imperioLicitaţia pentru achiziţionarea a şase tramvaie noi organizată de Primăria Arad intră în linie dreaptă, în această săptămână, când cele două contracandidate, Astra Călători Arad şi Pesa Polonia se vor afla faţă în faţă cu comisia de evaluare, pentru clarificări legate de ofertele din prima etapă. Întâlnirea va fi organizată în 13 august, o zi cu ghi­nion, nu se ştie deocamdată dacă pentru preferatul lui Gheorghe Falcă, Valer Blidar, patronul celor de la Astra Vagoane, care e din ce în ce mai agitat, sau pentru cei de la Pesa Polonia, care vor afla începând de mâine cât de corect se desfăşoară licitaţiile la Arad.
Doi pentru 8,7 milioane de euro
În licitaţia organizată de Primăria Arad pentru cele şase tramvaie, ce urmează să fie achiziţionate în urma unui împrumut de 8,7 milioane de euro de la BERD, au mai rămas, cum am scris şi în numerele trecute, doar doi combatanţi: PESA Polonia şi Astra Călători, o dispută cunoscută deja în ultimii doi ani, când polonezii le-au administrat două bătăi răsunătoare arădenilor, la Cluj şi Sofia, în lupta pentru livrarea de tramvaie pentru cele două oraşe.
De fapt, e mult spus că în cursă au rămas cele două firme, fiindcă în realitate, cum am mai arătat deja, alte şapte firme nici măcar n-au depus oferte, un lucru destul de dubios având în vedere că avem de-a face cu firme serioase ca Siemens SRL, România, Skoda Transportation, Cehia, Bombardier Transportation, România, Newag Spolka, Polo­nia, Koncar Electric Vehicles Inc., Croaţia, CAF, Spania, şi Zhuzhou Electric Locomotive, China. Firme care au hotărât să se retragă, lăsând în cursă vechile rivale, Pesa Polonia şi preferatul lui Falcă, Tramvaiul Imperio al celor de la Astra Călători, despre care ne spune de doi ani că va circula în Arad, arătând astfel că această licitaţie este o comedie ieftină, aşa cum se vorbea de luni bune pe la colţuri.
Aşadar, marţi, 13 august, cele două firme se vor afla în faţa comisiei de evaluare, la o şedinţă de clarificări. Ce anume are de clarificat fiecare firmă, încă nu am aflat, dar probabil că vom afla în zilele următoare prin bunăvoinţa Primăriei. Sperăm că de data aceasta nu va mai fi nevoie să apelăm la BERD pentru ca instituţia plătită din banii arădenilor, care plătesc şi împrumutul, să ne dea informaţii despre modul în care se cheltuiesc cele 8,7 milioane de euro.
Dacă cei de la PESA vor reuşi să treacă de şedinţa de clarificări (cei de la Astra Călători nu ne îndoim că vor fi lipsiţi de emoţii), va urma etapa a doua, nu se ştie când, probabil cât mai departe, poate se mai linişteşte presa şi DNA-ul îşi mută privirea spre alte subiecte. Etapă în care, cum ne anunţau cei de la Primăria Arad, „companiile vor fi invitate să depună oferte tehnice îmbunătăţite, cu respectarea tuturor cerinţelor incluse în Memorandum, pre­cum şi ofertele financiare“. Cum ar veni, va urma bătălia finală, cea care dă emoţiile cele mai mari cuplului Falcă-Blidar. Primul, bineînţeles, va avea dureri de cap fiind preocupat să câştige cea mai bună ofertă tehnică, la preţul cel mai mic, ca orice arădean care plăteşte din greu creditul de 8,7 milioane de lei până la adânci bătrâneţi, în timp ce al doilea, adică Blidar, va avea emoţii pentru victoria propriei companii, pe care iubitorii de pariu o dau ca sigură, iar noi tindem să le dăm dreptate. Deşi Falcă e cam imprevizibil şi te lasă în stradă când ţi-e lumea mai dragă, ceea ce s-ar putea întâmpla şi cu Astra Călători.
