În urma unei evaluări efectuate ca urmare a analizării eficienţei măsurilor dispuse la frontieră, atât pentru implementarea noilor prevederi europene privind introducerea verificărilor sistematice, cât şi pentru asigurarea fluenţei traficului de călători şi mărfuri, s-a constatat că traficul mijloacelor de transport marfă a înregistrat o creştere importantă în ultimele zile. Astfel, în perioada 05 – 08.03.2018, prin punctele de trecere de a frontierei de la nivelul I.T.P.F Oradea au tranzitat aproximativ 25.750 de autovehicule de mare tonaj, din care 10.670 de autovehicule pe sensul de intrare în ţară şi 15.080 pe sensul de ieşire din ţară.  Dintre punctele de frontieră, P.T.F. Nădlac II Autostradă de la frontiera cu Ungaria a fost cel mai tranzitat punct de trecere rutier, în perioada de referită fiind efectuat controlul, împreună cu autorităţile maghiare, la aproximativ 11.400 de autocamioane. S-a lucrat și se va lucra în continuare pe numărul maxim de benzi deschise pentru astfel de mijloace de transport, 4 artere de control pe sensul de intrare în ţară şi 4 artere de control pe cel de ieşire.

La P.T.F. Borş, un alt punct de trecere de la granița cu Ungaria foarte tranzitat, poliţiştii de frontieră au verificat aproximativ 10.000 de camioane. Și aici, se lucrează la capacitatea maximă permisă de infrastructură, pe 3 benzi pe sensul de intrare şi 3 pe sensul de ieşire pentru camioane.  „Precizăm că, în această perioadă, este folosită la maxim capacitatea punctelor de trecere ale frontierei deschise pentru astfel de mijloace de transport, în limita configuraţiei acestora şi, în funcţie de trafic, sunt suplimentate arterele de control pe sensul de intrare sau ieşire în/din ţară, astfel încât formalitățile de frontieră să se efectueze cu operativitate.  ITPF Oradea a făcut toate eforturile pentru suplimentarea cu tot personalul de care dispune la controlul documentelor de călătorie. Se lucrează la capacitatea maximă a infrastructurii punctelor de frontieră care, în majoritate, nu a mai fost modernizată de peste 20 ani, în condițiile în care traficul a crescut de peste 300%. Menţionăm că la frontiera internă, formalităţile de frontieră se efectuează în comun cu autorităţile ungare,  sens în care ITPF Oradea a alocat personal pentru acoperirea tuturor liniilor de control în punctele de trecere a frontierei cu Ungaria, însă numărul de linii care pot fi deschise este limitat de numărul de polițiști repartizaţi de către Poliţia Ungară.  În baza protocoalelor bilaterale, P.F.R. poate deschide doar liniile de control care sunt asigurate cu personal de autoritățile menționate”, susțin reprezentanții Serviciului Teritorial al Poliției de Frontieră Arad.

Timpul pentru efectuarea controlului de către polițiștii de frontieră asupra camioanelor se păstrează în media de 2-5 minute/camion.  Poliţia de Frontieră recomandă în continuare participanţilor la trafic tranzitarea tuturor punctelor de frontieră existente la graniţă deschise tranzitului de marfuri, astfel încât să se preîntâmpine apariţia suprasolicitărilor doar a unora dintre acestea, într-un timp foarte scurt.  În acest sens, Poliţia de Frontieră Română a dezvoltat aplicaţia on-line si pentru autovehiculele de mare tonaj care este disponibilă pe pagina de internet  www.politiadefrontiera.ro. Această aplicaţie on-line prezintă o medie a timpilor de aşteptare în punctele rutiere de trecere a frontierei pentru anumite intervale de timp. Timpii de aşteptare sunt actualizaţi în timp real, fapt ce ajută utilizatorul să-şi reconfigureze traseul către un punct de frontieră ce înregistrează valori de trafic scăzute.

Recomandările redacției