„Ambulanța pentru monumente” câștigă un premiu important, iar Prințul Charles vorbește despre biserica de la Luncșoara

0
256

Într-un interviu de felicitare acordat de Prințul Charles trimis cu ocazia conferirii Premiilor Europene pentru Patrimoniu / Premiilor Europa Nostra 2020, la secțiunea „Educație, formare și conștientizare” pentru proiectul „Ambulanța pentru monumente”, România, acesta menționează și lucrurile care l-au fascinat în urma acestui proiect la una dintre bisericile monument din Arad. Este vorba despre Biserica Monument de la Luncșoara.  Ambulanța pentru Monumente este un proiect inițiat în 2016 de către Asociația Monumentum și dezvoltat de către o serie de organizații existente sau nou create din domeniul patrimoniului cu activitate independentă în mai multe regiuni ale României. 

Prințul Charles: „Ca o recunoaștere a acestui fapt, am dorit în mod deosebit să vă transmit cele mai calde felicitări și să vă spun cât de mândru sunt de tot ceea ce faceți. Ba chiar pot spune că sunt și mai mândru știind că în mijlocul crizei create de această pandemie, două dintre ambulanțe au fost folosite pentru a transporta alimente pentru vârstnici (…). A fost, de asemenea, un privilegiu pentru mine să întâlnesc specialiști implicați care, folosindu-și cunoștințele extraordinare acumulate de-a lungul anilor, au venit să ajute, să încurajeze și să îi învețe și pe alții. Transmiterea acestor cunoștințe din generație în generație este esențială și, de pildă, eu am fost extrem de impresionat de felul în care copacii de lângă clădirile istorice au primit un tratament special și au fost păstrați și ei, de exemplu, la biserica din Luncșoara. Acesta poate părea un detaliu mic, dar detaliile sunt cruciale și, în acest caz, copacii au un rol important fiindcă ajută la reducerea umidității solului, iar în vremurile de demult, atrăgeau fulgerele ca să nu lovească turla bisericii”

PREZENTARE GENERALĂ
Tradiția locală și documentele cercetate până în prezent ne transmit că această biserică a fost mutată pe actuala locație în jurul anului 1825. Proveniența este încă învăluită de incertitudine, unii zicând ca ar veni din cătunul Crăciunești, alții din Vața de Sus, județul Hunedoara. Alcătuirea sa este simplă, naosul fiind dreptunghiular, continuat la est cu absida poligonală (trei laturi), nedrecrodată, iar la vest cu pronaosul (tinda) peste care se înalță un turn svelt, cu foișor, rar întâlnit în județul Arad. Pe lângă turnul impozant, o altă particularitate o reprezintă cele două intrări poziționate pe latura sudică (una destinată tindei, cealaltă naosului). Pictura, care se mai păstrează în întregime pe iconostas și parțial în altar, este realizată de Ioan Demetrovici, pictor „de oraș” spre sfârșitul secolului XIX. Acesta pictează o suită de biserici din apropiere (inclusiv pe cea din Vîjdoci, unde se mai păstrează pisania datată 1870), de unde aflăm perioada și faptul că el era din Timișoara. Atât interior cât și exteriorul este tencuit la nivelul pereților, conform surselor, pe la început de secol XX. De la familia părintelui Viorel Cotocea aflăm că ultima intervenție de înlocuire a șindrilei horjite a fost făcută înainte de 1975.

LUCRĂRI EFECTUATE
A fost înlocuită învelitoarea foarte degradată cu o învelitoare nouă, din șindrilă horjită, de aceeiasi esență și dimensiune. Aceasta a fost bătută în două straturi, cu cuiul aparent. Învelitoarea găsită la fața locului a fost bătută într-un singur strat, dar s-a decis adăugarea unui strat în plus pentru a-i spori rezistența în timp. S-a păstrat un martor a tehnicii și materialelor înlocuite și s-a depozitat în podul bisericii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.