Destul de multe evenimente culturale s-au desfăşurat în această vară în Arad, lucru parcă paradoxal pentru un oraş care a pierdut lamentabil şi ruşinos, fără nici o viziune şi proiecte cât de cât viabile, lupta pentru titlul de Capitală Culturală Europeană. Poate doar recitalul lui Vali Vijelie, care apropo s-a bucurat de un succes răsunător, ceea ce oglindeşte perfect pe ce treaptă a culturii ne situăm, putea fi încadrat perfect în „viziunea“ plină de înţelepciune a celor care au… gândit, cam mult spus, strategia de luptă pentru titlul de Capitală Culturală. Dar ce a fost s-a dus şi nu va mai veni niciodată. Aradul putea, şi avea din plin cu ce, să fie un concurent serios pentru Capitală Culturală, dar parcă
şi-a scos la înaintare ce a avut mai prost şi mai neinspirat din dotare. Am ocolit şansa de a respira cultură adevărată, iar acum nu ne rămâne decât să ne mulţumim cu ce a mai rămas de pe la alţii.
Cu toate astea, instituţiile care se ocupă de cultură mai apucă să organizeze evenimente care merită să fie luate în seamă. Miercuri seară, Teatrul de Vară al Centrului Cultural Judeţean şi-a închis stagiunea, una foarte reuşită, cu spectacole de succes, cu o seară de operă remarcabilă. Publicul a avut ocazia să îi asculte pe trei dintre cei mai renumiți artiști arădeni care au avut o carieră internaţională: soprana Carmen Gurban, tenorul Cosmin Ifrim şi baritonul Cristian Rudic. Carmen Gurban este  doctor în muzică, iar din 1990 până în prezent activează ca prim solist titular al Operei Naţionale Cluj-Napoca şi cadru didactic, fiind conf. univ. dr. Academia de Muzică „Gheorghe Dima” Cluj-Napoca. A avut numeroase turnee în calitate de solist invitat în Austria, Franţa, Italia, Olanda, Germania, Belgia, Bulgaria, Turcia. Tenorul Cosmin Ifrim a fost membru în Ansamblul Operei de Stat din Viena în perioada 2000 – 2008. Un moment de vârf al carierei lui Cosmin Ifrim l-a reprezentat abordarea partiturii de tenor a celebrei lucrări Stabat mater de Rossini, alături de Filarmonica din Israel. Cristian Rudic a interpretat roluri importante ca bariton liric la Opera Română din Timişoara încă din facultate. Colaborează și cu alte instituții importante la nivel internațional precum: Orchestra Europa Simphony (Austria), Teatrul Perez Galdos, Las Palmas (Spania), Filarmonica din Koln, Opera Nomori (Tokio) și altele.
Momentul de vârf al proiectelor culturale demne de luat în seamă îl reprezintă însă cel al Filarmonicii de Stat, şi anume Gala de Operă Open Air, ajunsă la peste zece ediţii şi care se bucură în fiecare an de prezenţa a peste două mii de melomani, număr imens pentru un oraş bătut de soartă ca Aradul. La canzone d’Amore este titlul ediției din acest an a Galei de Operă Open Air. Propusă de dirijorul italian Giuseppe Carannante, tematica serii de sâmbătă este inspirată de arta peninsulară a secolelor XIX și XX. Publicul va putea audia arii și duete faimoase din Elixirul dragostei (Gaetano Donizetti), Norma (Vincenzo Bellini), Traviata (Giuseppe Verdi), La Wally (Alfredo Catalani), Boema și Tosca (Giacomo Puccini), Love Story Fantasy, potpuriul semnat de Giuseppe Caranannte și realizat pe universalele Love Story, How Deep Is Your Love, Moon River sau That’s Amore, trasează granițele între lumea fantastică a operei și simplitatea și delicatețea canțonetelor, reflectate în emblematicele I’ te vurria vasà (Eduardo Di Capua), Piscatore ‘e Pusilleco (Ernesto Tagliaferri) sau Voce ‘e notte (Ernesto De Curtis).

Recomandările redacției