Lupta împotriva libertăţii de exprimare continuă
Până la bătălia finală, despre care spuneam că se amână, părţile nu ştiu cum să încheie povestească, fiindcă dacă pierde Astra Călători e nasol la imaginea primarului Falcă, dacă iese Astra Călători e nasol cu DNA-ul, fiindcă toate previziunile presei s-au îndeplinit, ceea ce va fi cam greu de explicat anchetatorilor.
Aşa că, din informaţiile noastre, licitaţia va fi „trasă de păr“, adică lungită cât se poate, în speranţa că vor reuşi să ne bage pumnul în gură. După informaţiile noastre, un viitor termen pentru etapa a doua va fi undeva în septembrie, adică peste vreo lună, timp în care să continue presiunile asupra ziarului nostru, ca liniştea să se aştearnă în jurul licitaţiei. De altfel, din acest scenariu face parte şi procesul pe care ni l-a intentat Gheorghe Falcă pentru că i-am stricat imaginea acum un an, dar şi presiunile pe care primarul le face asupra unor firme, ca să nu prelungească anumite contracte de publicitate.
La fel cum dinspre Astra Călători primim zilnic câte un sol de pace, care ne explică cum ar trebui noi să fim patrioţi şi să sprijinim Astra Vagoane Călători să câştige această licitaţie extrem de importantă. Numai că în timp ce noi primim soli de pace, pe partea cealaltă Valer Blidar, rănit în orgoliul propriu precum un taur în arenă, nu mai ştie cum să ne omoare, la figurat, cu plângeri penale şi şicane de tot felul.
Povestea cu patriotismul e una nu ieftină, ci foarte ieftină, pe care noi o tot combatem, dar vedem că oamenii nu se lasă şi apelează la ea, pentru a sensibiliza populaţia, ca arădenii să uite că plătesc milioane de euro credite, chipurile pentru o cauză nobilă, adică pentru o firmă din Arad. Să ne înţelegem: licitaţia nu va fi câştigată de Astra Călători pentru că cineva e patriot, ci fiindcă la mijloc sunt alte interese. Dacă aveam o conducere de arădeni patrioţi, repetăm a mia oară, nu s-ar fi falimentat ICIM-ul (care avea cam acelaşi număr de angajaţi ca şi Astra), nu s-ar fi falimentat Amarad-ul, Conar-ul şi alte firme de construcţii. Nu s-ar fi întors spatele celor de la Sanevit, pentru care nu s-a făcut nimic patru ani de zile, deşi Aradul a avut (se laudă Falcă) un cuvânt greu la Bucureşti, iar Guvernul Boc asculta fără să clipească orice solicitare de la Arad.
Iar lista cu firme îngropate de administraţia Falcă poate continua cu societăţile din subordinea CLM, Recons, Gospodăria Comunală, Drumuri Municipale, toate fiind astăzi pe butuci, iar pentru oamenii care au rămas pe drumuri din aceste societăţi n-am auzit pe nimeni să plângă. Aşa că gargara cu patriotismul, lăsaţi-o pentru alţii, nu pentru arădenii care plătesc 8,7 milioane de euro şi merită să afle pentru ce dau aceşti bani, nu să fie minţiţi.
Consultantul nu e curios de arădeni
În urmă cu o lună de zile, când am trimis solicitări către BERD pentru a primi anumite informaţii despre licitaţia organizată de Primăria Arad, informaţii pe care instituţia plătită din banii arădenilor refuza să le ofere, am apelat şi la consultantul extern, adică consorţiul IC Consulenten Ziviltechniker GmbH – Technoma Consulting/Marketing GmbH (Austria). Fiind vorba de două firme de consultanţă, ne-am adresat fiecăreia în parte, în speranţa că vom primi informaţiile referitoare la licitaţie, informaţii pe care, repetăm, nu le dorim pentru cultura noastră generală, ci pentru arădenii care plătesc aceşti bani, din care până la urmă sunt plătiţi şi consultanţii. Numai că cele două firme se pare că nu sunt prea interesate de arădeni, cărora n-au catadicist nici măcar să le ofere un răspuns de genul „adresaţi-vă Primăriei“. Pur şi simplu au ales să-i ignore pe arădeni, o atitudine neaşteptată pentru două firme care, cel puţin la prima vedere, par serioase şi de la care arădenii aşteaptă să le reprezinte interesele, dacă tot îi plătim cu sume, probabil, destul de consistente.
