Conducerea ADI Deșeuri a prezentat, luni, Adunării Generale a Asociațiilor și Consiliului Director un raport despre ceea ce s-a întâmplat începând din 24 aprilie, de când RETIM a început să opereze la Arad. În document se vorbește atât despre cauzele care au stat la baza problemelor imense legate de colectarea gunoiului, cât și despre măsurile luate. „Este un proiect foarte important pentru județul Arad care a însemnat absorția a 30 de milioane de euro din fondurile europene destinate României. Am reușit, la sfârșitul anului 2015, când eram președinte interimar al Consiliului Jude­țean Arad, să finalizez toate lucrările din cadrul proiectului, la termen, așa cum era prevăzut, clasând Aradul între primele 12 județe dintr-un total de 32 de județe la nivel național care au intrat în aceste proiecte. Cele 30 de milioane de euro s-au absorbit cu mari eforturi și sacrificii așa că nu trebuie pierdute sau risipite prin decizii pripite. În perioada de când am preluat poziția de director și până în prezent am finalizat toate licitațiile, atât pentru cele cinci zone de operare și transport, cât și pentru stațiile construite prin proiect”, susține Adrian Țolea. În continuare acesta susține că se pune la dispoziția Consiliului Director, dar a ținut să precizeze că în ultimele zile lucrurile au început să intre în normalitate. „Din păcate, situația creată în această perioadă nu a fost deloc bună. Dimpotrivă. Poate că nu am fost suficient de exigenți cu RETIM-ul, poate că se putea face mai mult în perioada de mobilizare. Pentru că am fost numit pe această poziție de către Consiliul Director, mă pun la dispoziția acestui organ de conducere statu­- tar al Asociației. Dar, nu am să accept politizarea acestui proiect creat pentru arădeni. Avem șanse reale ca proiectul să fie funcțional, în tot județul, până la sfârșitul anului, așa cum o cere Autoritatea de Management din cadrul Ministerul Fondurilor Europene. Orașul este astăzi cu mult mai curat decât în primele zile de după 24 aprilie și sunt convins că situația s-a stabilizat și că se merge către normalitate”, a ținut să precizeze directorul ADI Deșeuri.
De altfel, mai trebuie menționat că tot luni s-a semnat contractul cu operatorul câștigător al Stației de compostare în tunel, pentru deșeurile biodegradabile, respectiv S.C. F.C.C. Environment România S.R.L., stație care va intra în operare peste maxim trei luni.
„Prea multe deșeuri în prima zi”
În ceea ce privește raportul prezentat de Țolea, trebuie spus că acesta vorbește despre cantități foarte mari de deșeuri depozitate pe platformele din zona blocurilor de locuințe, găsite încă din prima zi, despre deșeuri neconforme aruncate de arădeni, deșeuri voluminoase, deșeuri din construcții și demolări, deșeuri electrice și electronice, deșeuri verzi. „S-a constatat utilizarea punctelor de colectare dedicate asociațiilor de locatari de către agenții economici: simpla vizualizare a conținutului deșeurilor arată faptul că acestea provin dintr-o activitate economică (ambalaje în număr/volum mare de aceeași natură și deșeuri organice în mari cantități). Precizez că rata de contractare pentru agenții economici era la momentul începerii operării de doar 54% ca urmare a refuzuri­lor repetate (în cele mai multe cazuri) ale agențiilor economici iar responsabilitatea amen­dării lor pentru nerespectarea legii (obligativitatea încheierii unui contract de salubrizare) revine atât Poliției Locale cât și Gărzii de Mediu – Comisariatul Județean. Datorită faptului că volumul deșeurilor regăsite pe platforme a fost cu mult mai mare decât volumul containerelor aflate pe aceste platforme a condus la dificultăți semnificative în activitatea de colectare, operatorul fiind nevoit să petreacă timp suplimentar pentru încărcarea manuală a deșeurilor în mașinile de colectare”, se arată în raport. În document se mai vorbește și despre organizarea defectuoasă a celor de la RETIM, datorată lipsei șoferilor, în special în primele două zile de colectare și parțial în ziua a treia. Astfel, în prima zi, s-a intervenit cu doar 12 mașini, în municipiu; în ziua a doua, cu 12 mașini în municipiu și încă trei pe toată Zona 1, (15 în total); în a treia zi, cu 17 mașini în municipiu și încă trei pe toată Zona 1, (20 în total); în ziua a patra, cu 24 mașini în municipiu și încă nouă pe toată Zona 1, (33 în total); în ziua a cincea, cu 21 mașini în municipiu și încă opt pe toată Zona 1, (29 în total); în ziua a șasea, cu 18 mașini în municipiu și încă patru pe toată Zona 1, (22 în total), iar în ziua a șaptea, cu 16 mașini în municipiu și încă opt pe toată Zona 1, (24 în total).
„Pentru perioada 24.04.2018- 13.05.2018, operatorul de colectare și transport pentru deșeurile menajere, aferente Zonei 1, respectiv S.C. Retim Ecologic Service S.A., a colectat, pe întreaga zonă, o cantitate de 4.694 tone deșeuri menajere, folosind un parc auto format din 26,3 de au­tospeciale în medie/zi. Cantitatea medie colectată pe zi, în Zona 1, este de 234 tone/zi. În ceea ce privește municipiul Arad, operatorul a colectat, în aceeași perioadă, o cantitate de 3.481 tone deșeuri menajere, folosind un parc auto format din 19,3 autospeciale în medie/zi. Cantitatea medie colectată pe zi, în municipiul Arad, este de 174 tone/zi.
Precizăm că, în data de 6 mai 2018, am avut un vârf de colectare de 248 tone, în municipiul Arad, realizat cu 29 de autospeciale”, se mai arată în raport.
Containere puține și defecte
În document se mai vorbește despre lipsa unei destinații pentru deșeurile reciclabile, având în vedere că Stația de Sortare Arad este sub sechestru ANAF, astfel încât deșeurile reciclabile se colectează în amestec cu cele reziduale și biodegradabile și se de­- pun la depozitul conform. De asemenea, se face referire la lipsa stației de compostare în tunel pentru deșeurile biodegradabile, care va intra în funcțiune abia peste trei luni; lipsa celor zece autospeciale achiziționate de către CJ Arad, prin proiect, pentru Zona 1 (două pentru colectarea deșeurilor reciclabile și opt pentru colectarea deșeurilor biodegradabile) și lipsa unei infrastruc­- turi de colectare adecvate pentru platformele de la blocuri. „Containerele aparținând vechiului operator sunt insuficiente și într-o stare necorespunzătoare (roți rupte sau lipsă și/sau containere găurite). Precizez că operatorul câștigător al Zonei 1 nu avea dreptul să amplaseze containerele achiziționate de către CJ Arad, prin proiect, înainte de data de 24.04.2018, pentru că se putea considera ca fiind un ajutor de stat pentru un operator economic care nu a câștigat o licitație com­petitivă (mă refer la vechiul operator de colectare din municipiul Arad)”, se mai arată în raportul care vorbește și despre modificarea sistemului de colectare de la platforme stradale, în mediul rural, la metoda „din casă în casă”, astfel încât planul de investiții al operatorului a fost restructurat.
(L.Ș.)

Recomandările redacției