Fructe, legume, carne… în timp ce străbate culoarele supermarketului din cartierul său din Frankfurt, Nathalie, o funcţionară de 54 de ani, îşi dă semna că nota de plată pentru cumpărăturile sale a crescut în câteva săptămâni, transmite AFP. De la debutul pandemiei de coronavirus, „în special ardeii au devenit foarte scumpi”, spune Nathalie, potrivit agerpres.ro.
Plângeri similare se aud în întreaga Europă, în condiţiile în care consumatorii se confruntă cu o majorare a preţurilor produselor proaspete la raft. Motivul: măsurile de restricţie impuse împotriva pandemiei peste tot pe continent, care complică producţia, încetinesc aprovizionarea şi fac să crească cererea. În Germania, preţul produselor proaspete a crescut cu aproape 10% în aprilie comparativ cu aceeaşi lună a anului trecut, susţine firma de consultanţă în agricultură AMI. S-au scumpit în special legumele, cu aproape 30%, ca urmare a creşterii explozive a preţurilor la broccoli şi conopidă, produse care vin din Spania şi Franţa. Şi în Franţa anumite fructe şi legume au devenit mai scumpe de la începutul măsurilor de izolare, asociaţia consumatorilor UFC Que Choisir raportând o creştere medie de 9% a preţului fructelor şi legumelor. În Polonia, unde fermierii trebuie să facă faţă şi unei secete severe, preţul merelor s-a dublat în decurs de un an. „În fiecare zi, preţurile cresc”, spune Grazyna, o pensionară din Varşovia. Această creştere se explică în principal prin închiderea frontierelor, care împiedică venirea muncitorilor sezonieri într-un număr suficient pentru recoltă în ţările producătoare, şi de asemenea cresc dificultăţile de aprovizionare internaţională.Însă preţurile sunt trase în sus şi de o creştere a cererii globale pentru produse proaspete, în contextul în care închiderea restaurantelor, a cafenelelor şi a cantinelor i-a obligat pe europeni să îşi gătească singuri. În Italia, preţurile la portocale şi lămâi au crescut deoarece consumatorii caută fructe bogate în vitamina C pentru a-şi întări sistemul imunitar, informează cotidianul italian ‘Il Messagero’. Din acelaşi motiv, în Grecia au crescut preţurile la lămâi şi kiwi. Însă în unele ţări, producătorii şi distribuitorii sunt cei care au preluat asupra lor creşterile de costuri, pentru a evita ca acestea să se repercuteze asupra preţurilor de vânzare şi consumatorilor. Acesta este cazul în Spania, denumită „grădina de legume a Europei”, unde potrivit Ministerului Agriculturii, costurile mai mari de-a lungul lanţului de producţie nu au avut un impact semnificativ asupra preţului pentru consumatori.

Recomandările redacției