imperio După aproape o lună în care oamenii lui Falcă au încercat să ascundă detaliile legate de dubioasa licitaţie pentru achiziţionarea a şase tramvaie noi de către Primăria Arad, ziarul nostru a reuşit să intre în posesia unor informaţii extrem de importante, care mai fac puţină lumină în acest caz fără precedent în istoria postdecembristă a Aradului. Spunem fără precedent, pentru că e pentru prima dată când în Arad o instituţie publică organizează o licitaţie, iar şeful acesteia se antepronunţă asupra celui care va livra bunurile ce urmează a fi achiziţionate. În plus, e pentru prima dată când o instituţie publică refuză cu încăpăţânare să ofere detalii cu privire la acea licitaţie, deşi la mijloc e vorba de 8,7 milioane de euro, bani luaţi împrumut de la BERD şi pentru care bieţii arădeni sărăciţi de guvernările locale şi naţionale din ultimii trei-patru ani sunt nevoiţi să-l plătească până la adânci bătrâneţi.
Dacă cineva îşi închipuie că pe Gheor­ghe Falcă l-a lovit brusc transparenţa şi ne-a pus datele l-a dispoziţie se înşeală amarnic. A fost nevoie să ne adresăm Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), dar şi consultanţilor, pentru ca cei din Primărie să devină brusc transparenţi. Astfel că, putem prezenta arădenilor ce s-a întâmplat, concret, până acum, cu licitaţia pentru cele şase tramvaie noi, ce va fi plătită din banii lor, şi cum au ajuns în finală doar arădenii de la Astra Călători (pe care Falcă ni-i anunţă de doi ani ca fiind viitori furnizori) şi polonezii de la PESA.
BERD lămureşte situaţia
În urma deschiderii ofertelor pentru cele şase tramvaie, în data de 1 iulie, aşteptam ca Primăria Arad să dea detalii despre această licitaţie, dacă nu într-o conferinţă de presă, aşa cum era normal, fiind vorba de 8,7 milioade de euro, adică un subiect extrem de interesant pentru arădeni, măcar printr-un comunicat. Un comunicat în care să se precizeze toate detaliile cu privire la această licitaţie, mai ales că se vorbea de câteva săptămâni (pe faţă, fiindcă pe la colţuri se vorbea de doi ani) despre o posibilă dedicaţie a licitaţiei pentru Astra Vagoane Călători. A fost atunci nevoie de câteva zile pentru ca oamenii lui Falcă să găsească formula potrivită prin care să ascundă detalii importante legate de această licitaţie, cum ar fi participanţii, câţi s-au înscris în cursă, cine a rămas mai departe, cine a fost eliminat, pe ce criterii, care vor fi etapele următoare şi criteriile principale în urma cărora va fi stabilit câştigătorul. O serie de necunoscute, pe care arădenii ar fi dorit să le cunoască, dar pe care angajaţi din Primăria Arad încercau să le ascundă, probabil la ordinul lui Gheorghe Falcă, fiindcă de capul lor e greu de crezut că puteau ascunde arădenilor aceste informaţii importante.
Aşa că, după zile de deliberări în laboratoarele portocalii ale Primăriei Arad, presa a primit probabil cel mai ambiguu comunicat din ultimii ani, în care se spunea, pe scurt, că s-au deschis ofertele, că s-a analizat două zile şi că s-a trimis situaţia la BERD şi consultant, pentru avizare, lăsând să se înţeleagă că nu se pot spune mai multe decât după ce se pronunţă BERD şi consultantul. O poveste cusută cu aţă albă, pe care n-au crezut-o nici oamenii lui Falcă, aşa cum n-am crezut-o nici noi, drept pentru care ne-am adresat celor de la BERD, pentru a vedea dacă această licitaţie este organizată în aşa mare secret de stat încât arădenii, care plătesc, până la urmă, cu vârf şi îndesat, cele şase tramvaie, nu au dreptul să cunoască detalii despre participanţi şi cei rămaşi în cursă. Măcar să vadă şi ei ce tramvaie ar fi putut circula prin Arad şi care sunt motivele pentru care vom avea tramvaie competitive sau, poate, tramvaie de o calitate inferioară, varianta „reşapată“ a celor de la începutul anilor 90, cum bine observa un cunoscător care a analizat tabla cu denivelări a unui prototip de tramvai pătrăţos.
În urma adreselor trimise către BERD, situaţia s-a schimbat brusc. Nu mai e BERD cea care pune beţe în roate şi nu ne lasă să dăm detalii, cum se sugera iniţial, ba din contră. Cum la BERD nu e la Primăria Arad, unde unii sunt pe propria moşie, iar întrebările presei sunt tratate cu dispreţul vătafilor de altădată, am primit răspuns la solicitările noastre, ba mai mult, s-a schimbat brusc şi atitudinea de la Primărie.
