CFR Marfă, pe marginea prăpastiei – compania stă să intre în insolvență/operatorii de peste graniță abia așteaptă

0
426

Conducerea companiei de infrastructură feroviară CFR SA, creditoare a CFR Marfă cu aproximativ 800 milioane lei, a propus Consiliului de Administrație al CFR SA declanșarea cererii de insolvență a CFR Marfă. Norocul CFR Marfă este că acest punct a fost retras de pe ordinea de zi a unei ședințe a Consiliului de Administrație al CFR SA

Solicitarea ar fi fost făcută în urmă cu aproximativ două săptămâni, însă norocul CFR Marfă a fost acela că membrii Consiliului de Administrație ai CFR SA nu ar fi fost de acord. CFR SA, societate care la rândul ei nu se află într-o stare economică prea bună, cu venituri în scădere, are de recuperat de la CFR Marfă debite de aproximativ 800 milioane lei.

Oficiali din domeniul feroviar au declarat pentru pentru o agenție de presă că, decizia a fost respinsă deoarece nu ar fi fost parcurși toți pașii necesari, înainte de deschiderea insolvenței. Acești pași ar putea fi negocieri și grafice de rambursare a datoriilor, sechestru pe unele active, etc, au explicat oficialii.

O astfel de decizie nu ar fi văzută prea bine inclusiv de către Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, al cărui mandat ministerial se află în dezbaterea partidului de guvernământ în ipoteza unei posibile remanieri.

Însă, măsuri reale în vederea recuperării creanțelor sunt ceruți de către Curtea de Conturi. Instituția de control cere dovezi că CFR SA a făcut tot ce îi stă în putință pentru a își recupoera banii de la CFR Marfă.

Cele două companii sunt parte a unui cerc vicios ce a cuprins transporturile și infrastructura feroviară. CFR Marfă, la fel ca oricare alt operator feroviar, plătește către CFR SA o taxă de utilizare a căii ferate, similară vinietei rutiere, numită TUI (Taxa de Utilizare a Infrastructurii). Oficiali ai industriei feroviare avertizează că în curând bugetul CFR SA ar putea intra pe minus din cauza veniturilor din ce în ce mai mici obținute din TUI dar și a micșorării subvențiilor de la bugetul de stat.

UE cere Guvernului să recupereze din banii subvenționați CFR

Ca și cum problemele celor două companii ne le sunt suficiente, Comisia Europeană cere Guvernului recuperarea unor sume uriașe considerate ajutor de stat primit de CFR Marfă.

Cauza acestei situații este un artificiu curios și complicat făcut în 2013 de către guvernul Victor Ponta la momentul privatizării. CFR Marfă, companie care avea datorii importante la CFR SA, a preluat de la aceasta datoriile CFR SA la bugetul de stat. Compania de Marfă și-a anulat astfel  obligațiile la CFR SA iar datoriile sale au fost convertite în acțiuni ce au revenit statului.

Privatizarea a eșuat în urma disputelor dintre guvernul Victor Ponta și fostul președinte Traian Băsescu dar și din cauza pregătirii necorespunzătoare a privatizării. CE acceptă astfel de conversii a datoriilor în acțiuni doar o singură dată, în vederea privatizării. Deoarece procedura a eșuat CE cere acum Guvernului să recupereze de la CFR Marfă valoarea ajutorului.

Lichidarea companiei este așteptată ca pâinea caldă de operatorii feroviari din țările străine, in special germani, dar și de cei privați din România, interesați de a prelua piața CFR Marfă.

„După semnalele pe care le am, mai degrabă se îndreaptă către o soluţie defavorabilă companiei CFR Marfă şi eu fac toate eforturile să fim pregătiţi pentru ceea ce-i mai rău, adică o decizie nefavorabilă, situaţie în care va trebui, probabil, ca această companie să ia măsuri în vederea returnării contravalorii acelei tranzacţii, ceea ce este imens, lucru care poată să conducă la declararea insolvenţei sale”, afirma recent ministrul Transporturilor, Lucian Şova.

La finele anului trecut CFR Marfă înregistra o datorie uriașă de peste un miliard de lei care depășea veniturile nete de aproximativ 800 milioane lei, dar și o pierdere de 157 milioane lei.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.