Colaps în Educație – Considerând că sunt nedreptățiți și nebăgați în seamă, profesorii arădeni se revoltă

0
1055

Conducerea Sindicatului Democratic Învățământ Arad, sindicat  afiliat la Federația Sindicatelor Libere din Învățământ,  în numele celor aproximativ 5000 de membri de sindicat pe care îi reprezintă, a transmis un memoriu Prefecturii şi tuturor parlamentarilor de Arad prin care aduce la cunoștință  nemulțumirile salariaților din învățământul preuniversitar arădean privind nerespectarea dispozițiilor legale în ceea ce privește acordarea unor drepturi legale, ceea ce duce la amplificarea stării de tensiune în rândurile acestora.

Dintre acestea, spicuim:

Cu toate că există  Legea-cadru nr.153/2017, apărută cu mai bine de un an, această lege nu este aplicată în totalitate sau este aplicată eronat, aducând prejudicii angajaților din sistemul educațional. Astfel: aplicarea discriminatorie a sporului de suprasolicitare neuropsihică, de 10% din salariul de bază, începând cu data de 1 decembrie 2018, nu se aplică. Mai mult decât atât, colegii care fac parte din personalul de conducere, îndrumare și control sunt cadre didactice cu normă de predare (există directori de unități școlare cu catedră întreagă) care nu beneficiază de sporul de suprasolicitare neuropsihică; sporul pentru predare simultană la grupele de învățământ preșcolar, deși cuprins în lege, nu se aplică din motive pe care nu le înțelegem. Precizăm că acest drept se putea acorda pentru cadrele didactice din învățământul preșcolar,  încă din luna septembrie 2017;  calculul incorect al cuantumului sporurilor, indemnizațiilor, compensațiilor și al celorlalte elemente care fac parte din salariul de bază cuvenit cadrelor didactice; nevoia de reglementare urgentă privind plata sporului pentru condiții de muncă; necesitatea corelării salariilor de bază pentru personalul care îndeplinește funcții similare, începând cu 1 ianuarie 2019. Această problemă  deosebit de gravă a condus spre diferențe salariale foarte mari între profesori care lucrează în  aceleasi condiții de muncă; probleme generate de metodologia privind salarizarea personalului plătit prin plata cu ora pentru personalul de predare, de conducere și control: neaplicarea tuturor sporurilor prevăzute de legea salarizării și încadrarea defectuoasă a suplinitorilor pe concedii medicale/ concedii pentru îngrijirea copilului. De asemenea, limitarea într-un buget insuficient  împiedică angajarea  unor profesori suplinitori calificați, cu vechime și  cu grade didactice,  plătiți corespunzător; personalul contractual din cadrul ISJ-urilor nu a beneficiat de creșterea salarială cu 20% începând cu luna martie 2018; discriminarea personalului didactic auxiliar din C.J.R.A.E. prin nemajorarea cu 15% a salariului de bază reprezentând sporul de învățământ special; eliminarea noilor propuneri pentru planurile cadru referitoare la schimbarea orelor de Educație fizică și sport în ore de Joc și mișcare și predarea acestora de către învățători; eliminarea limitării încadrării pentru ordonatorul de credite la maximum 30% a indemnizațiilor și sporurilor.

 

Nemulţumiri pentru personalul auxiliar

 

S-au mai adus în discuţie probleme specifice ale personalului didactic auxiliar cum ar fi: salariile personalului didactic auxiliar cu funcții de conducere  nu au fost mărite cu 20%,  ci dimpotrivă, au fost diminuate începând cu 01.09.2018, cu 300 lei; volumul foarte mare de muncă împiedică efectuarea concediului de odihnă în integralitate, iar când se efectuează o parte din acesta, contabilii și secretarele nu au înlocuitor, prin urmare sunt nevoiți să lucreze și în timpul concediului de odihnă sau în timpul sărbătorilor legale; orele suplimentare sunt recompensate prin timp liber, dar, în, condițiile în care nu se poate efectua nici concediul legal, această recompensă este inutilă; impunerea efectuării concediului de odihnă în vacanța de iarnă și vacanța intersemestrială, în condițiile în care planificarea și aprobarea concediillor se face la începutul anului școlar (luna octombrie); deficit de personal didactic auxiliar și nedidactic, din cauza limitării impuse de lege.

Învăţământul special, cu probleme

Probleme specific învățământului special: volumul  activităţilor  din învăţământul special  este normat  un post pe unitate/PJ pentru  contabil, administrator, secretară, în contextul în care în ultimii 10 ani volumul de muncă a crescut exagerat, fiind imposibil de a mai fi realizat doar cu câte un post pe compartiment de specialitate; spor  învăţamânt special şi suprasolicitare neuropsihica pentru compartimentul nedidactic.

„Cea mai mare nemulțumire o reprezintă însă subfinanțarea cronică a învățămîntului (niciodată educația nu a primit  6% din PIB potrivit legii) și clasarea acestuia pe penultima poziție în grilă de salarizare din legea salarizării unitare. În consecință, vă rugăm să interveniți pentru acordarea drepturilor care se cuvin personalului din învățământul preuniversitar potrivit legislației în vigoare. Menționăm faptul că ne putem aștepta la proteste sau la alte forme de manifestare din partea salariaților din educație, care sunt nedreptățiți și nebăgați în seamă, pe drept cuvânt“, încheie prof. Dănuţ Ieneşescu, preşedintele SDI Arad.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.