Inspectoratul Şcolar Judeţean a realizat într-un timp foarte scurt o analiză profundă a învă­ţământului din judeţ prin pris­ma rezultatelor obţinute de absol­venţii clasei a VIII-a la evaluarea naţională şi a absolvenţilor clasei a XII-a la bacalaureat. Rezultatele analizei şi liniile principale de acţiune pentru viitorul imediat şi pe termen mediu au fost făcute publice ieri, într-o conferinţă de presă.
Prima concluzie, derivată din compararea mediei judeţene la cele două examene cu media naţională, este aceea că judeţul este sub media naţională. Drept consecinţă, inspectorul şcolar general al ISJ Arad a anunţat pentru viitorul imediat o concentrare sporită a eforturilor întregului corp didactic în direcţia creşterii nivelului de pregătire al elevilor, astfel încât Aradul să se înscrie în media naţională şi chiar să o depăşească.
O altă concluzie a analizei este aceea că diferenţa de pre­gătire dintre şcolile din mediul urban şi cele din mediul rural este mare, ba chiar nepermis de mare, deşi într-o oarecare măsură explicabilă. „În mediul rural avem şcoli în localităţi cu majoritate romă. Aici şi în localită­ţile cu grad scăzut de bună­- stare materială sunt rezultatele cele mai slabe – şi aici trebuie intervenit energic.  Am gândit deja şi câteva so­luţii – de la medi­erea şcolară până la partene­riate cu autorităţile locale. Din păcate, pentru întregul judeţ avem doar un singur mediator şcolar de etnie romă cu pre­găti­rea corespunzătoare. Nu este imposibil să corectăm această situaţie, dar suntem conştienţi că va fi foarte greu”, a spus Claudius Mladin.
O altă constatare este aceea că există licee, cu precădere de profil tehnic şi tehnologic, în care promovabilitatea la bacalaureat este foarte joasă sau zero. Pentru aceste instituţii de învăţământ, inspectorul general a anunţat că va propune ministerului de resort transformarea lor în şcoli inclu­ziveI, astfel încât să beneficieze de programe prin care gradul de pregătire şcolară să crească simţitor.

O măsură salutară este aceea anunţată de inspectorul şcolar general Claudius Mladin şi care constă în identificarea elevilor cu medii foarte mici, sprijinirea acestora în pregătire şi îndrumarea lor către învăţământul profesional, în această acţiune fiind necesară colaborarea inspectoratului cu şcolile, cu autorităţile locale, cu mediul economic şi, mai ales, cu părinţii elevilor.
Două constatari neaşteptate dar corecte a făcut inspectorul şcolar general adjunct Nicolae Pellegrini: că procentul de promovabilitate este totuşi un in­dicator relativ, şi că în toate şcolile, cel puţin la aceste două examene, fetele au avut rezultate mai bune decât băieţii – fenomenul fiind acelaşi şi la şcolile din mediul urban, şi la cel din mediul rural.
Tot comparativ, Claudius Mla­din a enunţat şi constatarea că în ultimii patru ani media judeţeană de promovabilitate la cele două examene a fost în urcare continuă, diferenţa fiind dr circa zece procente, ceea ce dovedeşte că evoluţia este po­zitivă şi încurajatoare atât în rândurile cadrelor didactice cât şi la nivelul elevilor.
Este imposibil de creionat oglinda unui întreg sistem într-un articol de ziar, însă seriozitatea cu care s-a spus lucrurilor pe nume în conferinţa de presă este un fapt îmbucurător şi dătător de speranţe că şcoala ară­deană, şcoala românească în general, are în propriul sistem oameni de valoare, sufletişti şi dedicaţi, care o pot reaşeza pe drumul cel bun şi o pot duce acolo unde a mai fost şi unde îi este locul – adică foarte sus.

Recomandările redacției