Dar, ce este mai important din răs­punsul BERD, este faptul că Primăria Arad răspunde de toate procedurile de achiziţie, indiferent cât ar fi încercat să ni se transmită în comunicate de presă că este vorba despre respectarea procedurilor BERD, că licitaţia este organizată după procedurile BERD, că există consultant internaţional etc., etc., încercând să li se inducă arădenilor ideea că BERD se ocupă de toată procedura, aşa că nu poate fi ceva în neregulă. Lucru total neadevărat, Primăria Arad răspunzând de licitaţie, aşa cum confirmă şi BERD. „Ținem să confirmăm faptul că achiziționarea tramvaielor noi finanțate din împrumutul BERD este supusă politicilor și regulilor de achiziții ale BERD. Primăria Arad însă este responsabilă pentru tot procesul de achiziții. BERD supraveghează procesul și până în prezent procedurile – o licitație în două etape – sunt efectuate în conformitate cu cerințele Băncii și nu am primit nici o plângere de la participanți“, ni se spune în răspunsul primit de la reprezentanţii BERD, care, totodată, ne dau şi o persoană de contact din Primăria Arad, alta decât oamenii de la biroul Primarului, care să ne ofere detaliile solicitate cu privire la această licitaţie.
Primăria a devenit, brusc, trasparentă
La început, am primit cu neîncredere răspunsul celor de la BERD, însă, am zis să avem totuşi încredere într-o instituţie europeană şi să transmitem întrebările noastre persoanei indicate, iar ulterior, dacă suntem nemulţumiţi, să ne adresăm BERD. Surpriză, însă. Toate întrebările noastre au primit răspuns, cu nume şi prenume, data naşterii şi CNP, cum s-ar zice, cu o excepţie, semn că Gheorghe Falcă nu a adormit şi supraveghează tot, chiar şi din Grecia, unde petrece concediul alături de prieteni de care vom mai auzi în presa arădeană şi nu numai. Păcat că a fost nevoie de intervenţia BERD, pentru ca arădenii să afle adevărul, dar e bine şi aşa. Până la urmă, important era ca oamenii din Arad, care plătesc acest credit, să primească răspunsul la anumite întrebări, fapt care, credem noi, a contat şi la BERD, care nu-şi permite să-i trateze cu spatele pe contribuabilii unei Primării care a luat bani împrumut, aşa cum face instituţia condusă de Gheorghe Falcă. Mai ales că vorbim de 8,7 milioane de euro, dar şi de alte 30 de milioane pe care Aradul le-a luat împrumut, iar arădenii le vor plăti ani de zile de acum încolo.
Zece caiete de sarcini, doi ofertanţi
Acum, când avem detaliile acestei licitaţii, nu ne mai mirăm că oamenii lui Falcă au dorit să ascundă anumite informaţii despre acest demers al Primăriei Arad, care se dovedeşte fie un mare eşec, fie o mare făcătură. Deşi la un moment dat, când ne aburea că licitaţia e pe SEAP (iar Glasul Aradului a demonstrat că nu e), Gheorghe Falcă ne anunţa că au fost cumpărate cinci caiete de sarcini, abia acum aflăm că, deşi au fost cumpărate, nu cinci, până la final, ci zece caiete de sarcini, firme mari s-au retras din competiţie. Deşi Primăria ne spunea că, pentru etapa a doua s-au calificat două firme, omiţând să anunţe cetăţenii că ceilalţi s-au retras.
Aşadar, au fost achiziţionate zece caiete, de fapt, nouă, fiindcă unul a fost cumpărat de noi, cei de la Glasul Aradului, fapt pe care l-am relatat în numerele trecute, când povesteam cum am fost plimbaţi de oamenii lui Falcă, pentru a nu intra în posesia acelor documente. Cele nouă firme care au achiziţionat acel caiet de sarcini sunt: SC Astra Vagoane SA, România (cei dintâi vor fi cei dintâi sau e coincidenţă că au fost puşi primii de cei din Primărie), Siemens SRL, România, Skoda Transportation, Cehia, Pojazdy Szynowe Pesa, Polonia, Bombardier Transportation, România, Newag Spolka, Polonia, Koncar Electric Vehicles Inc., Croaţia, CAF, Spania, şi Zhuzhou Electric Locomotive, pesaChina.
Aşadar, nouă firme, mai mult sau mai puţin cunoscute, mai mult sau mai puţin importante. Problema cea mare e că, din aceste nouă firme, doar două au rămas în cursă. Şi nu fiindcă ar fi fost cele mai bune, ci pur şi simplu, ceilalţi şapte n-au mers mai departe. „În vederea participării la prima etapă a licitaţiei, au depus oferte două firme, şi anume: Pojazdy Szynowe Pesa (Polonia) şi SC Astra Vagoane Călători SA (n.r. de data asta poate cei din urmă vor fi cei dintâi)“, precizează reprezentanţii Primărie Arad.
