teatruFestivalul Internaţional de Teatru Clasic se încheie în această seară cu un concert de Tibor Cari, câştigător al premiului UNITER pentru muzică de teatru, concert precedat de „Prometeu înlănţuit”, o producţie a Teatrului Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara.
„Prometeu înlănţuit”(cu scenariu după Eschil) începe la ora 19, 00 în Sala Mare, şi îl are în rol principal pe actorul Ion Rizea.
Acesta îl interpretează pe Julian Assange, fondatorul site-ului Wikileaks, un Prometeu contemporan în lupta pentru desecretizarea informaţiior de stat. „Oricât de riscantă ar părea la o primă vedere, translaţia pe care se construieşte întreg spectacolul este solid justificată, ideatic şi dramatic: dacă Prometeu le-a adus oamenilor focul/cunoaşterea, înfuriind zeii şi fiind supus unei chinuitoare condamnări la singurătate, fenomenul Wikileaks, argumentează regizorul, în care informaţia/cunoaşterea acce­- sibilă doar «zeilor» lumii contemporane este dăruită umanităţii îi dă, incontestabil, lui Assange aura unui Prometeu modern. Pre­cursorul său istoric în desecretizarea totală a documentelor de stat a fost chiar Vladimir Ilici Lenin, iar încercarea sa eşuată de a concepe o guvernare fără secrete nu lipseste din rapelurile montării lui Mladenović. Pornind de la această idee, spectacolul suprapune pe matricea tragediei lui Eschil «decupajele prometeice» ale lumii de astăzi, trecând în revistă toate perspectivele şi discursurile fundamentale privind Puterea, dictaturile, revoluţiile şi manipularea. Decupajele sunt clare, simpliste chiar, modelele sunt evidente, începând chiar cu Prometeu- Assange, interpretat de Ion Rizea, un personaj monocolor, cu peruca blondă, dicţia moale şi ticurile preluate de milioane de fani ai enigmaticului lansator de bombe mediatice. Creator al unei lumi fabuloase, al unei geografii planetare internaute, cu toponimii greceşti, o sublimă Suedie şi un Bosfor eliberator, alcătuind unul dintre jocurile acelea complicate care adună milioane de utilizatori într-o altă realitate, virtuală, codificată, Prometeu- Assange crede, precum cel mai veritabil erou mitic, în Libertate, Cunoaştere, Bunătate. Însă mesajele pozitive, moralizatoare, sunt greu de servit noii sensibilităţi în forma lor de adevăr mitic, în afara unui reţetar care să implice doze considerabile de umor, de ironie şi chiar sarcasm”, scrie criticul de teatru Simona Popovici Donici în cronica „Prometeu re­loaded, la Teatrul Naţional Timişoara“.
De menţionat mai este că, la ora 21,30, Cari Tibor & The Theater Fleas Orchestra vin în Sala Studio cu o selecţie de piese compuse special pentru muzică de teatru.   (G.S.)

Recomandările redacției