A sosit sorocul și pentru noul pod peste Mureș. Încep lucările.  De altfel, viceprimarul Ilie Cheșa, totodată și președinte al  Comisiei de Sistematizare a Circulației, a luat câteva măsuri în ce privește fluidizarea traficului   și alte măsuri privitoare la acest aspect. Așadar, după ce au trecut mai mulți ani de la inițiere, proiectul unui nou pod peste Mureș a intrat în numărătoare inversă. Contractul de lucrări a fost semnat în cursul lunii ianuarie. Dar ce va rămâne după realizarea acestui acest proiect?  Este vorba de „Amenajare traseu de transport public de călători care să asigure legătura pe arterele urbane între zona UTA şi strada Ştefan cel Mare”. În valoare de 165.734.324,98 lei (TVA inclus), contractul prevede realizarea următoarelor lucrări: construirea și modernizarea infrastructurii rutiere pe trei tronsoane cu o lungime totală de 7,7 kilometri, construirea unui pod peste râul Mureș,  în lungime de 295 metri  și o lățime de 23,5 metri, amenajarea a două stații de reîncărcare pentru autobuzele alimentate electric, modernizarea a 17 stații de transport public și construirea a altor șase stații noi, crearea, modernizarea sau după caz extinderea unui număr de 20 de intersecții semaforizate prevăzute cu sisteme de transport inteligente, plantarea a 300 de arbori și arbuști de-a lungul aliniamentelor stradale. Lucrările vor începe în vara acestui an, cu un termen de execuție de 28 de luni. Practic termenul inițial de 2023  s-a prelungit cu un an. Astfel lucrările sunt estimate a fi încheiate către finalul anului 2024. Proiectul  de față este unul dintre cele mai mari proiecte pe fonduri europene din România. Proiectul se realizează în cadrul POR 2014 -2020, Axa 4, Obiectivului Specific 4.1 – Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reşedinţă de judeţ prin investiţii bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă. Mai amintim și faptul că  pentru acest întreg obiectiv, municipalitatea a contractat un credit  BERD, în valoarea de 100 milioane  de lei, cu  maturitatea la 10 ani. Banii vor fi dați înapoi din veniturile proprii ale bugetului local, dar și din cote defalcate din impozitul pe venit Prin realizarea acestui obiectiv se dorește  descongestionarea traficului din municipiu pe această direcție, dar și trecerea spre un transport comun cât mai prietenos cu mediul. Practic se va  asigura o nouă legătură rutieră între cartierele Aurel Vlaicu şi Aradul Nou. Pe de altă parte, prin construcția noului pod peste râul Mureş, se va  diminua considerabil  și traficul pe Podul Traian. În timp ce în nordul municipiului transport în comun va fi asigurat de tramvaie, în sudul municipiului acesta se va face cu autobuze electrice. Un proiect care presupune nu doar un nou pod, ci și drumurile de acces pe o distanță de opt  kilometric. Astfel se va realiza  o legătură nouă între cartierele Aradul Nou și Alfa. Drept care, pe acest traseu vor circula autobuze propulsate electric. Termenul de execuție ni se pare destul de strâns, pentru o lucrare de această anvergură. Însă, dacă executantul crede că va reuși să facă acestă investiție la timp, noi de ce am zice altfel? Coicidență sau nu, termenul limită este cam în jurul datei alegerilor generale din 2024. Asta în ipoteza în care acestea vor avea loc la data stabilită.  Așteptăm. 

Recomandările redacției