OLYMPUS DIGITAL CAMERAVarianta din 2012 a taxei auto a fost declarată ilegală de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene.  Motivul?  Taxa contravine tratatului de aderare. Avocaţii susţin însă că banii plătiţi pot fi recuperaţi doar prin intermediul instanţelor de judecată, dar se pot solicita şi dobânzi de 30%.  Decizia Curţii de Justiţie a UE este însă cum nu se poate mai binevenită pentru proprietarii de maşini care nu şi-au primit încă înapoi banii.
Potrivit reprezentanţilor Administraţiei Judeţene a Finanţelor (AJFP) Publice Arad, până la sfârşitul anului 2013, se aflau pe rolul instanţelor de judecată nu mai puţin de 9.495 de acţiuni intentate de arădenii care au decis să-şi ceară banii înapoi. „Dintre cele 9.495 de dosare, 7.026 se aflau la Tribunalul Arad şi 2.469 la Curtea de Apel Timişoara, suma totală solicitată fiind de 46.152.393 de lei. În ceea ce priveşte numărul dosarelor finalizate în primă instanţă, acesta este de 5.619”, a declarat Călin Arusti, purtătorul de cuvânt al AJFP Arad.
Suma restituită se ridică la 47.568.236 de lei
Până în momentul de faţă, Fiscul a restituit suma de 47.568.236 lei, ca urmare a soluţionării unui nu­măr de 10.939 dosare. „Banii sunt daţi înapoi în termen de 45 de zile”, a ţinut să precizeze Arusti.
De menţionat că sumele restituite  sau care trebuie restituite stabilite de instanţele de judecată prin hotărâri definitive şi irevocabile în sarcina statului, precum şi orice alte cheltuieli ocazionate de executarea silită, privind taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule se suportă din bugetul Ministerului Mediului. Su­mele sunt virate în contul bene­ficiarilor sau sunt restituite la ghişeu, în funcţie de solicitări. Plăţile se fac în funcţie de încasările făcute de la proprietarii de maşini care trebuie să plătească timbrul de mediu, Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice ocupându-se doar cu procedurile de  încasare a taxelor, a timbrului şi de soluţionare a litigiului.
Taxa auto a apărut în 2007, fiind calculată în funcţie de datele tehnice ale maşinii, de capacitatea cilindrică şi emisiile de dioxid de carbon, iar în ultimii ani a fost modificată de mai multe ori. Taxa a fost introdusă pentru a contracara înscrierile maşinilor second-hand din străinătate, însă nu a făcut decât să provoace nemulţumiri în rândul şoferilor.
În ceea ce priveşte taxa din 2012, aceasta trebuia plătuită şi în cazul maşinilor înmatriculate înainte de 2007, atunci când erau revândute.

Recomandările redacției