aeroCâștig de cauză pentru administrația județeană care s-a judecat de mai bine de doi ani cu  Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), din cauza unui teren al Aeroportului Arad, transferat pentru construcția centurii în regim de autostradă a municipiului. Este vorba de recuperarea a 700.000 de euro, bani necesari reconfigurării balizajului  – sistem de iluminare a pistei aerogării, împrumutați de Aeroportul Arad cu garanția CJA, întrucât CNADNR nu a dorit să suporte cheltuiala. Cum în toți aceștia ani de judecată, administrația și aerogara din subordine au tras ponoasele în toată această probleme, conducerea CJA vrea ca CNADNR să plătească prejudicii fianciare și de imagine.

Conducerea CJA și reprezentanții Aeroportului Arad au anunțat câștigarea procesului cu CNADNR și implicit recuperarea cheltuielilor pentru reconfigurarea balizajului. În 2009, cu acordul CJA se făcea trecerea unui teren în suprafață de 43.214 de metri pătraţi din domeniul public al județului, în domeniul public al statului și în administrarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii – Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţio­nale din România SA. Trecerea se impunea pentru realizarea tronsonului de Autostradă Arad – Timișoara. Reprezentanții aerogării arădene au condiționat atunci ca acest transfer de teren să se facă numai dacă, cheltuielile ocazionate de modificarea sistemului de balizaj, inclusiv extinderea acestuia cu până la 900 de metri în direcția Est vor fi suportate din bugetul lucrărilor la autostradă. CNADNR nu a fost însă dispusă să se achite de datorie. „CNADNR nu şi-a respectat obligaţia aşa că am intentat un proces pentru recuperarea sumei pe care Aeroportul Arad a investit-o pentru realizarea lucrărilor de ceconfigurare a balizajului, sumă ce a fost accesată printr-un credit, cu susținerea CJA“, a susținut președintele Consiliului Județean Arad, Nicolae Ioțcu.

Autoritățile au prins gustul victoriei și vor să intenteze un nou proces împotriva CNADNR, de această dată pentru daune. „Am fost văduviți de o sumă mare, bani pe care i-am fi putut folosi pentru investiții în infrastructură sau sănătate. Pentru împrumut au fost dobânzi și implicit pierderi. Nu este normal ca o instituţie centrală, precum CNADNR să nu-și poată îndeplini datoria față de o administrație locală.“, a mai spus Nicolae Ioțcu.

Prejudiciu financiar și de imagine

Cum Aeroportul a avut numai de pierdut după transferul terenului, chiar și oferte ale unor operatori aerieni dispuși să dezvolte aerogara, autoritățile vor să li se plătească prejudicii de imagine. „Nu e vorba doar de prejudicii financiare, ci și de imagine. Din cauza lipsei balizajului şi a altor utilităţi nu se putea ateriza la sol decât în condiţii de vizibilitate perfectă. Aveam chiar încheiat un contract cu un operator aerian, prin care se stabilea ca Aeroportul Arad să devină bază operaţională pentru întreaga flotă a companiei respective. Dar operatorul aerian s-a răzgândit din cauza lipsurilor de pe aerogară, pentru care CNADNR nu a vrut să plătească. Vom apela la un expert pentru stabilirea pierderilor, iar expertul va fi din exterior, pentru a nu fi acuzați de subiectivism“, a spus Ovidiu Moşneag, directorul economic al Aeroportului Arad.

Aeroportul va va îndeplini condițiile necesare pentru operare din luna august a anului, potri
vit anunțurilor făcute de conducere. „Se întocmesc hărţile de aterizare pentru Aeroportul Arad, hărţi ce vor intra în comisia de aprobare în luna august.Mai apoi, după aprobare vom putea avea din nou negocieri cu operatori aerieni“, a spus Dan Bălăcel, directorul Aeroportului Arad.

Pe data de 13 a acestei luni a fost semnat contractul pentru extinderea aerogării, prin realizarea unui terminal separat pentru plecări, dintr-o parte a actualului terminal de mărfuri.

Recomandările redacției