În primele șase luni din 2020 Autoritatea Naționala pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a primit peste 2.400 de reclamații de la utilizatorii de comunicații electronice și servicii poștale din România. „Tot mai mulți utilizatori cunosc rolul ANCOM și ni se adresează pentru soluționarea problemelor pe care le întâmpina în utilizarea serviciilor de comunicații. Atât dezvoltarea sectorului, cât și perioada atipică în care ne aflăm au făcut ca numărul petițiilor transmise către ANCOM să crească cu 64%. De exemplu, amploarea pe care a căpătat-o serviciul de livrare colete în această perioadă s-a văzut și în numărul de reclamații primite de noi, mai multe cu 59% față de anul trecut”, a declarat Sorin Grindeanu, președintele ANCOM. Un alt factor care a determinat creșterea numărului de reclamații îl reprezintă atribuțiile pe care ANCOM le-a avut pe perioada stării de urgen­ță privind știrile false despre COVID-19. În această perioadă au fost înregistrate 367 de reclamații cu acest subiect, reprezentând 15% din numărul total al reclamațiilor. Din totalul reclamațiilor primite de Autoritate în prima jumătate a anului 2020, 50% au vizat serviciile de comunicații electronice, principalele nemulțumiri reclamate vizând aspecte care țin de relația contractuala cu furnizorii de servicii de comunicații electronice. Astfel, utilizatorii au semnalat probleme privind încetarea contractelor (23% din reclamațiile referitoare la serviciile de comunicații electronice), facturarea acestor servicii (20%), nerespectarea contractelor de către furnizori (12%) și derularea contractelor la distanța (11%). În mod firesc (având în vedere limitarea deplasărilor externe), reclamațiile privind serviciul de roaming au fost în scădere comparativ cu prima jumătate a anului precedent (2%, față de 7% în primele 6 luni din 2019), acestea vizând în special roaming-ul involuntar. Un procent de 5% dintre petițiile trimise la ANCOM au vizat probleme întâlnite în procesul de portare a numerelor de telefon. Din totalul petițiilor primite de ANCOM în prima jumătate a anului, 9% au vizat aspecte referitoare la acoperirea și calitatea semnalului pentru serviciile de telefonie și internet, 7% au vizat problemele tehnice (deranjamente) și 4% au vizat noile tehnologii. De reținut pentru consumatori este că ANCOM poate interveni direct în situațiile în care furnizorii de servicii de telefonie, internet sau televiziune încalcă anumite drepturi de informare ale utilizatorilor. Acestea ar fi când furnizorul nu oferă serviciul de portabilitate a numerelor (sau nu respectă legislația din acest domeniu), nu respectă reglementările legate de furnizarea serviciilor de roaming, nu include anumite informații în contracte sau nu respecta condi­țiile de încheiere a contractelor la distanță.
 

Recomandările redacției