Printr-o decizie adoptată de către Colegiul Medicilor Stomatologi din România (CMSR) s-au adus clarificări referitoare la activitatea medicilor pe rețelele sociale, care trebuie să fie ”responsabilă și civilizată”, în caz contrar riscând declanșarea procedurii de cercetare disciplinară. Măsurile se vor aplica de la începutul anului viitor.

Prin Decizia nr. 6/2021, publicată în Monitorul Oficial nr. 833, CMSR a adoptat un nou Cod deontologic al medicului stomatolog din România, care stabilește, ca noutate, că medicii pot fi cercetați disciplinar pentru comportamentul pe care îl au pe rețelele sociale, așa încât ”utilizarea de către medicul stomatolog a rețelelor sociale trebuie să fie responsabilă și civilizată”.

O altă modificare importantă privește condițiile în care un medic stomatolog poate refuza tratarea unui pacient. Dacă în vechiul Cod deontologic (abrogat prin Decizia nr. 6 a CMSR) medicul avea ”(…) dreptul de a refuza un pacient din motive profesionale sau personale”, cu excepția cazurilor de urgență, conform noilor prevederi, ”refuzul acordării serviciilor medicale stomatologice este interzis, cu excepția situațiilor prevăzute de lege sau de normele profesiei”.

De asemenea, noul cod deontologic limitează relațiile medicilor stomatologi cu producătorii și distribuitorii de produse farmaceutice și stabilește că implicarea medicilor în distribuția de medicamente, suplimente alimentare și dispozitive medicale constituie o atingere gravă adusă caracterului independent al profesiei și reprezintă o încălcare a normelor de conduită profesională.

Situațiile ce reprezintă o astfel de încălcare sunt:

– implicarea, direct sau indirect, în distribuția de medicamente, suplimente alimentare, dispozitive medicale, materiale de tehnică dentară sau de alte produse de uz medical;

– primirea, direct sau indirect, a unor donații sub formă de cadouri în bani sau în natură ori alte avantaje, a căror valoare le face să își piardă caracterul simbolic și care pot influența actul medical, de la producătorii sau distribuitorii de produse farmaceutice, suplimente alimentare, dispozitive medicale, materiale sanitare sau de tehnică dentară ori alte produse de uz medical, precum și de la furnizorii de servicii de imagistică medicală;

– asocierea sau colaborarea, sub orice formă și în orice modalitate, directă ori indirectă, dintre un medic stomatolog și o persoană care produce sau distribuie produse farmaceutice, suplimente alimentare, dispozitive medicale, materiale sanitare sau de tehnică dentară ori alte produse de uz medical.

Formele de publicitate permise, limitate la firmă; anunțuri de publicitate, potrivit prezentului cod deontologic; anunțuri și mențiuni în anuare, cărți de telefon, baze de date cu profesioniștii din domeniul sănătății, inclusiv în mediul online; corespondență profesională și cărți de vizită profesionale; adresă de internet.

Nu este permisă utilizarea următoarelor mijloace de publicitate: oferirea serviciilor prin prezentare proprie sau prin intermediar la domiciliul ori reședința unei persoane sau într-un loc public;

 

propunerea personalizată de prestări de servicii, fără ca aceasta să fi fost în prealabil solicitată în acest sens, indiferent dacă aceasta este făcută sau nu în scopul racolării de pacienți; acordarea de consultații de specialitate realizate pe orice suport material, precum și prin orice alt mijloc de comunicare în masă, inclusiv prin emisiuni radiofonice, televizate sau prin intermediul internetului/ telecomunicațiilor, respectiv al grupurilor și rețelelor sociale, cu excepția celor avizate de CMSR sau de alte organisme acreditate de acesta; alte mijloace de publicitate decât cele prevăzute în prezentul cod deontologic.

Dispozițiile cuprinse în Decizia CMSR nr. 6/2021 se aplică incepând cu data de 1 ianuarie 2022, conform  avocatnet.ro 

Recomandările redacției