Transportul de mărfuri trebuie să fie asigurat chiar și în contextul pandemiei cauzate de noul coronavirus. Comisia Europeană a solicitat în mod expres statelor europene să

asigure „benzi verzi” pentru a menține neîntrerupt acest transport pe teritoriul Uniunii Europene. Lanțul de aprovizionare european este menținut printr-o rețea extinsă de servicii de transport de marfă, inclusiv toate modurile de transport.

În încercarea de a menține transportul de marfă activ în Uniunea Europeană în timpul pandemiei curente COVID-19, Comisia Europeană a emis un set de măsuri cu privire la modul de implementare a Ghidurilor europene pentru gestionarea

frontierelor. Comisia subliniază că toate frontierele interne ale UE ar trebui să rămână deschise pentru transportul de marfă. Pentru a se asigura că lanțurile de aprovizionare la nivelul întregii Uniuni continuă să funcționeze, statele membre sunt invitate să desemneze, fără întârziere, punctele de trecere a frontierei relevante din cadrul pictogramei privind Rețeaua de transport transeuropeană (TEN-T) ca treceri de frontieră „coridor verde”/bandă prioritară. Aceste coridoare verzi ar trebui să fie deschise tuturor vehiculelor de marfă, indiferent de marfa pe care o transportă.

Trecerea frontierei, inclusiv verificările și screeningul sănătății, nu trebuie să dureze mai mult de 15 minute. La inițiativa doamnei comisar pentru trasport Adina Vălean, au fost identificate coridoarele de transport care vor putea fi folosite în următoarea perioadă, pentru a proteja lanțul de aprovizionare al UE, dar și pentru a asigura că nu doar mărfurile, dar și lucrătorii din transport pot să călătorească fără întârziere. În

aceste momente este necesară o abordare colectivă și o coordonare europeană a transportului transfrontalier”, a punctat europarlamenatrul PNL, Gheorghe Falcă.

Europarlamentarul PNL a detaliat și măsurile care s-au luat în sprijinul transportului de mărfuri: „În primul rând vor fi timpi reduși la procedurile de trecere a frontierelor pe traseul coridoarelor verzi. Apoi, verificările trebuie efectuate fără ca șoferii să fie nevoiți să părăsească vehiculele, iar șoferii înșiși ar trebui să facă obiectul unor verificări minime. În ceea ce îi privește pe șoferii de vehicule de marfă nu ar trebui să li se solicite să producă alt document decât permisul de identificare și de conducere și, dacă este necesar, o scrisoare de la angajator. Nu în ultimul rând trimiterea sau afișarea electronică a documentelor va trebui acceptată în aceste cazuri. Mai mult, dată fiind situația actuală, statele membre sunt, de asemenea, solicitate să suspende temporar toate interdicțiile de conducere existente în prezent pe teritoriul lor, cum ar fi interdicțiile de weekend, de noapte și sectoriale”.

Culoarele stabilite de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (MTIC) si Ministerul Afacerilor Interne (MAI) care să permită operatorilor din industria de profil, din statele membre ale UE și NON UE, să își desfășoare activitatea în condiții normale. Astfel, trasee de tranzit pe teritoriul României sunt următoarele:

Culoarul 1

Varianta 1 – Nadlac (punct trecere frontiera) – Arad – Timișoara – Lugoj – Ilia – Deva – Simeria – Sebeș – Sibiu – Râmnicu Vâlcea – Pitești – București – Giurgiu (punct trecere frontieră)

Varianta 2 – Borș (punct trecere frontieră) – Oradea – Cluj Napoca – Alba Iulia – Sebeș – Sibiu – Râmnicu Vâlcea – Pitești – București – Giurgiu (punct trecere frontieră)

Culoar suplimentar de la Bucuresti la Constanța A2.

Culoarul 2

Giurgiu (punct trecere frontieră) – Bucuresti – Urziceni – Buzau – Focsani – Bacau – Suceava -Siret (punct trecere frontieră)

Culoarul 3

Nadlac (punct trecere frontiera) – Arad – Timișoara – Lugoj – Caransebeș – Orșova – Drobeta Turnu Severin – Simian – Maglavit – Calafat (punct trecere frontieră)

Culoarul 4

Moravița (punct trecere frontieră) – Timișoara – Arad – Oradea – Satu Mare – Halmeu (punct trecere frontieră)

Culoarul 5

Nădlac (punct trecere frontieră) – Arad – Timișoara – Lugoj – Ilia – Deva – Simeria – Sebeș – Sibiu – Brașov – Târgu Secuiesc – Lepșa – Focșani – Teșila – Tecuci – Bârlad – Huși – Albița

(punct trecere frontieră).

Recomandările redacției