dspCel puţin teoretic, 1 noiembrie este data de la care Direcţia de Sănătate Publică ar trebui să aibă o nouă structură de funcţionare. După cum informa conducerea Ministerului Sănătăţii, în această perioadă se va pune în lumina reflectoarelor o nouă structură organizatorică a unei direcţii de sănătate publică judeţene, care va cuprinde două componente: una care va rămâne la Ministerul Sănătăţii, iar o alta care va fi transferată Consiliului Judeţean. Acest lucru înseamnă atribuţii, compartimente, funcţionalităţi, urmând ca între timp să fie schimbată legea prin care să se poată face transferul de la autorităţile descentralizate către autorităţile publice locale, pentru că în prezent legea nu permite acest lucru. „Unele atribuţii vor fi direcţionate către Consiliul Judeţean Arad, în timp ce supravegherea şi controlul în sănătate publică vor rămâne la Ministerul Sănătăţii. Nu se ştie însă cu exactitate când se vor produce aceste schimbări şi cum va fi condusă noua direcţie de sănătate publică. În ceea ce priveşte locaţia noastră, mai avem contract de închiriere până la sfârşitul acestui an, după care nu ştim ce va urma. DSP îşi desfăşoară activitatea în cinci locaţii, sediul central fiind cel de pe strada Florilor nr.1“, ne-a declarat dr. Laura Nicolescu, directoarea Direcţiei de Sănătate Publică Arad.
În ceea ce priveşte modalitatea de conducere a noii structuri, există mai multe variante. Una dintre acestea ar fi ca direcţia să fie condusă, în conti­nuare, de către un singur director însă, iar o altă variantă ar fi ca direcţia să fie subordonată unei autorităţi regionale.
Direcţiile de sănătate publică judeţene se vor reorganiza în opt autorităţi regionale de sănătate publică, cel mai probabil Aradul trecând în subordinea judeţului Timiş. Cele opt autorităţi regionale vor fi servicii publice deconcentrate, cu personalitate juridică, în subordinea cărora vor funcţiona 34 de oficii judeţene de sănătate publică şi alte unităţi cu personalitate juridică.
O parte din angajaţii DSP, transferaţi la alte instituţii
În ceea ce priveşte angajaţii Direcţiei de Sănătate Publică, o parte vor fi transferaţi la Consiliul Judeţean, o parte va rămâne la autoritatea regională şi o parte din personalul calificat va putea fi absorbit de spitale şi cabinetele medicale. Cei disponibilizaţi vor beneficia de toate drepturile legale, cum ar fi plăţile compensatorii.
Proiectul de reorganizare a sistemului de sănătate aduce, de altfel, ca principale argumente accentuarea descentralizării şi controlul costurilor, ca parte a reformei, economiile fiind estimate, pentru 2013, la 50 de milioane de euro. Din economiile de 50 de milioane de euro, 20 de milioane ar veni din reorganizarea ministerului şi a direcţiilor de sănătate publică, iar 30 de milioane, din cea a caselor de asigurări de sănătate judeţene.
În plus, reprezentanţii Ministerului Sănătăţii intenţionează să reorganizeze şi Sistemul naţional de transfuzie sanguină astfel încât acesta va avea în structura sa un institut naţional, şapte centre regionale şi 34 de centre ju­deţene.
Schimbări se anunţă şi în sistemul de medicină legală, care ar urma să cuprindă Institutul Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici” şi cinci institute regionale de medicină legală. Centrele regionale ar urma să funcţioneze în reşedinţele de judeţ în care se află şi universităţile de medicină şi farmacie. Institutele regionale de medicină legală vor avea personalitate juridică şi vor fi ordonatori terţiari de credite. Ele au dreptul să încheie contracte cu secţiile de medicină legală din spitalele judeţene şi cu cabinetele de medicină legală din spitalele care funcţionează în alte localităţi decât reşedinţele de judeţ şi alocă subvenţia de la bugetul de stat.
În subordinea Ministerului Sănătăţii vor funcţiona cele opt autorităţi re­gionale de sănătate publică, opt servicii regionale de ambulanţă, Agenţia Naţio­nală de Programe de Sănătate şi Agenţia Naţională de Achiziţii şi Investiţii în Sănătate.
Agenţia Naţională de Programe se va ocupa de realizarea programelor de sănătate, elaborarea lor, stabilirea bugetului, coordonarea şi intervenţia ori de câte ori este nevoie ca programele să se desfăşoare în condiţii normale, fără sincope.

Recomandările redacției