Arădenii au avut parte, zilele trecute, de o surpriză neplăcută. Potrivit reprezentanţiilor Uniuni Locale  Asociaţiilor Locative Arad (ULALA) facturile de gaz au fost umflate cu aproximativ 30%, în urma regularizărilor făcute de E-ON Gaz. Nemulţumirea oamenilor este cu atât mai mare cu cât, în multe cazuri, regularizările au fost făcute în cazul consumatorilor care îşi citesc lună de lună contorul. „Este faorte urât ceea ce s-a întâmplat. S-au făcut multe regularizări în cazul asociaţiilor de proprietari care îşi comunică indexurile. Mare parte a facturilor de gaze au fost încărcate  cu aproximativ 30 % cu toate că  au fost transmise indexurile reale. Mai mult, în cazul unei asociaţii de proprietari, a venit un consum în plus de 1.226 metri cubi, ceea ce înseamnă peste 2.000 de lei. Oamenii au sunat la sediul central al firmei, la Târgu Mureş, iar cei de acolo le-au transmis că s-a făcut o greşeală care va fi remediată la factura viitoare. Dacă se rezolvă problema luna viitoare, banii respectivi sunt folosiţi pe nedrept 30 de zile de cei de la E-On, pentru că listele de cheltuieli întocmite în asociaţiile de proprietari nu mai pot fi refăcute fără a bloca plăţile la celelalte utilităţi”, a declarat Dorina Lupşe, preşedinta ULALA.  În continuare, aceasta a ţinut să precizeze că şi alte asociaţii de proprietari au primit facturi umflate cu 80-90 de mc, ceea ce înseamnă că furnizorul de gaze încasează nişte bani la care nu are dreptul. „Nu ne mai surprinde aproape nimic în ceea ce priveşte sistemul de facturare a utilităţilor publice. Faptul că se măsoară ceva şi se facturează altceva nu mai este o noutate, dar sistemul de facturare estimativă a consumurilor nu face decât să ne bage şi mai mult în ceaţă. Ce s-a întâmplat cu facturarea consumului de gaze naturale aferent lunii ianuarie 2016 este strigător la cer. Am acceptat prin contract să facem autocitirea indexurilor cu speranţa că vom plăti exact ce consumăm, cel puţin la nivel volumetric, dar ne-am înşelat. Ca să  nu mai vorbim de calitatea gazului care este cosmetizata cu coeficientul de putere calorifică. Ne întrebam cât de pasivă poate rămâne Autoritatea Naţională de Reglementare a Serviciilor de Utilităţi Publice în asfel de situaţii?  De ce trebuie să plătim anticipat sume considerabile pentru utilităţi neconsumate, sume pentru care plătim dobânzi grele? Ce rost mai are contorizarea individuală dacă nu se ţine cont de consumul real? Până când vom mai fi pasivi şi vom achita totul aşa că nişte roboţi?  Sunt mai multe întrebări fără răspunsuri”,  a mai spus Dorina Lupşe.

Legi făcute în defavoarea cetăţenilor

Mai trebuie spus că, potrivit celor declarate de reprezentanţii ULALA, anumite categorii de consumatori, în special pensionarii, fac împrumuturi pentru a-şi plăti facturile de utilităţi, dar acest lucru nu îi impresionează pe cei care ar trebui să le apere drepturile. „Parlamentarii noştri sunt prinşi în disputele politice şi uită pentru ce au fost aleşi. Asistăm în continuare la votarea unor legi în defavoarea cetăţenilor şi în favoarea celor care deţin monopolul utilităţilor. În cei  26 de ani scurşi de la Revoluţie, guvernanţii nu au reuşit sau nu au dorit să ducă nivelul costurilor cu utilităţile la pragul suportabilităţii cetăţenilor. Aşa au devenit utilităţile un lux pentru marea majoritate a românilor”, a încheiat Dorina Lupşe.

Deşi am încercat să obţinem un punct de vedere şi din partea E-On, acest lucru ne-a fost imposibil până la închiderea ediţiei. Reprezentanţii companiei ne-au promis însă că vor răspunde problemelor ridicate de ULALA în zilele următoare.

Recomandările redacției