Primul concert al anului 2022, Concertul de Anul Nou de la Viena, va fi dirijat de Daniel Barenboim. Celebrul dirijor se află a treia oară la pupitrul orchestrei vieneze, dirijând acest concert. Evenimentul va fi transmis la radio și televiziune în 90 de țări din întreaga lume, atingând o audiență de peste 50 milioane de ascultători.

Concertul de Anul Nou (germană Das Neujahrskonzert der Wiener Philharmoniker) al Orchestrei Filarmonice din Viena este un concert instituționalizat de Adolf Hitler la 10 octombrie 1939, ca o idee a mașinii de propagandă a lui Joseph Goebbels, puțin după izbucnirea celui de Al Doilea Război Mondial. De atunci concertul are loc în fiecare an la Viena, în dimineața zilei de 1 ianuarie.

Primul concert a avut loc pe 31 decembrie 1939 și a fost dirijat de Clemens Krauss.

Muzica este, în principal, cea a familiei Strauss (Johann Strauss (tatăl), Johann Strauss (fiul), Josef Strauss și Eduard Strauss). Florile care decorează sala de concert Wiener Musikverein sunt donate anual de către orașul San Remo din Italia.

Sala Musikverein a fost inaugurată la 6 ianuarie 1870 prin contribuția financiară a macedoromânului Nicolae Dumba.

Concertul se termină întotdeauna cu o serie de bis-uri după programul principal. Apoi muzicienii urează în cor audienței un An Nou fericit și încheie concertul cu Valsul Dunărea Albastră al lui Johann Strauss II, urmat de Marșul lui Radetzky într-un aranjament muzical creat de compozitorul Leopold Weninger, fost membru al Partidului Muncitoresc German-Socialist. Spre deosebire de versiunea originală a lui Johann Strauss (tatăl) – „Urfassung”, noul aranjament este mai ritmic și mai vivace, astfel încât să implice publicul, răspunzând astfel cerințelor propagandistice de la acea vreme. În timpul acestei ultime piese, publicul aplaudă în ritmul melodiei iar dirijorul se întoarce să dirijeze audiența, în locul orchestrei.

O schimbare față de organizarea tradițională a sfârșitului concertului în perioada recentă a avut loc cu ocazia concertului in 2005 dirijat de Lorin Maazel, când programul s-a terminat cu valsul „Dunărea albastră” în semn de respect față de victimele cutremurului din Oceanul Indian din 2004.

Dirijorii Concertului de Anul Nou

Austria – Clemens Krauss, 1939, 1941–1945, 1948–1954

Austria – Josef Krips, 1946–1947

Austria – Willi Boskovsky, 1955–1979

Statele Unite ale Americii – Lorin Maazel, 1980–1986, 1994, 1996, 1999, 2005

Austria – Herbert von Karajan, 1987

Italia – Claudio Abbado, 1988, 1991

Austria – Carlos Kleiber, 1989, 1992

India – Zubin Mehta, 1990, 1995, 1998, 2007, 2015

Italia – Riccardo Muti, 1993, 1997, 2000, 2004, 2018, 2021

Austria – Nikolaus Harnoncourt, 2001, 2003

Japonia – Seiji Ozawa, 2002

Letonia – Mariss Jansons, 2006, 2012, 2016

Franța – George Prêtre, 2008, 2010

Argentina – Daniel Barenboim, 2009, 2014, 2022

Austria – Franz Welser-Möst, 2011, 2013

Venezuela – Gustavo Dudamel, 2017

Germania – Christian Thielemann 2019

Letonia – Andris Nelsons 2020

Fratele mai mic al Concertului de la Viena: Aradul

Considerat sora mai mică a Vienei, Aradul a împrumutat de la marea capitală a culturii şi celebrul Concert de Anul Nou. Sala mare a Palatului Cultural este plină până la refuz de către melomanii arădeni atunci când are loc Concertul de Anul Nou.

„Concertul de Anul Nou, alături de cel al deschiderii stagiunii, colindelor şi al închiderii de stagiune reprezintă un jalon. Am dirijat concertul de Anul Nou de cel puţin 15 ani. Recent, în zilele de 30 şi 31 decembrie am fost invitat să dirijez Concertul de Anul Nou al Filarmonicii din Timişoara. Lăsând modestia la o parte, mă bucur că am reuşit să fiu un ambasador foarte bun al Aradului chiar la rivalii noştri, timişoreni“, glumea maestrul Cristian George Neagu, care a avut amabilitatea să ne acorde din timpul său chiar înainte de a urca pe scenă, la concertul din anul 2019.


