţiilor de confort ale acestora. Terminalul cargo are o suprafață de aproape 5.000 de metri pătrați, însă doar o mică parte este folosită. Proiectul de investiţii presupune transformarea a 4.265 de metri pătrați din cargo, în terminal de pasageri – plecări, o suprafață de 700 de metri pătrați rămânând astfel disonibilă pentru terminalul cargo. În aceste condiții, terminalul de plecări – sosiri ar urma să rămână terminal pentru sosiri. Aceste investiţii ar putea scoate din impas economic aerogara arădeană, aeroportul putând atunci să devină bază operaţională pentru flota unei companii aeriene, despre care, autorităţile spun că este interesată să opereze de la Arad. Valoarea investiţiilor a fost estimată la peste opt milioane de lei.

Recomandările redacției