Inspectoratul Şcolar Judeţean Arad ar putea avea zilele numărate în cazul în care propunerea legislativă privind unele măsuri de descentralizare în domeniul învăţământului preuniversitar va trece de votul Senatului României. Propunerea, care a fost deja adoptată tacit de către Camera Deputaţilor încă din data de 04.02.2016, presupune transferul atribuţiilor specifice ale Inspectoratului Şcolar în sarcina autorităţii administraţiei publice locale.
În apărarea ISJ sar tocmai sindicatele din învăţământ. Acestea consideră că este necesară şi oportună reanalizarea atribuţiilor specifice inspectoratelor şcolare, dar nu susţine desfiinţarea acestora. „Considerăm că nu este posibil transferul atribuţiilor specifice ale inspectoratelor şcolare în sarcina autorităţilor administraţiei publice locale, având în ve­dere importanţa acestora în sistemul naţional de învăţământ. Funcţia de inspecţie şcolară nu poate fi preluată de către autorităţile administraţiei publice locale şi  nici nu poate fi transferată  Ministerului Educaţiei întrucât  acesta  este cel care aprobă sis­temul de  evaluare şi supraveghea­ză respectarea acestuia. lnspecţia şcola­ră este o condiţie obligatorie pentru dezvoltarea profesională şi evoluţia în carieră a personalului didactic, prin care este asigurată calitatea actului educaţional“, susţine Dănuţ Ieneşescu, liderul Sindicatului Democratic din Învăţământ Arad.
Mai mult, desfiinţarea inspectoratelor care sunt servicii publice deconcentrate ale Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice din unităţile administrativ-teritoriale şi preluarea unei părţi dintre atribuţii de către autorităţile administraţiei publice, iar a altor atribuţii de către ministerul de resort sau de către unităţile de învăţământ, va conduce la necorelări şi blocaje în structura şi funcţionarea sistemului.
„Munca depusă la IȘJ este una imensă şi nu dispunem de suficient personal să o facă. Desfiinţarea inspectoratelor şcolare ar genera şi o practică neunitară în ceea ce priveşte organizarea  concursurilor  pentru  ocu­pa­rea  posturilor   didactice  din unită­ţile de  învăţământ. În prezent,  în spe­cial  în mediul rural, cadrele didactice au catedra compusă din ore la mai multe unităţi şcolare, iar prin aplicarea prevederilor prezenţei iniţiative există riscul major ca multe şcoli să rămână fără cadre didactice, dar şi riscul ca personalul didactic de predare să şi   piardă titularizarea în sistem. Nu trebuie uitat şi rolul esenţial pe care îl au inspectoratele  şcolare, în acest moment în bună desfăşurare a evaluărilor naţionale ale elevilor – atribuţie care nu poate fi transferată autorităţilor administraţiei publice locale, datorită lipsei de competenţe dar şi de resurse umane specializate“, ne-a declarat Claudius Mladin, inspectorul şcolar general al judeţului Arad.
În acest fel sutele de mii de absolvenţi de clasa a VIII-a şi a XII-a/a XIII-a nu pot fi supuşi unor noi ,,experimente”, care le-ar putea afecta esenţial dezvoltarea personală şi  profesională.
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, din care fac parte şi sindicatele arădene, a adresat rugămintea senatorilor de a vota ,,împotriva” propunerii legislative. Sindicatele le cere senatorilor să aibă în vedere următoarele: Proiectul de lege a fost avizat  negativ  de către Consiliul Economic şi Social (10 noiembrie 2015) şi a primit aviz negativ  de la Comisia pentru muncă şi protecie socială (8 decembrie 2015) şi Comisia pentru egalitate de şanse pentru femei şi bărbaţi (8 decembrie 2015). De  asemenea, a primit raport de respingere de la Comisia pentru  învăţământ,  ştiinţă, tineret şi sport şi Comisia pentru administraţie publică şi amenajarea  teritoriului (raportul comun din 9 decembrie 2015). Totodată Ministerul Edu­ca­­- ţiei nu susţine acest proiect de lege. Pro­punerea a fost supusă votului final al Ca­merei Deputaţilor în data de 22.12.2015, rezultatul votului (pentru respingere): pentru=162; contra=7; abţineri=21; (pre­zenţi=206),  dar  nu  a  fost întrunită majoritatea calificată pentru respingere.
Proiectul de lege prevede şi transferul unităţilor conexe – cluburi ale elevilor, palate ale copiilor, cluburi sportive şcolare – ceea ce va conduce, foarte probabil, la desfiinţarea activităţilor extraşcolare, în condiţiile în care multe dintre autorităţile administraţiei publice locale nu dispun de resursele financiare necesare pentru a ges­tiona astfel de activităţi.

Recomandările redacției