Una dintre cele mai înflăcărate melomane şi susţinătoare a Filarmonicii arădene este fără îndoială Rozalia Pota, prezentă la primul concert din noul an. „Nu-mi închipuiam viaţa culturală arădeană fără Filarmonică. Nu pot sta acasă joi seara, sunt mereu la concert. Multe orchestre şi coruri şi-ar dori oameni de valoarea filarmoniştilor noştri. Nu doar Concertul de Anul Nou reprezintă un motiv de mândrie pentru oraşul Arad, ci toate spectacolele susţinute de către Filarmonica de Stat. În general, toate concertele susţinute de Corul Academic şi Orchestra Simfonică au o înaltă ţinută datorită pregătirii artiştilor care alcătuiesc cele două ansambluri. Frecventez concertele filarmonicii de peste 40 de ani. Prima oară când am călcat în această sală aveam 15 ani“, ne mărturisea atunci și Rozalia Pota.


Un obişnuit al concertelor Filarmonicii arădene este şi viceprimarul de atunci Bognar Levente. „A devenit deja o tradiţie pentru filarmonica arădeană organizarea Concertului de Anul Nou. Concertul are un impact vizibil pentru o instituţie emblematică, cu care oraşul nostru se mândreşte. Are un impact dar şi un mesaj că în Arad muzica clasică este ascultată şi respectată. Este cunoscută tradiţia oraşului nostru pentru educaţia sa muzicală încă din anul 1833. Filarmonica duce mai departe această tradiţie, este un promotor care întregeşte imaginea unui oraş cultural“, sublinia viceprimarul Aradului din 2019.
De asemenea, Doru Orban, managerul Filarmonicii de Stat Arad, ne-a declarat: „Tradiţionalul Concert de Anul Nou a devenit deja un brand al Filarmonicii noastre“.

Glasul arădenilor: Are vreo semnificaţie pentru oraşul nostru organizarea Concertului de Anul Nou, susţinut de Filarmonică? (sondaj realizat în 2019)

„Este cel mai frumos început de an. Profesionalismul artiştilor, pregătiţi atât de minunat de către maestrul Cris­tian George Neagu, programul cu o muzică atât de frumoasă, nu poate fi decât o feerie“, ne spune Lucia Paiu.


„Concertul de Anul Nou al filarmonicii arădene ridică foarte mult nivelul cultural al oraşului nostru. Frecventez toate serile de joi, când Filarmonica de Stat susţine concerte. Consider că este foarte mare nevoie de cultură în acest oraş şi mă bucur foarte mult când văd că în sală sunt foarte mulţi tineri“, ne spune Doina Copie.


„Nu doar Concertul de Anul Nou reprezintă un motiv de mândrie pentru oraşul Arad, ci toate spectacolele susţinute de către Filarmonica de Stat. În general, toate concertele susţinute de Corul Academic şi Orchestra Simfonică au o înaltă ţinută datorită pregătirii artiştilor care alcătuiesc cele două ansambluri. Frecventez concertele filar- monicii de peste 40 de ani. Prima oară când am călcat în această sală aveam 15 ani“, ne mărturiseşte Rozalia Pota.


„Din păcate, timpul nu îmi dă voie să frecventez prea des concertele filarmonicii. Ascult muzică clasică pe internet, la televizor, însă sunt conştientă că adevărata cultură şi adevărata valoare se află aici, în sala Filarmonicii din Arad“, ne spune o doamnă care nu doreşte să îi publicăm numele.


„Este un lucru extraordinar. Se şi vede după lumea care umple sala. Organizarea acestui concert, dar şi toate celelalte concerte ale corului şi orchestrei sunt benefice nu doar pentru Arad, ci pentru toată lumea“, ne spune Catiţa Pascal, de la Lions Arad 2007.


„Concertul de Anul Nou este unul dintre jaloanele stagiunii filarmonicii. Concertul de deschidere al stagiunii, Concertele de Colinde ale corului, Concertul de Anul Nou şi închiderea stagiunii reprezintă cele patru jaloane. Sunt concertele cele mai aşteptate de melomani, la care sălile devin neîncăpătoare. Ne străduim să facem din fiecare concert al stagiunii noastre ceva deosebit, să dăm tot ce e mai bun şi mai frumos din noi. Am dirijat concertul de Anul Nou de cel puţin 15 ori“, ne-a spus maestrul Cristian George Neagu, dirijorul concertului.

Recomandările redacției