Atenţie mare, dacă urmează să călătoriţi pe şoselele din Ungaria, penru că, din aprilie, în ţara vecină au fost amplasate sute de super-radare fixe, cu laser. Echipamentele sunt folosite şi pentru identificarea şi sancţionarea conducătorilor auto care vorbesc la telefon, depăşesc prin locuri interzise, nu poartă centura, trec pe culoarea roşie a semaforului sau au ITP-ul maşinii expirat. Practic, aceste radare inteligente, care funcţionează non stop, vor depista toate neregulile din trafic.

„Szupertraffipax” a fost în teste încă din 2015, când au mai fost instalate alte 160 de radare. Sistemul este complet funcţional începând de marţi, 5 aprilie 2016. Pe lângă viteza maşinii, acestea citesc numerele de înmatriculare şi identifică datele maşinii şi ale şoferului.

Conform autorităţilor maghiare, care au implementat acest proiect din fonduri europene, cele 365 de radare nu vor scăpa nimic, camerele fiind instalate pe stâlpi sau deasupra şoseleleor. Pe lângă viteza maşinii, acestea citesc numerele de înmatriculare, identifică datele maşinii şi ale şoferului, dacă verificarea tehnică periodică este expirată.

Cât despre sancţiuni, anul trecut, spre exemplu, un şofer român care a depăşit viteza legală, în Ungaria, cu 46km/h, a fost sancţionat contravenţional cu suma de 45000 forinţi(circa 650 lei) iar înştiinţarea a fost trimisă prin poştă. În caz de neplata, la 30 de zile după ce contravenientul este anunţat, autorităţile maghiare deschid o acţiune administrativă împotriva şoferului sancţionat, iar conform noii legislaţii europene, la care a aderat şi ţara noastră, valoarea amenzii este trimisă la circumscripţia fiscală unde contravenientul are domiciliu şi inclusă în impozitul anual datorat autorităţilor locale. Amenda poate fi plătită în Ungaria la poştă sau bancă, de către orice persoană, prezentând formularul tipizat pe care apar datele contravenientului şi suma de plată, fără să fie necesară prezentarea unui act de identitate. De asemenea, amenda poate fi achitata şi în România, la orice bancă, prin transfer bancar, din contul pentru forinţi, însă comisionul de transfer este de circa 30 euro, la care se adauga şi comisionul de deschidere şi dministrare a contului, pentru o lună.

Între Ungaria şi România exista deja sistem prin care amenzile primite în ţara vecină, sunt trimise la adresa şoferului, acasă, în condiţiile în care Ungaria şi-a reglementat acest sistem de shimburi de date Eurcaris (Sistem european de informaţii privind vehiculele şi permisele de conducere), prin care amenzile pot fi trimise şi în alte ţări în care sunt înmatriculate maşinile, cu majoritatea ţărilor din Uniunea Europeană. Întreaga investiţie a costat 14,5 miliarde de forinţi, adică aproximativ 48 de milioane de euro, finanţare dinte-un proiect al Uniunii Europene.

Cristina Cotuna

Recomandările redacției