Această atitudine e de neînţeles şi sperăm ca ea să nu se manifeste şi în modul de întocmire a caietului de sarcini, la care aflăm că a pus umărul consorţiul IC Consulenten Ziviltechniker GmbH – Technoma Consulting/Marke­ting GmbH (Austria). Nu de alta, dar n-am vrea să avem parte de o consultanţă de „succes“ cum am mai văzut prin România la privatizările Oltchim şi CFR Marfă, ca să dăm doar două exemple despre cât de serioşi sunt unii consultanţi care activează în ţara noastră.
Timişoara nu-şi permite tramvaie noi
Înainte de a încheia acest articol, spre bucuria tovarăşului Blidar, nu putem să nu dăm exemplul Timişoarei, care se dovedeşte mult mai precaută cu banii publici şi care are cu totul alte priorităţi decât cele din Arad, priorităţi, credem noi, mult mai apropiate de interesul cetăţeanului. Astfel că, spre deosebire de administraţia din Arad, care aruncă cu 8,7 milioane de euro pe tramvaie (se ştie de ce), că doar plăteşte prostul de arădean creditul până la adânci bătrâneţi, cei de la Timişoara au ales o variantă care să împace şi capra, şi varza. Adică să nu se cheltuie mult de la buget, dar să existe şi un confort pentru cetăţenii care circulă cu tramvaiul.
Aşadar, Timişoara n-a mers pe varianta de a cumpăra tramvaie noi, cum face Falcă la Arad (unde liniile sunt de când lumea, dar noi cumpărăm tramvaie), ci a mers pe recondiţionarea celor vechi. Astfel că, pentru 300.000 de euro pe bucată, timişorenii vor recondiţiona 20 de tramvaie, care vor avea totul nou înăuntru, care vor fi dotate cu aer condiţionat, mobilier nou etc. Practic, pentru şase milioane de euro, cei din Timişoara vor avea 20 de tramvaie ca noi, cu un nivel de confort ridicat, în timp ce la Arad, cu 8,7 milioane de euro, vom avea şase tramvaie, care probabil vor circula în zona centrală şi pe reţeaua reabilitată de BERD, fiindcă e greu de crezut că vom vedea un Imperio prin Micălaca, printre bălăriile din Zona 300 sau Micălaca Veche, sau prin Confecţii.
Aici e vorba de modul în care te gospodăreşti, iar în opinia noastră, Timişoara arată din nou că nu degeaba este cu câteva clase peste Arad, fiindcă ştie să cheltuie banii în mod responsabil şi să-şi stabilească priorităţile, sumele economisite prin neachiziţionarea de tramvaie urmând să meargă pentru cofinanţarea unor proiecte europene ale oraşului de pe Bega.
La noi, însă, nu se gândeşte nimeni la proiecte europene sau dacă se gândeşte vedem ce iese, proiecte cu bănci de opt mii de euro pe Meţianu, scorojite după prima ploaie, sau fântâni arteziene de cinci milioane de euro pe Mureş. Iar acum, cu tramvaie de 8,7 milioane de euro, pe care municipalitatea e musai să le cumpere, că doar primarul Falcă promite public de doi ani de zile şi trebuie, până la urmă, să se ţină de cuvânt, că doar e om serios.
P.S.: Aflăm despre colegii de la „Flacăra Roşie“ că au decis să abordeze şi ei subiectul licitaţiei pentru cele şase tramvaie, urmând ca în numerele viitoare să vină şi ei cu câteva dezvăluiri în premieră pe acest subiect. Nu putem decât să le urăm succes şi să-i aşteptăm la Poliţie şi Parchet să dea şi ei cu subsemnatul, alături de noi, şantajiştii din presă, ca urmare a plângerilor tovarăşului Blidar.

Recomandările redacției