După aproape două luni în care industria automotive și cea conexă ei a funcționat cu mâna de frînă trasă, iată că acum încet, încet companiile din domeniu încep să se reobișnuiască cu activitatea. Foarte timid este drept. În Arad au reînceput cursele de autobuze care transportă muncitori spre zona industrială, semn că se mișcă ceva. Este drept că nu la nivelul de la sfârșitul lunii februarie, când se lucra la turație maximă, dar oricum situația se vede cu ochiul liber că s-a schimabat. La Arad, în linii mari se lucrează la ceva mai mult de jumătate din capacitate, în principalele firme din domeniu. „De la începutul lunii merg trei zile pe săptămână la lucru. Deocamdată sunt pași mărunți, de la o săptămână la alta. Nu există o previziune pe termen mai lungi. Asta, desigur depindem și de ce comenzi se primesc de la cei de afară“, spune un lucrător, care muncește la o companie din apropierea Aradului. Și în județ sunt o serie de localități unde sunt importante unitărți de producție din domeniul auto. Una dintre firmele cele mai afectate de pandemie a fost și EKR, care are spații de producție la Chișineu-Criș, Pâncota și Sântana. Compania produce cablaje pentru sistemele electrice ale autovehiculelor. În total, în toate cele trei locații sunt 1300 de angajați. De la sfârșitul lunii martie peste 900 de persoane au fost trimise în șomaj tehnic, tocmai din lipsă de comenzi. Primul termen de reluare a producției a fost 6 aprilie, dar apoi s-a mai prelungit până în 16 aprilie. Au trecut și sărbătorile pascale și situațiaa rămas la fel. „Vom relua activitatea din 15 mai. Am avut o ședință cu conducerea companiei și ni s-a transmis că din 15 mai, odată cu încheierea stării de urgență vom relua producția. Astfel toți cei aproape 1300 vor reveni la muncă. Deocamdată în săptămâna 18-22 mai 2020 , vom munci de luni până joi. Urmează ca frecvența de lucru să fie ajustată, în funcție de comenzi și vom ști de la o săptămână la alta ce vom avea de făcut pe mai departe. Banii pentru luna aprilie, adică pentru cei care au fost în șomaj tehnic se vor acorda la data stabilită, adică pe 15 mai 2020 “, a precizat Rodica Pașca, liderul sindicatului Frăția 2002 de la EKR Sântana. Această perioadă nu a rămas fără urmări pentru o parte din angajați. Astfel, un număr de 29 de oameni au fost disponibilizați. Dintre aceștia doar doi dintre ai au făcut voluntar acest lucru, restul vor fi trecuți în șomaj, ca urmare a deciziei conducerii companiei. La Ineu, de asemenea activează o importantă fabrică, care este tot furnizoare pentru industria auto. Aproape toți cei 1700 de angajați au fost trecuți în șomaj tehnic. Munca s-a reluat de o săptămână, dar la circa jumătate din capacitate. Dintre angajați, în jur de 900 s-au reîntors la muncă. Deocamdată se lucrează doar trei zile pe săptămână pentru că nivelul comenzilor nu este atât de ridicat încât să acopere o săptămână întreagă de producție cu …motoarele turate la maxim. Nici aici nu se poate face o estimare a viitorului, măcar într-un termen mediu. Este o situație foarte volatilă, care face ca aceste comenzi, din scurt, să mai ofere o gură de oxigen acestei ramuri economice. Trebuie să menționăm aici că întreaga industrie auto a fost afectată la nivel global. Pentru moment pare o rezolvare, dar la perspectivele pe termen mediu și lung nimeni nu se hazardează la previziuni foarte precise. Așa că, deocamdată industria auto a plecat de pe loc, dar acum nimeni nu pare a se încumeta să treacă la o altă… viteză.

Recomandările redacției