În acest context, o măsură analizată de executiv este schimbarea metodologiei de calcul a accizelor la carburanţi. Cele două variante făcute publice până la ora actuală s-ar putea traduce prin noi scumpiri a benzinei şi a motorinei.

 

Legislaţia europeană prevede ca accizele să fie stabilite în euro la nivelul tuturor statelor membre. În fiecare an, cursul oficial folosit pentru transformarea taxelor în lei este, potrivit Codului Fiscal, rata de schimb afişată de Banca Centrală Europeană (BCE) în prima zi lucrătoare din luna octombrie a anului anterior.

 

Astfel,dacă acest mod de calcul se păstrează şi în 2014, cursul oficial va fi de 4,4485 de lei pe euro, în scădere cu 1,6% faţă de rata de schimb folosită în 2013, respectiv 4,5223 lei/euro.

Cursul de schimb ar putea duce la ieftinirea carburanţilor

 

Cursul la care sunt calculate accizele are un impact direct atât asupra încasărilor la buget ,cât şi asupra preţului carburanţilor, în condiţiile în care această taxă reprezintă 28% din preţul de la pompă al benzinei şi 23% din preţul motorinei.

 

Spre exemplu, în situaţia de faţă, costurile companiilor petroliere cu accizele ar urma să fie mai scăzute anul viitor. Dacă această scădere ar fi transferată în preţul carburanţilor, şoferii ar urma să scoată din buzunar cu aproape trei bani mai puţin pe litru de benzină şi cu 2 bani mai puţin pe litru de motorină, potrivit calculelor gândul care au luat în considerare un preţ mediu de 5,85 de lei/litru de benzină, respectiv 5,95 lei/litru de motorină.

 

Guvernul este însă nemulţumit de această metodologie de calcul. Liviu Voinea, ministrul Bugetului, susţine că raportarea la cursul de schimb nu se mai justifică deoarece acesta este foarte stabil în prezent.

 

„Vom vedea. Dumneavoastră găsiţi o motivaţie logică pentru care avem determinarea la 1 octombrie? A existat o motivaţie câtă vreme era clar că se depreciază permanent cursul de schimb. Şi atunci aveai cumva o certitudine că prin raportarea unui curs mai mare vei avea încasări. Dar cursul e foarte stabil, raportarea la cursul de schimb nu se justifică”, a spus Voinea la Gândul LIVE.

 

Cu cât s-ar putea scumpi litrul de benzină dacă accizele s-ar indexa cu inflaţia

 

O variantă luată în calcul este indexarea accizelor cu rata inflaţiei. În acest caz, acestea ar urma să fie majorate cu 3,3%, respectiv rata medie a inflaţiei din 2012, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS).

 

În această situaţie, pe lângă veniturile statutui ar putea creşte şi preţul carburanţilor. Dacă majorarea accizelor cu rata inflaţiei va fi transferată în preţurile de la pompă, atunci şoferii ar putea plăti cu peste 5 bani în plus pentru un litru de benzină şi cu 4 bani în plus pentru un litru de motorină, reiese din calculele gândul.

 

Cel mai „scump” scenariu pentru şoferi din România rămâne însă varianta propusă de fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, de a mări preţul unui litru de carburant cu 50 de bani, echivalentul a 10 eurocenţi, pentru a strânge 26 de miliarde de euro cât ar costa construirea a 4.000 de kilometri de autostradă.

 

Orice modificare a metodologiei de calcul a accizelor trebuie însă negociată cu reprezentanţii Fondului Monetar Internaţional (FMI), aflaţi la Bucureşti, la discuţii cu autorităţile române.

 

Citeşte mai multe despre preţul carburanţilor pe www.gandul.info

comenteaza si tu Momentan sunt 0 comentarii

 

Taguri:

 

benzina ,

 

pret benzina ,

 

preturi carburanti

 

 

    • rss

 

    • newsletter

 

  • twitter

 

 

    • mail

 

    • Ym

 

  • Printeaza

× Citeşte mai mult » COMENTARII comenteazǎ și tu sau vezi știrile zilei

Nu exista comentarii

COMENTEAZĂ ȘI TU

Eroare: Câmpurile marcate cu roșu nu sunt valide! Comentariul a fost adǎ ugat!

Cod captcha invalid!

Introdu numǎrul din imagine:

Recomandările redacției