În actualul context economic, influențat într-un mod major de către pandemie, Ministerul Finanțelor Publice și ANAF au adoptat și alte măsuri în vederea sprijinirii mediului de afaceri. Printre ele sunt: implementarea obligațiilor de plată prin intermediul platformei ghiseul.ro, pentru facilitatea îndeplinirii obligațiilor de plată ale contribuabililor, introducerea de noi documente, pe baza cărora, contribuabilii persoane fizice să se poată identifica electronic în SPV.  De asemenea, ANAF împreună cu MFP asigură cadrul în vederea depunerii electronice și a altor formulare specifice evitării dublei impuneri și acorduri fiscale internaționale (OMFP 1830/2020). O altă direcție de acțiune este soluționarea la distanță a solicitărilor contribuabililor de către 900 de inspectori, care au acces la bazele de date necesare desfășurării unor activități specifice. Printre acestea sunt: certificate de atestare fiscală, rambursări de TVA, alte categorii de solicitări. Pe perioada stării de urgență este aprobată susținerea contestației și prin intermediul mijloacelor electronice de comunicare la  distanță/telefon. „Direcția de specialitate menține  legătura  permanent  cu  contribuabilii  pentru  găsirea celor  mai  bune  soluții”, precizează Călin Arusti, purtător de cuvânt la Administrația Județeană a Finanțelor Publice Arad.  Totodată se asigură de la distanță funcționarea serviciului de asistență a contribuabililor,  în domeniul fiscal și IT,în vederea îndeplinirii obligațiilor fiscale (SPV, Call – Center și Formularul de Contact) pentru asigurarea conformării fiscale.  Cei de la  Direcția Generală a Vămilor și Direcția Generală Antifraudă Fiscală lucrează în prima linie pentru a pune în aplicare ordonanțele militare din perspectiva atribuțiilor ANAF. Un alt mod de acțiune este acela al unor  campanii în rândul contribuabililor, care au solicitat rambursarea de TVA, pentru a fi pregătite  cu  rapiditate compensările și  restituirile  de  taxe,  necesare  în  derularea  procedurii  de rambursare.  În altă ordine de idei se continuă  procesul de reorganizare a ANAF, pentru ca analiza de risc să fie principalul mecanism de aplicare a procedurilor de administrare fiscală.

Recomandările redacției