Europarlamentarul Gheorghe Falcă este raportor alternativ al Partidului Popular European (PPE) privind stabilirea unui Fond Social pentru Climă, în cadrul Comisiei pentru transporturi și turism (TRAN). Din această poziția, Falcă a avut o intervenție, joi, 8 decembrie, în cadrul grupului de lucru al PPE, constituit în contextul Pachetului Legislativ FIT for 55:

„În conformitate cu Propunerea Comisiei, Fondul Social pentru Climă va avea un impact social semnificativ, care va afecta în mod disproporționat gospodăriile vulnerabile (inclusiv gospodăriile cu venituri medii inferioare), microîntreprinderile vulnerabile și utilizatorii vulnerabili ai transporturilor și care în anumite regiuni nu au acces la soluții alternative de mobilitate sau transport la prețuri accesibile. Astfel în ceea ce privește impactul, ar trebui să vedem ce însemnă gospodării și cetățeni vulnerabili și care este de fapt venitul unei gospodării vulnerabile”, a atras atenția europarlamentarul.

Falcă  a argumentat: „Trebuie să stabilim termenul sărăcie de transport – complementar cu sărăcia energetică și acesta ar trebui să facă parte din grupul țintă al acestui Fond. Trebuie să ne asigurăm că această Propunere nu va fi împotriva libertății de mișcare, iar impunerea în principal a transportului public chiar și în zonele rurale și îndepărtate, fără acces la transport public sau infrastructură de transport va avea un efect asupra urbanizării. Noi trebuie să finanțăm transporturile și infrastructura de transport pentru a nu lăsa pe nimeni în urmă!”.

În intervenția sa, Gheorghe Falcă a mai subliniat: „Împreună cu gospodăriile vulnerabile, Fondul social trebuie să se concentreze și asupra actorilor economici cei mai expuși: microîntreprinderile, dar și IMM-urile. Acceptarea socială a măsurilor de tranziție climatică și succesul general al Pactului Verde vor depinde de sprijinul financiar din partea Uniunii, astfel cred că trebuie să vedem dacă reușim să obținem o rată de cofinanțare de peste 50 %, propusă inițial de Comisie. Succesul acestui pachet se va baza pe capacitatea sa de a fi realist și echitabil din punct de vedere social, fără a destabiliza economia, așadar este important să avem și soluții de mobilitate și transport neutre din punct de vedere tehnologic”. O altă propunere pe care Falcă a făcut-o din poziția de raportor alternativ a fost creșterea perioadei de implementare până în 2034, „pentru a acoperi în întregime viitorul Cadru Financiar Multianual CFM 2028-2034”.

În cele din urmă, europarlamentarul a mai atras atenția că în continuare există discrepanțe în definițiile termenilor din toate cele 14 Propuneri ale Pachetului Legislativ FIT for 55, în deosebi privind vulnerabilitatea gospodăriilor: „Propun să găsim definiții pe care să le agreăm la nivelul Parlamentului European și să le susținem în toate propunerile legislative din acest Pachet. Trebuie să fim coordonați și să răspundem nevoilor reale ale cetățenilor noștri”.

Lasă un răspuns

Recomandările redacției