judecata

Comunicările instanţelor de judecată din România ar putea fi trimise, în curând, prin e-mail sau SMS. Sistemul este deja funcţional, în premieră, la Arad, unde informaticienii Tribunalului au pus la punct o aplicaţie care va înlocui curieratul clasic şi care reduce perioada de transpunere în şedinţă publică cu aproape 2 săptămâni.

Deja cunoscuţi pentru iniţiativele avute în legatură cu informatizarea procedurilor, specialiştii IT de la Tribunalul Arad au dezvoltat un nou proiect, prin care justiţiabilii vor putea să primească informaţii din dosar şi comunicări prin e-mail sau sms.

„Avem, în acest moment, posibilitatea de a trimite citaţiile prin e-mail sau chiar prin sms”, a spus Silvia Nădăban, preşedintele Tribunalului Arad.

Comunicarea prin SMS ori prin e-mail a actelor de procedură se face la solicitarea justiţiabililor, prin completarea unui acord scris.

„Prin completarea acestui formular solicităm expedierea actelor de procedură prin e-mail sau prin sms”, a spus Walter Raul, informatician în cadrul Tribunalului Arad.

Eliminarea „poştaşului” duce nu numai la reducerea timpului de aşteptare, dar şi la eliminarea costurilor de curierat.

„După ce am redus costurile, am accelerat actul de justiţie. Ministerul Justiţiei lucrează ca acest program să fie aplicat în toată ţara”, a declarat Otto Şandor Szep, vicepreşedinte al Tribunalului Arad.

„Sub aspectul performanţelor, anul 2014 a adus o astfel de performanţă, în ceea ce priveşte ritmul de soluţionare a cauzelor, ceea ce este în directă legătură cu ceea ce Tribunalul Arad a reuşit să dezvolte, comunicarea actelor de procedură în sistem electronic, fapt care a scurtat foarte mult perioada derulată de la înregistrarea dosarului la transpunerea în şedinţă publică, de la 12 zile la 3 zile, datorită acestui sistem”, a mai adăugat Silvia Nădăban.

Sistemul are la bază scanarea unor documente şi înscrierea lor într-un sistem naţional de arhivare on-line.

 „Aplicaţia permite trimiterea a 3 tipuri de documente: citaţii, comunicări şi comunicări prealabile. Am o confirmare şi în momentul de faţă s-a adăugat pentru trimitere, documentul. Aici avem un raport de transmisii”, a spus Dacian Stanciu, informatician în cadrul Tribunalului Arad.

 „Tribunalul Arad este primul cu acest proiect de comunicare informatizată. Am avut discuţii şi cu Ministrul Justiţiei, care are în intenţie să preia acest program pe teritorului României. Este singurul program, e mai bun decât cel vechi, pentru că atunci comunicam cu acte, în plic… suntem în secolul 21”, a mai spus Otto Şandor Szep.

Aplicaţia le dă celor de la Tribunal sau Judecătorie şi un feed-back. Practic, informaticienii ştiu dacă documentul a fost sau nu accesat de către destinatar, deoarece programul trimite automat un raport de citire. În cazul în care această comunicare nu este deschisă în 3 zile lucrătoare, cei de la instanţă trimit documentele şi în format clasic.

Cristian Cotuna

Recomandările redacției