Nu este o noutate că românii pierd timpul pe la ghișeele statului. Timpul petrecut pe  la cozi este un motiv de nervi și stres pentru mulți dintre arădeni. Conform statisticilor 7 din 10 oameni sunt nevoiți să-și ia o zi liberă pentru a rezolva probleme ce țin de interacțiunea cu statul, arată o cercetare făcută de Asociația Română pentru Smart City.

De asemenea , același studiu arată că 8 din 10 oameni spun că nu reușesc să rezolve de la prima vizită problema pentru care au mers la una dintre instituțiile statului.

Cel mai des, află abia când ajung la ghișeu că nu au avut toate actele la ei, ori au întâmpinat defecțiuni tehnice și erori umane cauzate de personalul ori lipsa infrastructurii instituției.

Același studiu mai spune că mai mult de jumătate dintre români cred că trăiesc într-o țară birocratizată excesiv. Dintre toate interacțiunile pe care le-au avut în trecut cu instituțiile statului, aproape 36% dintre respondenți spun că niciuna dintre acestea nu a avut loc în mediul digital. 21,89% spun că doar o interacțiune a avut loc în mediul digital și 16,93% au avut două astfel de interacțiuni pentru care nu au fost nevoiți să se deplaseze.

Se tot vorbește de digitalizarea instituțiilor. Dar acest lucru nu reprezită un real folos pentru mulți arădeni. Majoritatea celor care se prezintă la ghișee sunt oameni cărora le este mai greu să folosească aplicațiile pentru plăți online.

Mai mult, majoritatea respondenților nu dau mari șanse digitalizării complete a instituțiilor administrative ale statului în viitorul apropiat: 27,87% consideră că acest lucru se va întâmpla peste 10 ani, 22,68% peste 5 ani, iar 20,63% sunt de părere că digitalizarea nu va avea loc deloc. 88,66% dintre români interacționează cu instituțiile statului pentru plata taxelor și impozitelor, iar 67,01% pentru obținerea sau reînnoirea unor acte sau documente oficiale.

Aradul, din păcate, nu face parte din orașele unde instituțiile sunt digitalizate în mare parte,aici autoritățile mai au de lucru. Și chiar de ar fi digitalizate complet, nu toți oamenii ar știi să se folosească de plata on line. E vorba aici de pensionari în primul rând, care în marea lor majoritate sunt obișnuiți să facă plățile la ghișee. La acestă oră, cele mai digitalizate orașe din România sunt Cluj-Napoca, Iași și București (Sectoarele 3 și 4).

La un astfel de ghișeu am întâlnit-o pe Maria, o pensionară de 75 de ani, care își dorea să fie la zi cu plățile. Am întrebat-o de ce nu plătește on line și preferă să iasă pe frigul asta să stea la coadă. ,,Nu mă pricep cu telefoanele astea. Am un telefon cu butoane, știu doar să sun sau să răspund. Pentru mine tehnologia nu e un punct forte. Prefer să vin la început de an și să plătesc tot ce am. Doar că pentru noi bătrânii e greu”, poveștește femeia.

Un alt ghișeu, aceiași poveste. Un bărbat încearcă să-și rezolve cu dosarul de handicap, însă constată că-i lipsesc niște acte, așa că este nevoit să revină, într-o altă zi.,,Am venit pentru dosar, dar mai am nevoie de o adeverință. Mai trebuie să vin într-o zi”.

La un alt ghișeu, alți oameni, mai tineri, dar și ei putați pe drumuri de birocrație.

,,Sunt pentru dosarul de indemnizație de creștere copil. Da este a doua oară când vin și nu am rezolvat încă, te poartă mereu pe drumuri, ba pentru una, ba pentru alta. Birocrația ne omoară în țara asta” spune o tânără.

,,Mi-am luat o zi liberă, să pot să-mi rezolv treburile. Sper să le și rezolv într-o sigură zi, că la noi nu se știe”, spune un alt arădean care se pregătea să intre într-o instituție a statului.

.

Recomandările redacției