Ziarul nostru a tras în ultimul timp mai multe semnale de alarmă cu privire la mersul lucrărilor de reabilitare a DN 76.  Încă de anul trecut scriam că drumarii care lucrează acolo își desfășoară activitatea într-un ritm nesatisfăcător. Începută în urmă cu aproximativ trei ani, reabilitarea porţiunii de drum care străbate judeţul Arad a fost oprită la un moment dat, localnicii spunând că acest lucru s-a întâmplat din cauza lipsei de fonduri. În 2014  constructorii s-au apucat din nou de lucru, însă firmele cărora li s-au repartizat diferite tronsoane îşi îndeplineau obligaţiile contractuale în mod diferit. Dacă pe tronsonul Ioneşti-Groşi-limită cu judeţul Bihor drumarii de la Construct Mod Oradea puteau fi văzuţi anul trecut la muncă, nu acelaşi lucru se putea spune de firma spaniolă care a câştigat licitaţia pentru a reabilita tronsonul Vârfurile-limită cu judeţul Hunedoara. După un an, directorul general al CNADNR a decis să ia taurul de coarne. La începutul lunii iulie, Narcis Neaga a făcut o vizită neanunțată pe șantierele de pe DN 76 Deva – Oradea și a trimis un comunicat de presă prin intermediul căruia i-a urecheat pe drumarii care nu-și fac treaba. „Pe primele două tronsoane pe care lucrează firmele Selina și Porr am întâlnit doar opt muncitori. Pe tronsonul următor, gestionat de Viales, n-am întâlnit niciun muncitor, iar pe cel de-al patrulea, unde lucrează cei de la Construct Mod, am numărat 18 prezențe fizice, dar nu lucra nimeni. L-am căutat pe inginerul reprezentant al DRDP Timișoara; nici urmă. L-am sunat pe directorul regional și i-am dat dispoziție ca de luni, împreună cu cei responsabili pentru lucrările de pe DN 76 să fie pe șantiere pentru supravegherea lucrărilor, la fel și cei de la unitatea de implementare de la sediul central. Luni i-am convocat în ședință pe toți factorii responsabili de acest proiect. I-am avertizat în nenu­- mărate rânduri că lucrurile nu merg. Acum urmează sanc­țiuni”, susținea Neaga acum trei luni. Tot atunci, acesta a ținut să precizeze că pe pe tronsonul gestionat de AZVI se lucrează, dar nu la capacitate maximă.
O decizie luată cu întârziere
Zilele trecute reprezentanții CNADNR au revenit cu noi precizări în legătură cu ceea ce se întâmplă în zonă, asta după ce șoferii care sunt nevoiți să circule pe acolo s-au convins demult de „seriozitatea” drumarilor. Din păcate însă, cei de la CNADNR au avut nevoie de mult mai mult timp pentru a lua decizia care se impunea. „În data de 4.10.2012 s-a semnat contractul de lucrări 5R11 cu asocierea Construcciones Lujan SA-Viales Y Obras Publicas SA pentru execuția lucrărilor de reabilitare a DN 76, respectiv «Reabilitare DN76 Ionești – Vârfurile, km 55+425 – km 69+350», în valoare de 42.845.015,36 lei fără TVA. Sursa de finanțare a fost asigurată din Fondul European de Dezvoltare Regională (85% – F.E.D.R. , 15% – Guvernul Romaniei). CNADNR SA a emis prin inginer, în repetate rânduri, notificări de remediere, acestea însă nefiind respectate de către antreprenor, și au atras după sine aplicarea clauzelor contractuale, respectiv rezilierea contractului. În data de 24.09.2014 s-a deplasat în șantier o comisie a CNADNR SA și s-a constatat lipsa de  mobilizare a personalului și de echipamente a antreprenorului. Astfel, în data de 24.09.2015 CNADNR S.A a emis înștiințarea de reziliere a contractului 5R11 DN 76 Ionești-Vârfurile, km 55+425-km 69+350.  Precizăm că de­- cizia privind rezilierea contractului a fost luată ca urmare a repetatelor constatări din te-ren referitoare la slaba mobilizare a antreprenorului și a neîndeplinirii obligațiilor contractuale de către antreprenor. La data rezilierii, stadiul fizic a fost de 29,76%”, se arată într-un nou comunicat de presă al CNADNR.
Probleme și în județul vecin
În continuare, drumarii vorbesc și despre un alt tronson cu probleme: Ștei-Beiuș, din județul Bihor. „În data de 30.08.2012 a fost semnat contractul de lucrări 5R13 cu asocierea AZVI/AZCALE DN 76 pentru executia lucrărilor de reabilitare a DN 76, respectiv «Reabilitare DN 76 Ștei – Beiuș, km 102+660 – km 133+660» în valoare de 99.586.550,44 lei fără TVA. Sursa de finanțare a fost asigurată din Fondul European de Dezvoltare Regională (85% – F.E.D.R. , 15% – Guvernul Romaniei). Stadiul fizic al acestui sector este de 50 %. Blocajul financiar a apărut din cauza imposibilității emiterii unui certificat de plată în lipsa documentelor justificative solicitate de inginer. Astfel, deși CNADNR SA dispune de fondurile necesare în vederea efectuării plății constructorului, acesta nu a pus la dispoziția inginerului toate documentele justificative necesare în ve­- de­rea emiterii certificatelor de plată. Precizăm că fără aceste documente justificative, inginerul nu poate emite certificate de plată, prin urmare nu-și poate asuma responsabilitatea pentru lucră­- rile executate”, se mai arată în comunicat.
În încheiere, mai trebuie men­ționat faptul că responsabilii CNADNR au decis și rezilierea contractului de reabilitare a tronsonului Beiuș-Oradea, şi
s-au demarat proceduri de achiziţie pentru lucrări de refacere a structurii rutiere. Astfel, s-a propus realizarea unor lucrări de întreţinere periodică constând în „… reciclarea in situ a sistemului rutier existent (cu sau fără aport de material de adaos), cu lianţi hidraulici (ciment), şi bituminoşi (emulsie bituminoasă), a straturilor asfaltice existente (pe lăţimea existentă a drumului naţio­nal)”.

  • Maria Ana Paul spune:

    Cautam colaboratori! Dureaza
    putin timp sa te instruiesti, apoi pornesti sistemul care deja functioneaza, e
    probat! Ai nevoie doar de ceva timp liber si de un calculator cu conexiune la
    internet. Incepe acum, pentru ca oferta este proaspata! Solicita informatii la
    adresa de email: mariana.mitru@gmail.com

Comentariile sunt închise.

Recomandările redacției