ULALA

Membrii asociaţiilor de proprietari sunt sfătuiţi să citească Legea 230/2007

Conducerea Uniunii Locale a Asociaţiilor Locative (ULALA) trage un semnal de alarmă cu privire la modul în care se iau deciziile şi cu privire la regulile în baza cărora se iau respectivele decizii în unele asociaţii de proprietari. Maria Brănişcan, vicepreşedintele ULALA, susţine că în multe blocuri regulile sunt făcute după ureche. „Cu toate că trăim într-o eră în care informaţia este disponibilă peste tot şi în diverse forme, există situaţii în care oamenii nu ştiu de unde să o ia pentru a fi corectă. Asta se întâmplă şi în cazul asociaţiilor de proprietari unde, de cele mai multe ori, regulile sunt stabilite de persoane care par să fie legiuitorii condominiului. Ei stabilesc reguli interne ale asociaţiilor cu un minim de participare al proprietarilor şi astfel se ajunge la cheltuieli comune stufoase în asociaţie. Se întâmplă în asociaţiile în care organele de conducere şi control respectiv Comitetul Executiv şi Comisia de Cenzori nu îşi îndeplinesc sarcinile, problema tot mai des întâlnită în asociaţiile de proprietari rămânând cea de organizare. În multe cazuri preşedintele, comitetul executiv şi cenzorul sunt doar cu numele”, atrage atenţia Maria Brănişcan. Aceasta susţine că în aceste condiţii se ajunge să se perceapă penalităţi de întârziere la plata cheltuielilor comune după bunul plac al administratorului, în unele cazuri penalităţile depăşind valoarea la care au fost aplicate. „Conform legii de înfiinţare, organizare şi funcţionare a asociaţiilor de proprietari nr.230/2007 şi a normelor de aplicare a acesteia, penalităţile nu pot depăşi 0,2% pentru fiecare zi de întârziere şi se vor aplica numai după o perioadă de 30 de zile de la depăşirea termenului stabilit pentru plata cheltuielilor. Potrivit unor regulamente proprii în asociaţiile de proprietari, acestea cuprind trecerea sau netrecerea la cheltuieli a bebeluşilor şi copiilor în diverse termene. Subliniem că oricine stă mai mult de 15 zile într-un imobil, chiar şi musafir, trebuie trecut la întreţinere. Sunt şi aspecte interpretabile care depind şi de vecini: de exemplu, dacă un nou-născut este adus acasă în 14 ale lunii va fi trecut la cheltuieli pe lună în curs, dar dacă este adus acasă în 16 ale lunii este scutit de la cheltuieli în luna în curs”, mai spune vicepreşesdintele ULALA.

Revizie periodică a instalaţiilor

Maria Brănişcan susţine că trebuie luate măsuri şi pentru eliminarea pierderilor de apă, care duc la umflarea facturilor. „Problema pierderilor de apă care apar în fiecare factură este una veche. În afară contoarelor individuale de apă din apartamente există un contor general, de branşament al furnizorului, contor în baza căruia se emite factura de apă pe asociaţie. Dacă un singur robinet din bloc are probleme de funcţionare, fiecare picătură care se pierde se înregistrează de contorul general, iar contravaloarea acestor pierderi se regăseşte în factura. Se recomandă o revizie periodică a instalaţiilor sanitare; montarea contoarelor conform prescripţiilor tehnice de montaj; depistarea consumului fraudulos; eliminarea decalajului dintre dată citirii contorului general şi cea a citirii contoarelor de apartament; contorizarea tuturor surselor de apă. Asociaţiile de proprietari funcţionează după Legea 230/2007 şi orice proprietar poate să o consulte pentru a vedea dacă a fost încălcată şi pentru a-şi găsi răspunsuri la posibile nemulţumiri”, a încheiat Maria Brănişcan.

Recomandările redacției