Având în vedere această ultimă informaţie, se ridică o serie de întrebări legate de această licitaţie, întrebări pe care le vom adresa celor şapte firme care s-au retras inexplicabil din cursă. Dacă era una, două, trei, mai ziceam, dar şapte firme să nu meargă mai departe, e cel puţin dubios. Atât de dubios, încât nu poţi să nu te întrebi, ce conţinea acel caiet de sarcini, încât să-i descurajeze pe toţi cei şapte? Existau clauze cu „dedicaţie“, aşa cum se auzea şi cum era de aşteptat, după ce primarul Falcă anunţase de doi ani că vrea să cumpere tramvaie Imperio? Şi-au dat seama oare aceşti competitori, după ce au cumpărat caietul de sarcini, că s-ar prezenta degeaba, fiindcă jocurile sunt făcute? Or fi mirosit ceva aranjamente? Rămâne să ne răspundă chiar ei, iar noi vom da răspunsul mai departe arădenilor.
Deocamdată, avem doar această realitate, şapte s-au retras brusc, iar în competiţie au rămas doi: Astra Călători şi PESA Polonia, firma care le dă peste cap celor de la Astra pe unde-i prind. Ca dovadă că s-au încumetat să intre în bătălie şi la Arad, cum era de aşteptat, unde alţi şapte au refuzat, fiindcă probabil le cunosc slăbicinile, iar dacă i-au bătut la Cluj şi Sofia, sunt convinşi că-i vor bate şi la Arad. Desigur, cârcotaşii ar putea susţine şi o variantă neaşteptată, că unii s-ar spăla pe mâini, iar Astra ar putea pierde licitaţia, prin aceleaşi metode neortodoxe prin care ar putea s-o câştige, drept dovadă că au un contracandidat tare în această dispută, pe cei de la PESA, care se pliază pe aceleaşi cerinţe şi care erau imposibil de scos din cursă, indife­rent cât de bine se făcea caietul de sarcini. Deşi e greu de crezut, fiindcă la mijloc sunt o serie de promisiuni, dar şi fiindcă unii au mare nevoie de trustul de presă al celor de la Astra Călători. Dacă, totuşi, prin absurd, Astra Călători ar pierde pe nedrept această licitaţie, tovarăşul şi prietenul nostru Valer Blidar, patronul firmei arădene, ar găsi în noi cel mai mare aliat în lupta pentru stabilirea adevărului. Aşa cum şi cei de la PESA vor găsi în noi un aliat de nădejde, dacă vor fi furaţi la această licitaţie, aşa cum se bănuie.
Totuşi, prima variantă e mai greu de crezut că poate avea legătură cu realitatea, din cauza contextului local, ca să nu spunem altceva, în timp ce a doua va­riantă e cât se poate de plauzibilă, având în vedere cele relatate de noi de-a lungul ultimei luni. Deocamdată, noi, aşa cum am promis, urmărim îndeaproape această licitaţie şi aducem pe masa arădenilor toate informaţiile pe care reuşim să le aflăm, nu fără eforturi, nu fără să fim supuşi unor ameninţări, unor plângeri penale, mai nou unor supravegheri şi filaje.
Preţul cel mai mic şi nu prea
Nu putem încheia fără a vă prezenta „mica“ intervenţie a lui Gheorghe Falcă, în răspunsul primit de la Primăria Arad, răspuns de data aceasta complet, în urma demersurilor noastre la BERD. La întrebarea despre criteriile pe baza cărora va fi stabilit câştigătorul, am primit un răspuns extrem de şiret, ca să nu spunem altfel: „Contractul va fi atribuit ofertei admisibile cu preţul cel mai scăzut, conform metodei deschise în documentaţia de licitaţie, volumul I,II, „Datele licitaţiei“ (paginile 8-10)“.
Ştim cu toţii că în materialele ce vizau licitaţia organizată de Primăria Arad, ziarul nostru a militat ca în urma acestei licitaţii să avem cel mai mic preţ şi cel mai bun tramvai. Suntem convinşi că toţi arădenii (mai puţin doi) îşi doresc ca din cele 8,7 milioane de euro să cheltuim cât mai puţin pentru acele tramvaie. Aşa cum îşi doresc ca tramvaiele să fie cele mai performante. Iar Gheorghe Falcă ştie acest lucru, motiv pentru care în răspunsurile primite, pe care suntem convinşi că primarul le-a văzut şi îndreptat, avem şi acest preţ cel mai mic, inserat pentru ca arădenii să spună „uite, domle, vom lua tramvaiul la preţul cel mai mic“. Numai că, înainte s-a „scăpat“ şi „oferta admisibilă“, care trebuie să aibă preţul cel mai mic. Cu alte cuvinte, vom avea o serie de condiţii până să ajungem la preţul cel mai mic, pe care un ofertant nu va reuşi să le îndeplinească. Aşa că, există toate şansele, cum am mai văzut la o licitaţie BERD, desfăşurată tot la Primăria Arad, tot în mandatul lui Gheor­ghe Falcă, ca o ofertă să fie mai ieftină, dar să nu îndeplinească anumite „criterii“ şi astfel să fie ales altul mai scump şi mai aproape de sufletul unora.
Oricum, noi rămânem cu ochii pe această licitaţie, oricât s-ar agita în continuare un mare consumator de apă plată, despre care aflăm că a fost afectat în aceste zile de consumul excesiv de clătite, dar şi de canicula de afară, despre care a citit în paginile ziarul nostru.

Recomandările redacției