În luna martie a acestui an, primarul Călin Bibarț s-a întâlnit cu  conducerea Fabricii de vagoane „Astra Rail Industries S.A.”, în vederea preluării gratuite a clădirii fostei fabrici de automobile „Marta”. „Vom primi ca donație această clădire, în vederea restaurării și integrării ei în circuitul turistic, pentru întregirea istoriei orașului“,a spus Bibarț, lăudându-se pe o rețea de socializare.  Amintim că această discuție și ipoteză de lucru a mai fost spusă și acum un an și mai bine.„Normal“  că nu s-a întâmplat  nimic. Nici atunci, nici acum. Dar care este istoria de peste un secol și un  deceniu a acestei clădiri? O clădire prin care se vede cerul, dacă te uiți prin acoperiș. Da, țiglele sunt căzute și ploaia ori alte intemperii ale naturii distrug, pe zi ce trece, acest edificiu. Sau, mai bine zis ce  a mai rămas din el. Sigur este o clădire industrială până la urmă. Însă este valoroasă, pentru că aici s-au „scris“ file foarte importante din istoria economică a Aradului. Aici s-a făcut primul automobil, iar după Marea Unire s-a trecut și la producția de avioane. Așadar în 1909  a fost finalizată o fabrica nouă. „ Procesul de construcție al primei fabrici de automobile și motoare a fost foarte rapid și a fost caracterizat de un nivel foarte avansat pentru contrucțiile industriale din epocă. Stâlpii de susținere și planșeurile au fost construite din fier-beton pe baza proiectului societății arădene Fodor–Reisinger, fiind socotită ca fiind o procedură foarte modernă pentru epoca respectivă. Atelierul de ansamblare compus din trei nave avea acoperiș din sticlă. Hala construită în sistem american; cu lungimea de 60 metri., lățimea de 40 metri. și înălțimea de 10 metri. oferea posibilitatea supervizării facile a tuturor fazelor procesului de producție. La invitația Uniunii inginerilor și constructorilor arădeni, în data de 28 august 1909 au sosit la Arad membrii unei organizații profesionale compuse din 28 de ingineri și profesori de la politehnica budapestană. Ei au vizitat hala de producție, pavilionul administrativ cu turn de pe frontul stradal, precum și garajul cu o capacitate de 100 de vehicule; socotit ca fiind imens pentru vremea respectivă. Într-adevăr, fabrica a avut un debut promițător. La început au fost produse și ansamblate automobile, camioane și șasiuri Westinghouse folosindu-se piese și componente importate din Franța“, precizează istoricul Dan Demșea. În 1922, după Marea Unire, s-a înfiinţat o secţie pentru construcţia de avioane, care după un an s-a transformat în Fabrica de Avioane Astra Arad. Așadar au mai trecut trei luni și mai bine în care nu s-a întîmplat nimic.  Un început de lucrări,  o  activitate cât de cât, chiar timidă. O învelitoare metalică care să acopere măcar găurile din acoperiș, pentru ca apa să nu degradeze și mai tare clădirea. Adică fapte adevărate, după mai bine de o sută de zile, care să susțină, măcar parțial declarațiile sforăitoare.  Să nu rămână doar vorbe goale.

  • Mariana Turda spune:

    Of ! Mă doare inima cînd trec pe lîngă acea frumoasă construcție, care parcă strigă după ajutor !

  • Patrio@ spune:

    Clădirea acea nu este o clădire românească. Eu propun ca tot ABSOLUT TOT ce s-a construit înainte de 1918 trebuiesc distruse.

Comentariile sunt închise.

Recomandările redacției