Interviu cu Mariana Birău, directoarea CTP Arad
Alături de obiectivul extrem de dificil al asigurării transportului în comun din municipiul Arad, nu multă lume știe că și în județ tot Compania de Transport Public Arad (CTP) asigură transportul de bază al locuitorilor în diferite zone, în special al navetiștilor și elevilor. Pe această ultimă temă am purtat o discuție cu directoarea acestei companii, inginer Mariana Birău, care este în acest domeniu încă de la terminarea facultății.
– Descrieți-ne pe scurt care este situația Companiei?
– Pentru început, vreau să subliniez aspectul că în județul Arad este o situație unică în țară, prin aceea că societatea Compania de Transport Public SA asigură transportul în comun atât în municipiul Arad, cât şi în judeţ. Aceasta se datorează faptului că CTP are ca şi acţionari principali atât Consiliul Local Arad, cât şi Consiliul Judeţean Arad astfel încât transportul din judeţ a fost asigurat pe toate traseele chiar dacă au fost puţini călători. După anii ‘90, au fost o serie de operatori de transport privaţi care au preluat traseele din județ. După o vreme, încet-încet, le-au părăsit constatând că… nu sunt atât de rentabile pe cât se așteptau, acestea revenind nou-înființatei Companii de Transport Public Arad care a asigurat, mai apoi, mijloace de transport rutier în comun pe toate rutele din județ.
Eforturi s-au făcut în toată această perioadă dar abia în ultimii ani s-a lucrat serios la un plan de eficientizare a transportului în comun din județ (și nu numai!) în așa fel încât costul unei călătorii să fie accesibil tuturor pasagerilor – în covârșitoare majoritate navetiști și elevi – dar să putem asigura și o bună exploatare a parcului auto în condițiile în care noi nu putem circula nesubvenționați.
– Care este desfășurarea CTP-ului în județ?
– Avem 76 de trasee în județ – unele foarte grele, din acestea 10 preurbane, grupate pe opt coloane. Astfel Coloana Arad(1 și 2) cuprinde traseele: L13 Podgoria – Horia, L25 Piața Romană – Fântânele – Frumușeni, L26 Piața Romană – Aluniș – Zăbrani, L27 Piața Romană – Tisa Nouă, L35 Podgoria – Livada, L37 Podgoria – Zimandu Nou, L39 Podgoria – Cedrului – CET – Șofronea, L46 Parcul Reconci- lierii – Sânpaul, precum și Arad – Berechiu, Arad – Fiscut, Arad – Mailat, Arad – Sântana, Arad – Șepreuș, Arad – Șimand, Arad – Turnu Vamă, Arad – Urvișu de Beliu, Arad – Zărand, Arad – Dorobanți, Pecica – Peregu Mare, Peregu Mare – Arad, Sântana – Caporal Alexa, Sântana – Zărand.
Coloana Gurahonț (3) cuprinde: Brusturi – Hălmagiu, Gurahonț – Crocna, Gurahonț – Dulcele, Gurahonț – Mădrigești, Gurahonț – Mustești, Gurahonț – Rădeşti – Sebiș, Hălmagiu – Gurahonț (Tălagiu), Luncșoara – Hălmagiu.
Coloana Ineu(4) cuprinde: Bârzești – Beliu – Urviș, Ineu – Agrișu Mare, Ineu – Apateu, Ineu – Bârzești, Ineu – Chereluș, Ineu – Gurba, Ineu – Mocrea Moară, Ineu – Moroda, Ineu – Șiad, Ineu – Șicula, Ineu – Târnova, Ineu – Urvișu de Beliu, Șiad – Mărăuș – Beliu – Lunca Teuzului – Ineu.
Coloana Lipova (5 și 6) cuprinde: Lipova – Cladova, Lipova – Groșii Noi, Lipova – Covăsânţ, Lipova – Șiștarovăț, Lipova – Șoimoș, Lipova – Zăbalț, Lipova – Zăbrani precum și Săvârșin – Bata, Săvârșin – Căprioara, Săvârșin – Lipova, Săvârșin – Lupești, Săvârșin – Obârșia – Petriș, Săvârșin – Pârnești, Săvârșin – Slatina de Mureș, Săvârșin – Troaș.
Coloana Sebiș (7) cuprinde: Sebiș – Berindia, Sebiș – Chisindia, Sebiș – Cuied, Sebiș – Ineu – Voivodeni, Sebiș – Păiușeni, Sebiș – Sălăjeni, Sebiș – Seliștea, Sebiș – Susani.
Coloana Chișineu-Criș (8) cuprinde: Chișineu-Criș – Apateu, Chișineu-Criș – Adea, Chișineu-Criș – Nădab – Cintei, Chișineu-Criș – Țipari, Chișineu-Criș – Vărșand Vamă.
– Care este, în mare, parcul utilizat pe aceste trasee?
– Parcul auto cuprinde, la ora actuală, în jurul a 90 de autobuze care deservesc cele 76 de trasee din județ; vorbesc aici de cele strict în funcțiune. Abia din 2009 am realizat unele noi achiziții, cu sprijinul nemijlocit al Consiliului Județean: autobuze noi de capacitate mică (șase microbuze și cinci midibuze) pentru eficienti- zarea unor trasee cu puțini călători iar în 2011 s-au achiziționat și 10 autobuze de mare capacitate.
– Există și un specific social al acestei activități?
– Ați anticipat corect. Fiind o societate comercială, eficientizarea este un factor important deoarece trebuie să existe un echilibru între costuri și venituri. Însă noi trebuie să ținem cont și de aspectul social, transportul în comun având chiar un aspect preponderent social. Tocmai aici intervine participarea Consiliului Județean Arad prin subvențiile acordate societății noastre, pentru a acoperi diferența dintre cost și venit. Prin urmare, ne-am străduit să eficientizăm pe cât posibil aceste curse, astfel că mersul lor a fost programat în funcție de afluxul de călători: în preurban mai dese, celelalte în funcție de orarul majorității călătorilor – navetiștii și elevii.
În final vreau să fac o apreciere vizavi de personalul nostru: trecem și noi prin această criză, ca toată lumea, dar angajații noștri s-au dovedit profesioniști și în această situație. Dovada este faptul că, pe aceste trasee, nu s-au înregistrat accidente. Sunt și vor fi probleme, dar aspectul acesta pozitiv a rămas constant: călătorii au fost și sunt în siguranță în mijloacele de transport în comun conduse și gestionate de personalul nostru.