taxa

Taxa auto continuă să de serioase bătăi de cap, atât instanţelor judecătoreşti, cât şi Fiscului, deşi varianta din 2012 a taxei  a fost declarată ilegală de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene încă de anul trecut.  Motivul?  Taxa contravine tratatului de aderare. Avocaţii susţineau la momentul respectiv  că banii plătiţi pot fi recuperaţi doar prin intermediul instanţelor de judecată, însă se pot solicita şi dobânzi de 30%.

Potrivit reprezentanţilor Administraţiei Judeţene a Finanţelor (AJFP) Publice Arad, până la sfârşitul anului 2013, se aflau pe rolul instanţelor de judecată nu mai puţin de 9.495 de acţiuni intentate de arădenii care au decis să-şi ceară banii înapoi. Între timp, numărul cauzelor soluţionate deja a ajuns la aproximativ 15.000. „În ultimii trei ani, au fost soluţionate aproximativ 15.000 de dosare, sumele restituite sau compensate fiind de peste 68 de milioane de lei. În condiţiile în care contribuabilul avea datorii la bugetul consolidat al statului s-a făcut o compensare”, a declarat Călin Arusti, purtătorul de cuvânt al Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice (AJFP) Arad.

 

Înalta Curte a stabilit că se plăteşte dobânda fiscală

În ceea ce priveşte dobânzile care trebuiau plătite proprietarilor de maşini, care nu s-au putut folosi de bani o perioadă îndelungată de timp, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a decis să fie plătite în funcţie de Codul de Procedură Fiscală. Înalta Curte a trebuit să se pronunţe cu privire la acest subiect în condiţiile în care instanţele din ţară dădeau soluţii diferite. În unele cazuri instanţele stabileau că trebuie să se plătească dobânda de referinţă a BNR, în timp ce în alte situaţii se stabilea că trebuie să se plătească dobânda prevăzută în Codul de Procedură Fiscală.  „Şi la Arad s-a dat atât dobânda fiscală, cât şi cea de referinţă, dar trebuie să ştiţi că în 905 dintre cazuri s-a acordat dobânda prevăzută în Codul de Procedură Fiscală, astfel încât pe arădeni nu îi afectează foarte mult soluţia Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Pentru ca noi să putem face restituirea, trebuie ca proprietarul să deţină o sentinţă definitivă şi irevocabilă în acest sens”, a ţinut să precizeze Călin Arusti.

Din păcate pentru proprietarii de maşini, sumele nu se restituie integral, ci eşalonat, pe parcursul a cinci ani. Asta, ca urmare a unei Ordonanţe de Urgenţă prin care Guvernul a decis să amâne timp de cinci ani punerea în aplicare a hotărârilor judecătoreşti definitive cu privire la restituirea taxei auto. „Plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti având ca obiect restituirea taxei pe poluare pentru autovehicule şi a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, dobânzile calculate până la data plăţii integrale şi cheltuielile de judecată, precum şi alte sume stabilite de instanţele judecătoreşti, devenite executorii până la data de 31 decembrie 2015, se va realiza pe parcursul a cinci ani calendaristici, prin plata în fiecare an a 20% din valoarea acestora. Aceste sume, plătite în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă, se actualizează cu indicele preţurilor de consum comunicat de Institutul Naţional de Statistică. Procedura de efectuare a plăţii titlurilor executorii va fi stabilită prin ordin comun al ministrului mediului şi schimbărilor climatice şi al ministrului finanţelor publice”, se arata în OUG nr. 8 din 26 februarie 2014, pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi alte măsuri fiscal-bugetare, act normativ care nu a fost încă abrogat.

Taxa auto a apărut în 2007, fiind calculată în funcţie de datele tehnice ale maşinii, de capacitatea cilindrică şi emisiile de dioxid de carbon, iar în ultimii ani a fost modificată de mai multe ori. Taxa a fost introdusă pentru a contracara înscrierile maşinilor second-hand din străinătate, însă nu a făcut decât să provoace nemulţumiri în rândul şoferilor.

În ceea ce priveşte taxa din 2012, aceasta trebuia plătuită şi în cazul maşinilor înmatriculate înainte de 2007, atunci când erau revândute.

Recomandările redacției