drumul cruciiSute de credincioşi din vestul țării, dar şi din străinătate, au refăcut în Vinerea Mare, la Mănăstirea Hodoş-Bodrog din judeţul Arad, Drumul Crucii, după modelul Patriarhiei Ortodoxe de la Ierusalim.
Credincioşii, împreună cu preoţii, păstrează, în fiecare an, tradiţia de a parcurge Drumul Crucii la Mănăstirea Hodoş-Bodrog pentru că procesiunea se face după mo­delul Patriarhiei Ortodoxe de la Ierusalim, care organizează pelerinaje pe drumul pe care Iisus Hristos l-a parcurs cu Crucea în spate, urcând Dealul Golgotei şi făcând 14 popasuri sau staţiuni, aşa cum a făcut Mântuitorul sub povara Crucii.
Drumul Crucii durează aproximativ trei ore, iar pelerinii au de parcurs aproximativ patru kilometri.
Printre cei care au străbătut, vineri, Drumul Crucii s-au aflat cre­dincioși din județele Arad, Timiș, Hunedoara și Bihor.
După plecarea din mănăstire, credincioșii, în fruntea cărora s-a aflat arhimandritul Nestor Iovan, stareţul mănăstirii, şi un sobor de preoţi, diaconi şi călugări au facut un popas la fiecare dintre cele 14 cruci, unde s-au citit pericope evanghelice şi s-au spus rugăciuni.
Atât pericopele evanghelice, cât şi rugăciunile sunt foarte vechi şi adecvate acestui moment.
Procesiunea Drumul Crucii este îndătinată la Mănăstirea Hodoş-Bodrog de mai bine de un secol. Rânduiala, constând la început doar din meditaţii şi unele cântări s-a îmbogăţit pe parcurs.
În ultimii ani, în special începând din anul 2000, procesiunea se face pe drumul care leagă Mănăstirea de satul Bodrogul Nou, unde s-au amplasat 14 cruci.
La fiecare cruce se rosteşte o pericopă evanghelică, o rugăciune şi o cântare adecvată.
Cântările au fost luate din cărţile bisericeşti, mai cu seamă cele din Săptămâna Patimilor, iar rugăciunile potrivite fiecărui popas s-au luat din rânduieli de slujbe ale Bisericii Ortodoxe.
Meditaţiile, luate din brosura părintelui Ioan Hornea „Drumul Crucii”, au fost adaptate pentru a se potrivi cadrului actual al procesiunii.
La fiecare oprire în dreptul unei cruci, credincioşii retrăiesc calvarul lui Iisus pe Golgota.
La primul popas se vorbeşte des­pre Mântuitorul osândit la moarte, apoi, la cel de-al doilea despre Mântuitorul care îşi ridică crucea pe umeri, iar la cel de-al treilea Domnul Iisus cade sub povara crucii.
La al patrulea popas, Mântuitorul se întâlneşte cu sfânta sa maică, iar la cel de-a cincilea Simion Cirineul duce crucea lui Iisus.
La popasul al VI-lea se descrie mahrama Veronicăi, iar la popasul al VII-lea Iisus cade a doua oară. La popasul al optulea, femeile îl plâng pe Iisus, la popasul al nouălea Iisus cade a treia oară, iar la popasul al zecelea Mântuitorul este bătut, dezbrăcat şi adăpat cu oţet şi fiere.
La popasul al XI-lea se descrie răstignirea pe cruce, la cel de-a XII-lea suferinţa pe cruce. La popasul al XIII-lea se vorbeşte despre luarea de pe cruce, iar la popasul al XIV-lea se descrie punerea în mormânt.
Mănăstirea Hodoş-Bodrog are o vechime de aproape un mileniu. Este primul lăcaş monahal ortodox, atestat documentar în anul 1177, într-o diplomă dată de Regele Bela al III-lea.
Legenda spune că mănăstirea s-a construit pe locul în care, un taur, pe nume Hodoș, a descoperit o icoană făcătoare de minuni a Maicii Domnului cu Pruncul Iisus.

Recomandările redacției