Relația contractuală dintre Primăria Arad și SC Rulouri de Gazon SRL, din judeţul Giurgiu, a început pe finalul lunii august a anului 2018. Cel care s-a ocupat de subiect a fost viceprimarul Călin Bibarț, care între timp a devenit edil șef prin „detașarea” lui Gheorghe Falcă la Bruxelles și Strasbourg.
La acea vreme, Bibarț a făcut și o precizare foarte importantă în economia situației de astăzi: „Deoarece cele 2,5 milioane de euro de la Guvernul României pentru gazonul Stadionului Francisc Neuman nu au mai venit, am fost obligați să licităm lucrarea din banii arădenilor. Am semnat contractul de execuție și împreună cu firma câștigătoare am fost la stadion pentru a preda amplasamentul, astfel încât în cursul săptămânii viitoare să se poată apuca de lucru. Păcat că am pierdut aproape 2 ani pe promisiunea Guvernului…”, a declarat fostul vice pe 3 septembrie 2018. Să reținem, așadar, banii arădenilor…
Și, într-adevăr, lucrările au demarat conform planului, firma din Giurgiu chiar a avansat binișor cu lucrările în acea toamnă. A venit, însă, iarna și, cum și așa Tehnodomusul lucra cu viteza melcului bolnav de COVID, montarea gazonului mai suferea amânare. „Operațiunea” ar fi trebuit reluată în luna martie a anului 2019, numai că dinspre Primărie s-au dat nenumărate semnale de amânare a reluării lucrărilor. În primul rând, odată cu schimbarea culorii politice a Guvernului, autoritățile arădene sperau să obțină ceva bani de la CNI, inclusiv pentru gazon, dar, pe de altă parte, s-au licitat și alte lucrări la stadion. Cea mai importantă a fost iluminatul, iar pentru boltele de la cele două tribune, firma câștigătoare trebuia să acționeze și de la nivelul terenului. În plină vară am aflat apoi dinspre Primărie că: „În 16 iulie 2019, a avut loc o întâlnire între reprezentanţii Primăriei Municipiului Arad şi operatorul economic contractat în vederea montării gazonului pe stadionul UTA. Scopul întâlnirii care a avut loc la Palatul Adminsitrativ a fost de clarificare a diferenţelor dintre proiect şi execuţie, urmând ca la începutul lunii august să se demareze procesul de montare a gazonului”.
Știți când au apărut primele brazde pe Arena „Francisc Neuman”? Exact pe 28 octombrie, când am avut și următoarea precizare din partea SC Rulouri de Gazon SRL: „Din res­pect pentru cetățenii Aradului și pentru fotbal, am început montarea gazonului pe teren UTA Arad. Primăria Arad nu ne-a plătit lucrări anterior executate. Nu vom putea incheia lucrarea fără participarea beneficiarului, Primăria Arad, prin Serviciul Baze Sportive”. Apoi, pe 5 noiembrie, montarea gazonului a fost stopată până ce nu au fost achitate de Primărie facturile cu numărul 7 și 8, iar odată ce au fost deblocați banii terenul s-a înverzit complet și el.
„Nu au catadicsit să apară
la recepția de pe 13 martie”
Și ajungem cu povestea la începutul lui 2020. Specialiștii din cadrul Primăriei Arad trebuiau să facă recepția lucrării pe 13 martie, dată fixată chiar de ei, dar: „Reprezentanții firmei noastre i-au așteptat o oră pe domnii din cadrul Primăriei Arad. Nu au catadicsit să apară, recepția nu a fost făcută, prin urmare nici lucrările de întreținere a gazonului nu pot fi executate. Există și riscul să se piardă garanția la gazon și toate astea pe banii arădenilor. Și apropo de banii arădenilor, trebuie să mai spunem că factura ce trebuia achitată la finalul lunii decembrie, în valoare de 700 de mii de lei, a fost plătită de abia în martie 2020, cu penalități ce se ridică undeva la 20 de mii de lei. Eu mă întreb dacă unii oameni din Primărie, pe lângă faptul că la capitolul profesionalism ar cădea orice examen, nu urăsc Aradul. Cum e posibil să-i facă rău orașului cu bunăștiință, să nu respecte termene, obligații, să riște să arunce pe apa sâmbătei lucrări de milioane de lei pentru că nu sunt capabili să facă lucruri banale? Niciunde în țara asta nu ne-am confruntat cu astfel de probleme, cu astfel de așa-zisși profesioniști. Personal nu cred că firmele serioase din România vor mai lucra cu Primăria Arad. Ce să vă spun că ne-au dat pena­lizări fiindcă nu am respectat termenul de finalizare a lucrărilor de 4 luni, când ei ne-au dat nenumărate dispoziții se sistare a lucrărilor? Bineînțeles, că noi le avem toate acestea și în Instanță sper să ne câștigăm banii, căci și așa am pierdut deja 10% din valoarea contractului inițial. Unele lucruri le-am tot lăsat de la noi, am zis să ajutăm, pentru Arad, pentru sport, dar nici să fim tratați așa! Acum, cel mai grav lucru este acela că gazonul nu a fost recepționat și pe el nu pot fi executate lucrări de întreținere, cine răspunde dacă el se degradează?Ca să revenim puțin la facturi, pe acestea le aveau din timp, cu situații de lucrări. Nu le-au plătit niciodată la timp, au început să ceară detalii inventate. Au cerut să schimbăm sute de pagini prostește și oricum plata se putea face și în aceste condiții, cu eventualele modificări ulterioare. Dar, eu vreau să pun o întrebare… retorică. Cum se face că doar pentru Primăria din Arad nu am știut să facem situații de lucrări? Am colaborat excelent cu primăriile din Iași, Giurgiu, București, Craiova sau Călărași, ambele părți au fost mulțumite, iar lucrările la gazon, respectiv plățile s-au încadrat în maxim două-trei luni de zile. Echipele ce beneficiază de aceste gazoane se bucură și astăzi de ele și totul este în regulă, doar la Arad suntem în situația în care nici azi nu este recepționată o lucrare ce a început în toamna anului 2018”.”, ne spune un reprezentant al SC Rulouri de Gazon SRL.
