La ora scrierii acestui articol de opinie, tocmai s-au redeschis Filarmonica Arad și Teatrul Clasic „Ioan Slavici”, iar eu încep să fiu melancolică față de posibilitatea de a vedea spectacolele celor două instituții culturale online. Bineînțeles, nimic nu poate înlocui un spectacol „pe viu”, însă posibilitatea de a prinde măcar gustul unui concert sau al unei piese de teatru din confortul casei – atunci când intervin problemele de sănătate, prea multă muncă sau alte motive, cum ar fi acela că ai copii care fac nespus de multă gălăgie și nu ai cu cine să îi lași – este neprețuit.

Instituțiile de cultură fac bani din bilete – asta se știe. Cu toate acestea, în perioada pandemiei au existat și cazuri în care s-a putut, bine-mersi, achiziționa câte un bilet online. Părerea mea este că melomanii mergeau oricum la Filarmonică, iar pasionații de teatru reușeau oricum să vadă spectacolele TCISA. Ce a fost nou pe timp de coronavirus a fost că au început să se uite la spectacole și oameni care nu obișnuiau să facă acest lucru, din pură curiozitate. Să îți satisfaci curiozitatea de pe canapea este mai ușor decât să faci o oră în frig până la Teatru, chiar dacă biletul este plătit. Ce vreau să spun este că schimbarea se traduce printr-un nou segment de public câștigat.

Sigur, vor spune unii, dar pe banii unui bilet pot vedea concertul cinci oameni la același calculator. Mai mult, spectacolele pot fi piratate și distribuite pe Internet. Da, este adevărat, voi răspunde eu. Totuși, dacă problema că spectacolele ar fi piratate ar fi atât de mare, ar exista legi mult mai drastice și nici măcar nu ar prefera vreun artist expunerea pe Youtube, de exemplu, care este legal, dar gratuit pentru cei care vizionează. În realitate, de multe ori expunerea se traduce prin faimă, iar faima se traduce prin mai mulți bani încasați.

Astfel, dacă nu am fi chiar atât de zgârciți, am face spectacolele disponibile online în tot timpul anului și mult mai mulți oameni le vor putea viziona, inclusiv oameni care ne interesează. Cât despre faptul că pot vedea mai mulți oameni spectacolul pe un calculator, nu cred că riscul este atât de mare. În generația Netflix, costul unei asemenea practici este aproape marginal.

În concluzie, nu zic să nu mai mergem la piese de teatru sau la un concert extraordinar. Beneficiile sunt de neegalat, acolo te poți întâlni cu
oameni care au aceeași interese cu tine și te poți bucura de prezența
scenică a artiștilor. Spun doar că opț­i­unea de a putea cumpăra un bilet pentru un spectacol online ar trebui să existe în zilele noastre chiar și pentru un municipiu destul de mic precum Aradul.

În fond, fie că ești într-un sătuc din județ ori student în București, fie că pur și simplu ai o dizabilitate și poți ieși mai greu, poți vedea un act artistic arădean get-beget, cu o sumă modică și un calculator decent.

Recomandările redacției