MACETA 1343 nelu_Layout 1.qxdRevenim cu dezvăluirile privind afacerea cu tramvaie demarată de Primăria municipiului Arad, semn că nu ne-am speriat de ameninţările venite dinspre Astra Vagoane Călători, firma pentru care s-a pregătit îndelung această licitaţie. Nu ne-am speriat nici de plânge­rile penale depuse împotriva noastră la Parchet, în speranţa că ne vor închide gura, nici de atacurile lansate la televiziunea lui Valer Blidar, West TV. Aşa că revenim cu noi detalii interesante din îndelungata istorie a cumpărării tramvaiului Imperio de către Primăria Arad.
Imperio, motiv de campanie electorală
În numerele trecute am prezentat declaraţiile făcute de primarul Gheorghe Falcă cu diferite ocazii (lansarea Imperio, Zilele Aradului etc.), prin care ne anunţa cu nonşalanţă că va cumpăra tramvaie noi de la Astra Vagoane Călători, dar şi modalitatea prin care va achiziţiona tramvaiele, adică printr-un credit BERD, semn că lucrurile au fost bine calculate. Astăzi, avem încă o dovadă că afacerea este pregătită de mult timp, motiv pentru care sperăm că, totuşi, cei de la DNA se vor sesiza, fiindcă nu e posibil să asiste impasibili la o astfel de mascaradă.
Dar despre ce este vorba. În campania electorală din mai 2012, pentru alegerile locale, unde Gheorghe Falcă a candidat din nou la fotoliul de primar al Aradului, în presa locală au apărut mai multe machete publicitare, prin care primarul Falcă îşi prezenta „succesurile“, cum agramat se exprimă edilul şef, după modelul EBA. Probabil, or fi avut aceeaşi profesoară de română. Într-una dintre aceste machete, ce să vezi: Gheorghe Falcă ne anunţă sec „Cumpărăm tramvaie noi“, iar alături ni se prezintă o poză. Cu ce credeţi ? Marele tramvai Imperio, produs la fabrica prietenului Valer Blidar, nu aia de la Lizeanu, unde a mers DNA-ul, ci la Astra Vagoane Călători Arad. La momentul cu pricina, ziarul nostru a tras un semnal de alarmă asupra acestei afaceri. Chiar subsemnatul, la fel de rău cu cei de la Astra Vagoane Călători şi în 2012, sesizam această afacere, într-un editorial intitulat „Ce-a ajuns Gheorghe Falcă !!!“, apărut în 17 mai 2012, în pa­gi­nile Glasul Aradului. „Mai rămân cinci rea­lizări prezentate de primarul Falcă. Două poze cu linii de tramvai, proiect moştenit din perioada 2004-2008, dar şi o foto­gra­fie cu tramvaiul Imperio, care nu circulă încă în Arad, dar despre care ne spune că va fi cumpărat. Poate se sesizează cei de la DNA şi vor lua la ochi licitaţia care ur­mează a fi demarată, dar pentru care Gheorghe Falcă ne-a anunţat deja câşti­gătorul“, scriam la vremea respectivă.
În mai 2012 însă, nu eram acuzaţi de şantaj fiindcă ne-am permis să scriem de această afacere. Probabil, nu-i ardea aşa tare la acel moment pe cei de la Astra Călători. În schimb, atunci ne-a contactat telefonic un parvenit al vremurilor tulburi în care trăim, care cu o voce mieroasă s-a gudurat pe lângă noi să nu mai scriem de această licitaţie. Au fost invocate şi la acea dată binecunoscuta teorie cu patriotismul local şi cu nevoia ca Astra Vagoane Călători să prindă acest contract benefic pentru economia locală. L-am trimis atunci pe respectivul parvenit să-şi regleze conturile cu Gheorghe Falcă, fiindcă Falcă a fost cel care a folosit tramvaiul în campanie. Noi doar am constatat marea afacere mirositoare, aşa cum o constatăm şi acum şi o prezentăm publicului. Atât putem face, restul depinde de autorităţile competente.
