Timbrul de mediu îi pune la treabă pe judecătorii de contencios administrativ din cadrul Tribunalului Arad. În primul semestru al anului, volumul de cereri pe Secţia de Contencios administrativ s-a dublat faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, din cauza contestaţiilor pe taxe auto, dintre care majoritatea sunt cereri de restituire a timbrului de mediu. Totalul cererilor pe Secţia de Contencios administrativ şi fiscal în primul semestru al acestui an a fost de 3.202, în vreme ce în aceeaşi perioadă a anului trecut s-au înregistrat doar 1.694. Contestaţiile pe taxe auto, mai exact restituiri ale timbrului de mediu, înmatriculările fără plata timbrului de mediu, restituirile taxei auto şi dobânzile au fost în număr de 1.878 în primele cinci luni ale anului 2016, şi 455 în prima parte a anului 2015.
tribunal1Conducerea Tribunalului Arad şi-a prezentat ieri, într-o conferinţă de presă, raportul de activitate pe prima jumătate a acestui an. În această perioadă s-a urmărit menţinerea unor măsuri organizatorice, dar şi efectuarea unor modificări pentru o repartizare eficientă a cauzelor. De asemenea, s-a impus o nouă organizare a anumitor secţii, începând din luna aceasta. „Şi în acest an activitatea Tribunalului Arad este concentrată pe îmbunătăţirea indicatorilor de eficienţă, îndeosebi a celor calitativi, preocuparea noastră fiind soluţionarea cauzelor într-un ritm optim. Pentru aceasta suntem nevoiţi să menţinem măsurile organizatorice care au condus la rezultate bune în ultimii ani, dar în acelaşi timp a fost nevoie să şi intervenim în anumite măsuri, ca să asigurăm o repartizare echilibrată a cauzelor, pentru că de aceasta depinde în foarte mare măsură rezolvarea cauzelor într-un ritm optim, rezolvare care presupune pronunţarea hotărârii dar şi motivarea acesteia, pentru ca cei care sunt nevoiţi să apeleze la instanţă să poată executa într-un timp rezonabil drepturile care le sunt încălcate. Pentru anul trecut am avut un indicator de instanţă eficient. Este bine, dar vrem să depăşim acest prag, să ajungem la foarte eficient. O analiză completă în acest sens se va face la sfârşitul anului.
Vreau să punctez că începând cu data de 1 iulie a acestui an, la nivelul organizării secţiilor Tribunalului Arad au intervenit modificări care pot fi consultate şi pe portalul instanţei noastre, în sensul că au fost reorganizate Secţia I Civilă şi Secţia de Contencios administrativ şi fiscal prin preluarea de la Secţia I Civilă, care judecă dosare de Drept Civil fără profesionişti, cele cu profesionişti sunt în competenţa Secţiei a II-a Civilă, preluarea din cadrul acestei secţii a litigiilor de muncă şi asigurări sociale, care a fost trecută la această materie la Secţia de Contencios administrativ şi fiscal, în acest moment în cadrul Tribunalul Arad funcţionând secţia a III-a, obiectul pe care l-am menţionat de Contencios administrativ şi fiscal, litigii de muncă şi asigurări sociale. Prin aceasta am reuşit să valorificăm pe de-o parte pregătirea profesională existentă la nivelul Tribunalului Arad raportat la judecătorii care instrumentau dosare de litigii de muncă şi asigurări sociale iar specializarea a doua în materie contravenţională şi totodată să asigurăm o rezolvare unitară a cauzelor litigiilor derivate din raporturi de muncă indiferent de angajator şi de raporturi de act juridic din care derivă acest raport de muncă, respectiv contract sau încadrare ca funcţionar pu­blic”, a declarat Silvia Nădăban, preşedintaTribunalului Arad,.
De asemenea, au avut loc întâlniri cu reprezentanţi ai Baroului Arad pe probleme de pro­- cedură, civilă şi penală şi ches­tiuni legate de accesul la justiţie, referitoare la ajutorul public judiciar prin asistenţa acordată de avocat.
„Am avut întâlniri cu experţii judiciari şi cu Baroul Arad. Am încercat să aducem la un numitor comun procedurile de lucru şi în chestiunile mai sensibile în ceea ce priveşte expertiza judiciară legată de temporizarea cauzelor. Am discutat cu experţi judiciari care au participat prin repre­zentanţi ai fiecărei specializări. Rezultatele le vom co­- munica după finalizarea acordului şi le vom posta şi pe portalul instituţiei. Am avut o întâlnire foarte eficientă sub aspectul rezultatelor şi concluziilor  cu Corpul Mediatorilor din Arad. Întotdeauna am considerat că medierea este o alternativă la proces. Ne-a inspirat mare încredere implicarea dânşilor în rezolvarea cât mai profesională a situaţiilor cu care sunt sesizaţi. Am avut un control al Inspecţiei Judiciare în luna aprilie, pe ma­nagement, cu concluzii pozitive în ce ne priveşte. O singură vulnerabilitate am avut: la Judecătoria Gurahonţ, dar am luat măsuri în timp util să depăşim acele aspecte negative sesizate. Raportul se găseşte pe pagina Inspecţiei Judiciare”, a precizat Silvia Nădăban.
Proiectul informatic continuă
Pe de altă parte, va fi dezvoltat în continuare programul informatic implementat la Tribunalul Arad, în scopul reducerii costurilor şi eficientizării actului de justiţie. „Suntem mândri de acest program. Info-dosarul este un proiect cu care vom merge mai departe şi care are un ecou pozitiv atât în rândul justiţiabililor cât şi în rândul avoca­ţilor. Vom merge mai departe cu acest program şi vă anunţ că săptămâna trecută am încheiat ultimul protocol cu organizaţiile descentralizate ale judeţului, cu Inspectoratul de Poliţie. Şi cu ei, începând de ieri (n.r. – luni), comunicăm informatic. E o comunicare ra­pidă, eficientă, şi înseamnă economie de timp şi de material. Deci cu asta suntem pe primul loc în România: noi am încheiat acest capitol. Nu ne oprim cu această programă, ci mergem mai departe. Încercăm să asigurăm şi transparenţa actului de justiţie, pentru ca partea, după ce se desfăşoară şedinţa de judecată, să poată să urmărească online, audio, de acasă, ce-a zis avocatul, ce-a zis judecătorul şi care au fost concluziile.  Avem un program prin care să nu mai comunicăm citaţia cum am făcut-o până acum, ci să comunicăm cu părţile din proces prin e-mail. E-mailul trebuie menţionat în cererea de judecată, cu menţiunea că se solicită comunicarea tuturor actelor de procedură la acea adresă de e-mail”, a declarat Otto Szep, vicepreşedintele Tribunalului Arad.
Reamenajarea Palatului Justiţiei
Palatul Justiţiei urmează să fie complet renovat şi izolat după vacanţa judecătorească. „Cerem scuze şi apelăm la înţelegerea justiţiabililor şi a celor care vor veni în Palatul Justiţiei în lunile septembrie şi octombrie, pentru că va fi reamenajat. Am obţinut 1.200.000 de euro pentru mansardarea clădirii, pentru a face birouri, iar actualele birouri le vom transforma în săli de judecată sau în săli de consiliu. Vom construi un lift exterior; momentan nu avem lift. Vom face termoizolarea clădirii, prin care vom economisi energia termică, şi nu în ultimul rând vom face şi amenajări exterioare. Investiţia va dura doi ani şi nu vom termina repede; o să fie un deranj”, a încheiat Otto Szep.

Recomandările redacției