Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine a depus la Direcţia Naţională Anticorupţie plângere penală pentru lipsa exemplarului original al contractului cu Bechtel, potrivit unui comunicat de presă.

„Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine a depus la DNA plângere penală pentru săvârşirea infracţiunii de neglijenţă în serviciu privind protecţia informaţiilor clasificate, constând în lipsa exemplarului original al contractului de proiectare, construire şi finanţare a autostrăzii Braşov – Cluj – Borş încheiat între Statul Român prin Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România şi compania americană Bechtel International Inc., precum şi a tuturor documentelor subsecvente acestui contract”, se spune în comunicat.

Potrivit DPIIS, plângerea penală are numărul 7776/2013 şi cere, de asemenea, ca în situaţia în care se va dovedi că faptele care au condus la lipsa/refuzul de punere la dispoziţie a acestui document îmbracă forma altei infracţiuni să se dispună atragerea răspunderii penale, după caz, pentru infracţiunea de distrugere, furt sau abuz în serviciu contra intereselor publice.

„Plângerea a fost depusă la DNA fiind vorba de o infracţiune de serviciu care poate aduce Statului Român pagube însemnate, mai mari decât echivalentul a 1.000.000 euro, ţinând cont de valoarea contractului cu Bechtel International Inc. Aceasta a fost făcută ‘in rem’ şi nu e îndreptată  împotriva unei persoane anume, Direcţia Naţională Anticorupţie fiind în măsură să cerceteze cine se face vinovat pentru lipsa exemplarului original al contractului”, se mai spune în comunicat.

Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, Dan Şova, a declarat la începutul acestei luni că sarcina căutării contractului original încheiat cu compania americană Bechtel a fost preluată de Corpul de Control al Guvernului şi a precizat că, în cazul în care contractul nu va fi găsit până pe 30 august, atunci se va adresa Parchetului.

El a adăugat că, în cazul în care contractul original nu va fi găsit, mai există varianta obţinerii acestuia de la compania Bechtel, iar cei responsabili de dispariţia lui vor răspunde penal. Dan Şova a subliniat că nu poate spune cu certitudine ce ministru a văzut ultima oară contractul original.

La sfârşitul lunii iulie a acestui an, Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine a publicat pe site-ul propriu două acorduri de modificare a contractului de proiectare şi construire a autostrăzii Braşov – Cluj – Borş, datate 2006 şi 2011, şi Acordul de încetare a contractului cu Bechtel.

Potrivit ministrului delegat pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, Dan Şova, contractul încheiat cu compania americană Bechtel pentru autostrada Transilvania în anul 2003 nu a fost încă publicat deoarece nu a fost găsită varianta originală, ci doar copii.

Construcţia tronsonului Braşov – Borş al Autostrăzii Transilvania a început în 2004, în baza unui contract cu o valoare de 2,2 milioane de euro, încheiat cu compania Bechtel.

Lucrările au fost întrerupte la jumătatea lui 2005, atunci când s-a declanşat o acţiune de reanalizare a contractelor încheiate de guvernarea anterioară. Ulterior, lucrările au fost reluate. Compania a finalizat până în prezent 52 de kilometri de autostradă între Turda şi Câmpia Turzii din totalul de 415 cât prevedea contractul.

Termenul iniţial de finalizare a fost stabilit pentru anul 2011 şi prelungit cu un an din cauza întreruperilor lucrărilor în 2005. Între timp, Bechtel a renunţat la partea de autostradă între Târgu Mureş şi Braşov.

În data de 30 mai, DPIIS a anunţat că a fost semnat acordul de tranzacţionare şi încetare cu privire la contractul de construire a Autostrăzii Braşov – Cluj – Borş (Autostrada Transilvania – n.r.) între Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România şi compania americană Bechtel International. Prin semnarea Acordului au fost stinse complet pretenţiile Bechtel International Inc pentru suma de 37,2 milioane euro, TVA inclus.

 

(AS – autor: George Bănciulea, editor: Andreea Marinescu)

 

Recomandările redacției