Autorităţile române nu au avut niciun termen-limită pentru finalizarea privatizării CFR Marfă, astfel că şi-au îndeplinit obligaţiile asumate prin scrisoarea de intenţie, a declarat, pentru AGERPRES, Guillermo Tolosa, reprezentantul FMI pentru România şi Bulgaria.

‘România şi-a îndeplinit obligaţiile din scrisoarea de intenţie, care au inclus iniţierea unui proces de privatizare a CFR Marfă. Există, de asemenea, un angajament ferm pentru transferul proprietăţii şi al controlului, dar nu a fost stabilit niciun deadline în acest sens, în condiţiile în care aceste lucruri depind de factori pe care Guvernul nu îi poate controla’, a spus Tolosa.

Întrebat dacă Guvernul are vreo responsabilitate privind eşecul privatizării CFR Marfă, el a răspuns: ‘Este prea devreme pentru a trage astfel de concluzii. Trebuie făcute cu atenţie analize pentru a fi învăţate lecţiile pentru viitor’.

El a adăugat că Guvernul ar trebui să continue activităţile privind privatizarea CFR Marfă. Întrebat când ar trebui reluată privatizarea, Tolosa a precizat că FMI va discuta cu autorităţile române paşii următori cu ocazia vizitei care începe marţi.

O misiune a Fondului Monetar Internaţional va face o vizită la Bucureşti, în perioada 22 octombrie – 5 noiembrie 2013, pentru discuţii privind evaluarea Acordului Stand-By cu România.

Potrivit scrisorii de intenţie postată pe site-ul FMI şi datată 12 septembrie 2013, Guvernul s-a angajat să finalizeze privatizarea CFR Marfă până la mijlocul lunii octombrie.

‘Dacă procesul de privatizare întâmpină obstacole insurmontabile, vom relua licitaţia pentru privatizarea pachetului majoritar al CFR Marfă, în conformitate cu cele mai bune practici internaţionale’, se arată în scrisoarea de intenţie.

La data de 10 octombrie, ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, spunea că privatizarea CFR Marfă trebuie finalizată până la 15 octombrie, întrucât aceste termen este precizat în scrisoarea de intenţie cu FMI. ‘În Scrisoarea de intenţie semnată cu FMI se prevedea foarte clar că această privatizare nu trebuie să depăşească termenul de 15 octombrie. Este prevăzut acest termen în Scrisoarea de intenţie cu FMI, de aceea s-a şi făcut o Hotărâre de Guvern, care preciza acest termen de 60 de zile, fără posibilitatea de prelungire’, spunea Mănescu.

Privatizarea CFR Marfă a eşuat întrucât clauzele suspensive de care era condiţionată finalizarea tranzacţiei nu au fost îndeplinite, iar cumpărătorul, Grup Feroviar Român, nu a plătit întreaga sumă licitată până la 14 octombrie, când era data-limită prevăzută în Hotărârea de Guvern.

În urmă cu o săptămână, când s-a împlinit aceste termen, Ramona Mănescu a precizat că Ministerul Transporturilor şi-a îndeplinit toate obligaţiile din contractul de privatizare, iar cumpărătorul ar fi putut plăti restul de bani, renunţând la condiţiile suspensive.

Potrivit HG privind privatizarea CFR Marfă, tranzacţia se finalizează în momentul în care sunt îndeplinite următoarele prevederi: decizia Consiliului Concurenţei, conversia în acţiuni a datoriilor CFR Marfă şi majorarea capitalului social în baza conversiei, acordul băncilor care au creditat CFR Marfă şi plata întregului preţ oferit de către GFR. Tot acea HG preciza că, dacă în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare nu se finalizează privatizarea, contractul de privatizare se desfiinţează. Cele 60 de zile s-au împlinit pe data de 14 octombrie.

În data de 11 octombrie, GFR a anunţat că a plătit 30 de milioane de euro pentru achiziţia CFR Marfă şi că va achita diferenţa până la 202 milioane de euro după avizul Consiliului Concurenţei.

Consiliul are la dispoziţie cinci luni pentru a da o decizie, de la primirea documentaţiei complete. Potrivit lui Bogdan Chiriţioiu, preşedintele instituţiei, Consiliul nu avea nici pe data de 14 octombrie toate documentele de la GFR.

Compania Grup Feroviar Român a fost declarată pe 20 iunie 2013 câştigătoare a competiţiei pentru privatizarea CFR Marfă, iar contractul de vânzare-cumpărare a pachetului de 51% din capitalul social al societăţii către societatea comercială Grup Feroviar Român a fost semnat în data de 2 septembrie 2013.

Preţul oferit de GFR a fost de 202 milioane de euro. În plus, GFR şi-a asumat investiţii de aproximativ 900 milioane de lei la CFR Marfă.

 

 

(AS – autor: Florentina Cioacă, editor: Nicoleta Gherasi)

 

Recomandările redacției