Un scandal a izbucnit în urmă cu mai mult de o lună, după ce Inspectoratul Școlar din Galați le-a trimis profesorilor informații despre un seminar de numerologie. Atunci, 600 de cadre didactice au participat la discuțiile la finalul cărora organizatorul a invocat teoria conform căreia vaccinurile COVID ar fi folosite pentru introducerea de cip-uri. „Nu numai că e intolerabil, dar e și periculos să promovezi printr-o rețea a sistemului de educație astfel de idei”, a spus ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, în acele zile.

 Nu încetează încă să mă uimească numărul imens al oamenilor care cred toate prostiile pseudoștiințifice de la televizor și din spațiul virtual. Parcă odată cu venirea pandemiei, nu numai adepții conspirațiilor, ci și ai acestor false științe au devenit mai numeroși și mai vocali. Am avut în lista de pe Facebook oameni care se dedicau în totalitate acestor teorii și le diseminau cu fiecare respirație.

Nu pot înțelege de unde și până unde poți să te bazezi pe faptul că  „cifra ta de destin e 5“ și apoi să faci tot soiul de corelații care nu se verifică empiric prin nimic. Mă depășește complet problema și am încetat de ceva vreme să îi mai acord vreo atenție. Cu toate acestea, teoriile în cauză își scot capul la iveală din când în când și dau naștere la alte teorii, și mai uimitoare, care te lovesc cu câte o perlă la momentul potrivit. Se scriu volume întregi de cărți pe aceste teme, promotorii lor sunt invitați în fel și fel de emisiuni și fac te-miri-ce predicții.

Sigur că a vedea că nu mai puțin de 600 de cadre didactice au participat la aceste discuții, oricare le-ar fi fost motivația, mi se pare de-a dreptul obscen. Înțeleg să vrei să intri în voile inspectoratului, dar însăși profesia ta ar trebui să îți fie stavilă în a face așa ceva. Să mergi la un curs de numerologie în calitate de cadru didactic ar trebui să-ți fie interzis chiar prin conștiință și cultură, mai ales că ești privit ca model de atâția copii și tineri.

Aș adăuga, și aș lăsa asta și ca un fel de concluzie, că dacă ne-am dedica tot atâta timp învățării într-un domeniu mai acceptabil, am ajunge foarte departe ca nație. Doar atât: în ora în care citești de obicei prostiile cu cifrele de destin și legătura dintre ele, să te dedici învățării unor concepte din științele adevărate sau din orice alt domeniu legitim. Aș vrea să văd că mai mulți oameni fac asta, chiar dând o simplă căutare pe Internet. Dar să se bazeze pe fapte reale și verificabile, nu pe teorii în neant. Exercițiul ne-ar scoate măcar puțin din bezna minții și ne-ar da o șansă la o viață mai bună, poate la un viitor în care cadrele didactice nu merg cu sutele la seminarii de numerologie, încheiate cu pledoarii despre cipuri. 

Recomandările redacției