Conform unui studiu realizat recent, copiii și familiile din mediile vulnerabile au fost cei mai puternic afectați de pandemie, care a dus la creșterea abandonului școlar, la pierderi mari de învățare și chiar la o creștere mare a cazurilor de violență domestică.  Studiul World Vision România a fost realizat în 51 de unități de învățământ din mediul rural.  În aceste şcoli, la fiecare 100 de copii, doi au abandonat şcoala în anul şcolar 2020 – 2021, conform edupedu.ro. 

Între 50 şi 75% dintre elevi au înregistrat  pierderi de învățare

Astfel mai bine de jumătate (51%) dintre profesori afirmă că la clasele unde predau ponderea elevilor care înregistrează pierderi de învățare este de cel mult 25%, respectiv unu din patru elevi se confruntă cu o astfel de problemă. Aproape o treime (31%) dintre cadrele didactice spun că proporția elevilor care înregistrează pierderi de învățare se situează între un sfert și o jumătate din totalul clasei, peste 10% spun că între 50 şi 75% dintre elevi sunt în această situaţie, iar 6% constată că toți elevii lor au pierdut din materie.

De asemenea, conform studiului, în intervalul 2020-2022 s-a înregistrat o creștere uriașă, de cinci până la zece ori, a incidentelor familiale soldate adesea sau întotdeauna cu violențe fizice.

Copiii au resimțit acut izolarea, în circa 31% din cazuri petrecându-și ultimul an singuri în fața televizorului. Aproape o jumătate din ei (48%) au interacționat cu prietenii mai mult online decât față în față.

Aproape trei sferturi dintre profesorii din România consideră că în ultimii doi ani și de repetate perioade de suspendare a orelor de clasă cu prezență fizică, calitatea educației din școlile românești a scăzut.

Majoritatea cadrelor didactice afirmă că aceasta fie a scăzut (73%), fie a rămas la același nivel ca înainte de pandemie (19%). Doar 8% afirmă că din 2020 până în prezent calitatea educației a crescut.

Cei doi ani de funcționare a școlii în pandemie au lăsat o amprentă profundă inclusiv asupra sănătății mentale a copiilor: astfel, mai puţin de un sfert (23%) dintre profesori afirmă că nu au observat schimbări în comportamentul elevilor lor. În ceea ce-i priveşti pe ceilalţi profesori, doi din trei (64%) spun că elevii lor se concentrează acum mai greu la oră, iar o treime că au observat că unii copii au devenit mai agresivi; o pondere similară (32%) au constatat, dimpotrivă, că unii elevi sunt mai retrași.

Veniturile familiei au scăzut în cei doi ani de pandemie

De cealaltă parte, peste o treime din părinți (35%) au declarat că în ultimii doi ani le-au scăzut veniturile, în vreme ce ponderea adulților care au probleme cu locul de muncă (l-au pierdut, nu au mai putut să lucreze cu ziua sau nu aveau unul nici înainte) s-a majorat ușor, de la 46% în 2020 la 48% în 2022.

Mihaela Nabăr, director executiv al Fundației World Vision România: ,,Ceea ce ne-a arătat acest studiu este că abandonul școlar și părăsirea timpurie a școlii se corelează strâns cu statutul socio-economic al familiilor. În plus, este esenţială asigurarea de consiliere psihologică pentru copiii, care s-au confruntat cu o creștere explozivă a situațiilor de violență domestică în anii de pandemie”.

Recomandările redacției