astra vagoane

Licitaţia organizată de Metrorex Bucureşti pentru achiziţionarea a 51 de noi trenuri de metrou, atribuită iniţial firmei spaniole CAF pentru o ofertă de 310 milioane de euro, a fost blocată întrucât Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a decis suspendarea soluţionării contestaţiilor depuse de companiile Astra Vagoane Călători Arad (România), şi Alstom (Franţa), informează Realitatea.net. Oficiali ai CNSC arată că suspendarea soluţionării contestaţiilor a fost solicitată chiar de Metrorex, în luna martie, deoarece DNA a deschis o anchetă penală în cauză şi a făcut o serie de descinderi la Ministerul Transporturilor. „Metrorex a solicitat suspendarea procedurii până la soluţionarea cauzei penale de către DNA”, a declarat Lorand Bogdan Lehel, preşedintele CNSC.

Decizia CNSC de suspendare a soluţionării contestaţiilor va fi validă până la rămânerea definitivă a hotărârii care se va pronunţa în cauza în care se fac cercetări (dosar penal nr. 88/P/2015).

La mijlocul lunii aprilie presa a transmis informaţia că CNSC a cerut DNA informaţii despre licitaţia pentru trenurile de metrou şi dacă sunt nereguli anchetate în legătură cu desfăşurarea licitaţiei organizate de Metrorex. Licitaţia a fost contestată, iar „pe fir” a intrat şi DNA, sesizată printr-o plângere în legătură cu licitaţia. DNA nu a dezvăluit cine a depus plângerea.

Cert este că Metrorex a anunţat că vrea să cumpere trenuri de metrou produse în Spania, cu şase milioane de euro garnitură, în timp ce Astra Vagoane Călători Arad oferea garnituri cu aproape un milion de euro mai ieftine. Regia de transport s-a arătat însă interesată de trenurile produse de firma spaniolă şi asemănătoare celor care merg acum pe linia Berceni – Pipera, în ciuda problemelor avute cu acestea, angajaţi ai metroului spunând că iniţial nu încăpeau în staţii pentru că erau prea late şi se defectau des.

Suspendarea decisă de CNSC pune în pericol finanţarea de la UE a proiectului respectiv din cauza întârzierilor inevitabile pe care le provoacă. Termenul de livrare era oricum la limita celui stabilit de UE pentru asigurarea finanţării pentru magistrala 5 de metrou (tronsonul Drumul Taberei – Eroilor). Dacă nu se încadrează în termenul martie 2017, România riscă să piardă sute de milioane de euro.

Magistrala 5 de metrou Drumul Taberei – Eroilor trebuie finalizată integral până în martie 2017, inclusiv achiziţia de trenuri, altfel România riscând să piardă fondurile europene alocate pentru acest proiect. Până la momentul martie 2017 mai sunt 23 de luni, un termen de livrare extrem de scurt chiar şi în ipoteza în care contractul cu CAF ar fi semnat în următoarele zile, fapt devenit imposibil întrucât licitaţia este blocată.

Recomandările redacției