Tăcere la Primăria Arad
Că această licitaţie miroase de la o poştă este demonstrat tot mai mult de atitudinea Primăriei Municipiului Arad, care refuză să ne spună ce se întâmplă cu licitaţia, deşi am solicitat şi ieri acest lucru. În loc să ne informeze zilnic des­pre bunul mers al licitaţiei, având în vedere cele 13 milioane de euro aflate în joc, în loc să dea şi cele mai mici detalii despre această afacere, pentru a risipi orice urmă de îndoială asupra corectitudinii licitaţiei, cei de la Primăria Arad se ascund ca struţul cu capul în nisip, alimentând şi mai mult bănuielile privind această achiziţie.
Mai ales primarul Gheorghe Falcă, cel care ar trebui să dea explicaţii despre inducerea în eroare cu privire la SEAP, dar şi să explice de ce a luat un împrumut de 13 milioane de euro, când avea pe 2012 un excedent de 13 mili­oane de euro. Acelaşi Gheorghe Falcă ar trebui să prezinte şi câte oferte s-au depus, având în vedere că 1 iulie a fost ultima zi de depunere a ofertelor. Aşa cum ne anunţa acum o lună cu surle şi trâmbiţe, înainte de a începe Glasul Aradului aceste dezvăluiri, că a trimis licitaţia la SEAP şi că au fost cumpărate deja cinci caiete de sarcini, aşa ar trebui să facă şi acum. Cetăţenii care vor plăti până la adânci bătrâneţi creditul BERD au dreptul să ştie ce anume se face cu aceşti bani.
Tăcerea celor de la Primăria Arad este cel puţin suspectă, mai ales cea a primarului Gheorghe Falcă, un motiv de îngrijorare pentru amicul Valer Blidar, fiindcă edilul şef s-ar putea să facă un pas în spate şi să se spele pe mâini, cum am văzut că s-a mai întâmplat în alte cazuri legate de activitatea din Primărie.
Tramvaiul Imperio face „senzaţie“ la Bucureşti
Până când primarul Gheorghe Falcă va binevoi să ne prezinte şi nouă, muritorilor de rând, cum învârte banul luat împrumut pe spatele arădenilor, ziarul nostru va mai prezenta câteva materiale despre amicul Valer Blidar şi afacerile societăţii patronate de acesta, Astra Vagoane Călători. După scandalul de la Cluj, unde a pierdut licitaţia pentru tramvaie, la o diferenţă de peste 400 de mii de euro, cei de la Astra Vagoane Călători au ţinut prima pagină a ziarelor şi la Bucureşti. Nu cu ceva reuşite, ci tot cu scandaluri, de data aceasta în urma asocierii cu RATB, pentru Fabrica Lizeanu. O poveste extrem de interesantă, care s-a lăsat cu dosar la DNA, semn că afacerile cu tramvaie sunt la modă printre procurori.
Într-unul din numerele viitoare vom reveni pe larg cu detaliile afacerii Astra-RATB, cu supărarea primarului Oprescu, cel care nu ştia de această combinaţie, cu acuzele ce se aduc celor de la Astra Călători cu privire la tramvaiele livrate la Bucureşti, dar şi despre legătura primarului Gheorghe Falcă cu această afacere.
Probabil, patronul Valer Blidar se va simţi din nou insultat şi calomniat, dar n-avem ce face. Soarta, vorba unui prieten. Nu suntem noi de vină că Valer Bli­dar a apărut de-a lungul anilor cu astfel de învârteli în presa naţională şi locală, că societatea pe care o patronează are dosar la DNA sau că Gheorghe Falcă se laudă de doi ani că va cumpăra tramvaie Imperio, anunţându-ne practic că licitaţia va fi aranjată. Dacă tot se simte calomniat, insultat şi şantajat, vom recurge la surse independente şi obiective, care nu l-au şantajat, pentru a prezenta cine este cu adevărat acest Valer Blidar şi cum îşi derulează aface­rile firma pe care o patronează.

Recomandările redacției