„Situațiile de lucrări au fost eronate, recepția nu putea fi făcută până la plata tuturor facturilor”
În timp ce DRAST Company și cele 17 firme subcontractate avansează cu lucrările la infrastructura tribunelor și peluzelor de pe arena „Francisc Neuman”, iar Primăria este pe cale să le și achite primele facturi emise, când vine vorba despre gazon lucrurile sunt în aer. Sau mai degrabă la stadiul de dispute între reprezentanții Serviciului Baze Sportive și Agrement și cei ai SC Rulouri de Gazon SRL. Iată și punctul de vedere al instituției de la kilometrul zero:
„Ne-am fi dorit ca întreaga energie și dorință de colaborare pe care reprezentanții constructorului SC RULOURI DE GAZON SRL o canalizează spre relația cu mass-media, să o fi îndreptat către serviciile din cadrul Primăriei Municipiului Arad cu care au ținut legătura pe parcursul derulării lucrărilor de amenajare gazon, instalație de încălzire și irigare la stadionul UTA.
În primul rând, nu putem înțelege de ce anume un reprezentant al SC RULOURI DE GAZON SRL s-ar fi prezentat în data de 13.03.2020 la stadion, având în vedere faptul că în 09.03.2020 i s-a comunicat constructorului faptul că, recepția nu poate avea loc nefiind încă desemnat un reprezentant din partea Inspectoratului de Stat în Construcții, a cărui prezență este absolut obligatorie.
Pentru ca Inspectoratul de Stat în Construcții să poată desemna un reprezentant este nevoie să se facă plata tuturor facturilor emise de către constructor. În funcție de valoarea achitată către acesta se calculează, potrivit legislației în vi­goare, regularizarea taxei datorată acestei instituții, ce va fi achitată de către beneficiar, respectiv Municipiul Arad. Ulterior acestei date, Inspectoratul de Stat în Construcții va emite o adeverință care va confirma corectitudinea sumelor achitate către instituție și va desemna un reprezentant care va participa la recepție.
De unde întârzierea mereu invocată de către SC RULOURI DE GAZON SRL la plata facturilor? Pentru a plăti o factură este necesar ca situația de lucrări anexă a acesteia să fie verificată, în cel mai mic detaliu, atât de către dirigintele de șantier cât și de către beneficiar. Aceste situații de lucrări cuprind exact cantitățile de materiale folosite la partea de lucrare pentru care se solicită plata prin factura aferentă. Fiind vorba despre o instituție publică și despre gestionarea unor sume mari de bani, aceste verificări sunt extrem de riguros făcute de către cei desemnați în acest sens.
Ca și fair-play în relația constructor-beneficiar și ca și cutumă, în primul rând, constructorul trimite situația de lucrări, pentru a fi verificată și aprobată de către diriginte și beneficiar. Doar în clipa în care această situație de lucrări a fost aprobată se transmite factura aferentă. Lucru care din păcate nu a fost înțeles de către cei de al SC RULOURI DE GAZON SRL.
Penultima situație de lucrări, trimisă în luna decembrie 2019, a fost întocmită în mod eronat, ca de altfel fiecare situație de lucrări anterioară, împreună cu factura aferentă. Beneficiarul a returnat factura către constructor în vederea refacerii acesteia, însă de fiecare dată a fost refuzat.
Dorim să menționăm faptul că situațiile de lucrări și centralizatoarele fiind eronat întocmite de către constructor și dorind să grăbim rezolvarea situației și plata facturilor am preluat noi o parte din muncă în locul constructorului corectând sumă cu sumă și cantitate cu cantitate întreaga documentație comunicată către noi. Această situație a generat întârzieri la plata facturilor și implicit amânarea recepției.
Numai la data de 12.03.2020 am intrat în posesia tuturor documentelor solicitate, corect întocmite, semnate și ștampilate pentru a putea fi atașate facturilor. În data de 13.03.2020 facturile au fost transmise către plată”.
Concluziile le puteți trage și dumneavoastră având față în față cele două puncte de vedere. Cert este că iarba de pe „Francisc Neuman” nu poate fi întreținută atâta timp cât lucrarea nu a fost recepționată și nici nu avem o dată la care „operațiunea” va avea în sfârșit loc. Sau cel puțin Primăria în precizările făcute nu a pomenit o dată la care se va întâlni cu reprezentanții SC Rulouri de Gazon SRL pentru a încheia defintiv toată această poveste ce pare a nu avea final.
 

Recomandările redacției