Primarul Gheorghe Falcă pregăteşte, după mai bine de un an de aşteptări, să dea o nouă lovitură în Arad. Băgând la îna­intare o lege cu privire la publicitatea stradală, Gogu Maxilar vrea să-şi pună în apli­care un plan despre care noi am scris de-a lungul ultimului an şi care, iată, se adevereşte, pentru că de obicei şopârla noastră vorbeşte doar când e bine documentată. Aşa că, de câteva zile Gogu Maxilar ne transmite cum va revoluţiona publicitatea din Arad, cum vor veni bani la buget (la cel al municipiului, ne îndoim, poate la cel personal), cum vor fi sancţionaţi cei fără autorizaţii, cum va reglementa cu mânuţa sa publicitatea pe panouri, mash-uri, bannere, direcţionale etc. Pe scurt, cum îşi va îndeplini un vis mai vechi, despre care noi am mai scris şi cum va pune mâna pe această afacere clanul publicitarilor, despre care noi de asemenea am scris, astfel încât cine a trebuit a auzit şi suntem convinşi că vor lua măsuri atunci când se vor comite anumite infracţiuni. Profitând, aşadar, de această lege, Gogu Maxilar ne pregăteşte, cum ne spune şopârla noastră, un mare monopol pentru publicitatea din Arad, indiferent că e pe panouri, mash-uri sau bannere. Un monopol care să se construiască în jurul deja celebrei firme Armedia Group, care întâm­plător are spaţiu în acelaşi imobil cu Falcă şi, tot întâmplător, patronul a lucrat în trecut pentru firma familiei Falcă şi, tot întâmplător, un apropiat al patronului a împrumutat bani familiei primarului. După câte a aflat şopârlica, această firmă este dorită la butoanele publicităţii din Arad, alături de o anumită WEBO, despre care am mai scris şi nu mai are rost să revenim, firme care vor fi coordonate de managerul Ovidiu Moşneag, apropiatul lui Gheorghe Falcă, fapt arhicunoscut în Arad. Bineînţeles că prin aceste firme urmează să treacă megacampania „Aradul – Capitală Culturală Europeană 2020“, pentru care aflăm că vor fi alocate sume foarte mari de bani. Alături de proiectul cu capitala culturală, toţi banii primăriei destinaţi publicităţii vor trece prin această firmă, care a fost îndelung pregătită să „salte“ de la mici contracte la o cifră de afaceri care să corespundă ca­ietului de sarcini, care e pregătit de mult timp, iar acum e ajustat pe ici pe colo, pentru ca nimeni altcineva să nu poată concura cu oamenii primarului. Că Gogu Maxilar vrea reglementarea publicităţii, e evident şi noi scriem de luni de zile. Că nu vrea reglementare pentru Arad, ci pentru anumite firme, e la fel de evident. Fiindcă altfel, s-ar fi ocupat ca firmele de casă să aibă măcar un leu de plătit pe la Direcţia Fiscală, fiindcă există taxă de publicitate. Aşa cum s-ar fi preocupat ca aceste firme să lucreze legal pe domeniul public şi pe spaţiile publicitare ale Primăriei Arad, de care dispun ca de moşia proprie. Cum însă anumite firme au legături strânse cu primarul sau cu apropiaţi ai primarului, acestea sunt lăsate să-şi facă de cap, ba mai mult, se fac şi presiuni pe la diferite societăţi comerciale să încheie contracte cu firmele respective, ceea ce se numeşte trafic de influenţă. Gogu Maxilar are o singură problemă în atingerea scopului: are nevoie de mai multe voturi decât poate manipula în CLM. Aşa că o singură hotărâre privind publicitatea e greu de crezut că vom avea, asta dacă nu vor dori cei de la PSD, PNL şi PC să-şi facă în 2016 campanie electorală cu elicopterul, fiindcă alte spaţii publicitare nu vor mai fi libere. De aceea, ne şi anunţă primarul că ar putea fi mai multe hotărâri, care să poată fi votate cu numărul de consilieri pe care-i poate controla. Vom vedea şmecheriile pe care le va încerca Gogu Maxilar în următoarele luni, iar noi vom fi, ca de obicei, pe fază. Să vedem dacă hotărârile vor primi votul opoziţiei, când va fi nevoie, dacă vor primi viză de legalitate, având în vedere informaţiile noastre privind lipsa de legalitate, dacă Oficiul Concurenţei va permite monopol la nivel de municipiu pe acest domeniu şi multe altele despre care vom vorbi la momentul potrivit.

Recomandările redacției