amg 2În cadrul săptămânii educative „Şcoala altfel”, elevii clasei a VIII-a B a Liceului Teoretic Adam Muller Guttenbrunn din Arad, însoţiţi de profesorul Mario Stoica, au fost ieri oaspeţii redacţiei ziarului „Glasul Aradului. Scopul declarat al vizitei a fost cunoaşterea de către elevi a modului în care se plămădeşte şi apare un ziar tipărit. Grupul de elevi a fost întâmpinat de dr. Doru Sinaci, redactorul şef al publicaţiei, care le-a prezentat „laboratorul” redacţiei: locurile-n care se scriu articolele şi secretariatul de redacţie şi sectorul de tehnoredactare. Prezentarea redacţiei a fost însoţită de explicaţii lămuritoare, ştiut fiind că tot ce ţine de jurnalism, de la redactarea textului până la tipărirea sa, a creat şi continuă să creeze o aură de mister în jurul celor implicaţi în fenomen.

După încheierea prezentării, a urmat „tirul întrebărilor”, foarte tinerii elevi manifestând o curiozitate remarcabilă şi o cunoaştere destul de corectă a realităţilor în care trăim cu toţii. Desigur că s-a întrebat despre modul în care se scrie un articol, fie el ştire sau comentariu, despre modalităţile de aflare rapidă a ştirilor, despre criteriile de selecţie a ştirilor şi-a articolelor, despre „secretele” care ţin viu un ziar tipărit sau în format electronic. Una dintre întrebări, lansată de un elev, a fost însă şocantă: „În ziar se minte?”, semn clar că deşi se află la sfârşitul copilăriei şi la începutul adolescenţei, elevii sunt la curent cu tot ce se spune despre presă în general, despre gazete în special.

Elevilor vizitatori li s-a vorbit pe larg şi despre impactul unui articol asupra societăţii în general şi asupra individului în special, despre posibilităţile jurnaliştilor şi despre limitările cărora trebuie să li se supună, respectiv despre răspunderea care decurge din adevărurile sau neadevărurile scrise într-un articol publicat în ziar.

Spre sfârşitul vizitei, elevilor li s-a enunţat şi explicat că presa, ziarul tipărit mai ales, are, pe lângă funcţia de informare şi mai presus de aceasta, funcţie formatoare şi educativă, întrucât foloseşte  limba română ca vehicul de comunicare, deci presa are o responsabilitate uriaşă în păstrarea frumuseţii şi corectitudinii acestui prim element al identităţii naţionale.

Vizita s-a încheiat într-o atmosferă de voie bună, elevii promiţând cu seninătate că vor reveni, iar redacţia sfătuindu-i să-nveţe foarte bine, să studieze cu temeinicie şi… să se facă ziarişti!

Recomandările redacției